Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook, nytt chassi?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dum som jag är skickade jag aldrig inte macbooken innan garantin tog slut. Mitt chassi runt tangentbordet har riktigt fula fläckar och hörde att det kunde gå på garantin.

Nåväl, vet ni om det finns reservdel att byta till, vad den kostar, och eventuell kostnad för service i butik? Eller en guide på Internet

MVH
/Adrian

Nåja, det verkar som att Macdata.se säljer plattor (inkl tangentbord) som reservdel från Apple för 1.895 kr exkl moms och Macfixaren.com för 1096:- exkl moms.

Hoppas på att kunna hitta lite billigare

Ring till Apples support och kolla innan du köper. Ibland förlänger dom garantin på fel som beror på fabrikationsfel.

/E

Min macbook är inlämnad för att bland annat få top caset utbytt och den är köpt 28:e maj förra året. Så det går att få det åtgärdat. Var dock beredd på att få argumentera en stund. Jag satt personligen i telefon med applecare i 1 timma och 10 minuter innan jag fick klartecken att lämna in den (hade dock fler fel på min dator som jag fick argumentera för).

Ska dock påpeka att de jag pratade med var trevliga, men deras rutiner kan nog ifrågasättas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-06 22:05

Jag fick mitt topcase bytt hos Lan Masters i malmö förra veckan trots att min garanti gick ut. Allt gick på under en timme. Satt i butiken hela tiden så jag blev inte utan datorn i typ en vecka. Snubben som jobbade där var väldigt kompetent och trevlig! Jag frågade även hur mycket det skulle kosta ifall apple inte godkände bytet då garantin hade gått ut. Då sa han att det skulle kosta 2400kr + moms + arbetstid + moms på arbetstiden. så strax under 4000kr skulle jag gissa på.

Well, garantin gick ut innan sommaren, så det blir nog lite svårt att övertala Apple. Varför ringde jag inte då?

2400 kr exkl moms för ett top case till en MacBook låter... Enormt dyrt.

Att plasten missfärgas är att anses som ett fabrikationsfel, speciellt eftersom de sedan dess bytt materialet. Du har alltid 3 års lagstadgad garanti mot ursprungsfel, problemet är att bevisbördan ligger på dig vilket oftast gör det svårt att åberopa. I det här fallet är ju Apple medvetna om att det rör sig om ett ursprungsfel och har väl dessutom publikt gått ut med det vilket bör innebära att du ska kunna byta ut det inom 3 år. Märk väl att du måste meddela Apple inom rimlig tid (3 månader?) från det tillfälle du märkt eller borde märkt att fel föreligger.

1
Bevaka tråden