Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

apple vs pressen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 22:12

Verkar som apple utövar sin makt för att utestänga "oönskade" personer från MacWorld Expo.

http://www.eweek.com/article2/0,3959,338390,00.asp

Känner inte till siten sen tidigare men han är ju inte glad på apple direkt..

http://www.graphicpower.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-04 23:47

Ja, man kan verkligen fråga sig hur de tänker på Apple. Just Apple är väl tämligen beroende av dessa devota macanvändare, och bör väl inte stöta sig så öppet med dem?

Jag gillar Scott McCartys kommentar om pr-folket

Citat:

quote: These people are in public relations, for cryin´ out loud! Didn´t they learn anything in "public relations school?"

Ylan

Jag skulle allt bra gärna vilja läsa den påstådda texten för att kunna göra en objektiv bedömning ifall det finns någon sanninghallt i påståenderna - fram tills dess reserverar jag mig inför ryktena. OM det är sant så börjar Apple införa MS ohederliga sätt att göra affäre och det vill jag inte se.

- Olle

Tycker det bara verkar som om apple försöker hålla lite nivå på de som får presskort. Hurvida graphicpower har relevanta och korrekta artiklar uttalar jag mig inte om men vad som är tydligt är att de journalistiskt sett är amatörer. Apple kan ju så att säga inte släppa in vilken idiot som helst bara för att han/hon råkar ha en "seriös" macsida. Heja apple!

Om det är som föregående talare föreslår så är det givetvis upp till Apple att själva välja ut vilka de anser vara "seriösa". Men det skapar också ett problem i och med att det är just Apple som väljer och i det fallet finns det ett väldigt stort problem - nämligen att Apple mer eller mindre ges möjlighet till att kontrollera vad som skrivs om dom i media. I sverige tror jag den risken är ytterst liten men i ett land som USA där man med rätt pengar kan köpa sig redaktionellt utrymme i en tidning så föreligger det helt klart en risk att de som vill läsa om Apple och deras produkter bara får den information som Apple vill att de ska ha.

Apple beter sig i vissa fall som en tjurig liten unge - ett normalt företag hade bara sagt att de inte kommenterar på framtida produkter om något läcker ut, men Apple skickar även sin arme av advokater efter varenda liten skitsajt som råkar publicera fel bild.

Personligen är detta sånt som gör att jag utan vidare byter datorplattform igen. Jag övergav Windows på grund av Microsoft... och Apple ligger löst till de med.

Den bittra sanningen är att Apple är ett av de mest monopolistiska företag som finns. Det är kanske tur att de är så små så de inte kan göra de riktigt stora övertrampen som de säkert skulle göra om de hade chansen, och att man dessutom förlåter dem många av deras tveksamheter för att de är "underdog". Tänk vad hemskt att behöva hata Apple som man gör med MS...

Hehe! Jag håller verkligen med dig. Steve Jobs sägs ju dessutom vara långt mycket drygare att ha och göra med än vad Bill Gates är...Inte för att jag har träffat någon av dem.

Jag är dessutom ganska säker på att om Apple vunnit OS-kriget mot M$ under 80-talet så hade de säkert varit lika hemska, om inte värre...

/Jont Olof

Får man tro vissa sighter som tar upp problemet beror det hela på att många små-sighter kallar sig för internet-tidningar och därför vill få gratis Press-pass. Om jag förstått det hela rätt så har Apple egentligen bara ställt krav på vad som skall få kallas internet-tidning. Om det sedan utesluter en massa ryktessighter kan väl hända, men är det inte i grund och botten ett rätt självklart drag med tanke på den explosion av internetsighter som dykt upp?

/JO

Apple vill nog dra ner på ryktena om framtida modeller som troligen hämmar deras försäljning av befintliga produkter..svårare än så är det nog inte..

Sen metoden som dom försöker uppnå detta kring diskuterar vi ju här tex

Oavsett vilka ryktessiter som förvinner så kommer nya rykten och siter att växa upp som svampar. Nyfikenheten går inte att stoppa, och Apple måste känna sig hedrade av att så många intresserar sig för deras företag. När Apple skrämmer någon till tysnad, talar någon annan.
Apple talar nu om att de inte vill att rykten florerar, men rykten kommer forsatt att spridas. Apple gör ett slag i luften.

[ 05 Juli 2002, 12:08: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Tänk om jag skulle ta och starta en site där jag skriver om fotboll och därmed kräva akreditering fotbolls-VM och bli skitsur när jag inte får det...

Lite journalistisk integritet måste det ju få finnas kvar annars skulle vi alla gå omkring med pressleg i handen...
Tycker rent allmänt att ordet journalist har försvagats av att alltför många, ofta väldigt unga, människor kallar sig för journalister utan att ha en enda minuts utbildning i ämnet.

Nä, det skulle vara som med läkare och advokater, att man måste förtjäna titeln genom sina studier...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 14:21

Givetvis behöver inte Apple ackreditera kreti och pleti till alla presstillställningar, det är inte frågan om det. Problemet är att Apple tycks försöka stänga ute dem som inte köper Apples officiella kommunikéer rakt av.

Jag kan tycka att artiklar i macvänlig press ofta verkar vara skrivna av Apple själva, utan ett spår av kritik eller nyansering. Ibland blir det rent skrattretande när en recension i en tidning kan vara tämligen kritisk, samtidigt som en kort artikel i samma tidning ser ut som en betald annons.

När de stora företagen blir bättre och bättre på marknadsföring, blir det viktigare för oss konsumenter att förhålla oss kritiskt till deras marknadsföring.

Jag tycker mycket om OS X, men hoppas att jag har tillräcklig klarhet i tanken att välja något annat, om det är bättre och billigare. Kostar det mer, skall det också ge ett mervärde, och Apple kostar mer!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-08 15:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Tänk om jag skulle ta och starta en site där jag skriver om fotboll och därmed kräva akreditering fotbolls-VM och bli skitsur när jag inte får det...

Sant, men om journalister nekas tillträde för att dom spekulerar om resultatet i fotbolls-VM, då är det definitivt läge att vara skitsur!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-08 16:50

En intressant tankenöt är att Apple själva gjorde sitt bästa för att sätta igång spekulationer och rykten inför lanseringen av både iPoden och nya iMacen...

En artikel ang detta...
Väldigt bra kolumnist annars.
ZDnet

Som jag sa i en annan liknande diskussion:

Det kanske inte var den bästa lösningen, inte för att jag kan komma med någon bättre. Men jag förstår att Apple vill stänga ut dem som de vet läcker information.

1
Bevaka tråden