Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sprickor på Macbook!

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej , har haft min macbook i nu 2 år, har dock börjat lossna som flisor längs med kanterna på den, om man öppnar datorn så är det plasten som ligger bredvid och runt tangentbordet som börjar spricka, det konstiga är att det är lika för min kompis , som bara haft sin i en månad typ, är det någon som känner igen problemet??
ca 2 mm tjocka 5 cm långa flisor lossnar längs med kanterna runt tangentbordet!!!
Mvh HAns

Det är ett känt problem på en del macbook, min sambo lämnade in sin och fick topcase utbytt. Är bara att lämna in om du har AppleCare.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2007-10-10 19:09

Min MacBook började spricka på samma sätt för några månader sen. Lämnade in den på Jansson Data i Helsingborg och fick den vigjord.

Har samma problem.

Jag har haft min dator i ungefär ett år, och jag har inte AppleCare. Är det kört för mig?

Har du haft den mindre än ett år (vad garantin säger) så är det bara att lämna in.

Apple säger 1 års garanti, men konsumentköplagen säger 2 års garanti.

Så eftersom apple är piskade att följa svenska lagar när dom säljer i sverige innebär det i praktiken att alla har 2 års garanti.
apple kommer vidhålla 1 års garanti tills du nämner konsumentköplagen..

jag har jobbat där så jag borde veta..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-10 19:56
Ursprungligen av hordur:

Apple säger 1 års garanti, men konsumentköplagen säger 2 års garanti.

3år numera:

Ursprungligen av www.konsumentverket.se:

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

  • Medlem
  • 2007-10-10 21:20

Jag vet inte hur många gånger det här skall behöva sägas men här kommer det igen;

Du har INTE mer än ett års garanti hos Apple! Det enda en återförsäljare enligt lag är skyldig att lämna är 6 månaders garanti.

De flesta företag väljer däremot att erbjuda sina kunder ett års garanti.

Konsumentlagen har ingenting med garantier att göra, däremot reglerar den att du som konsument har tre års reklamationsrätt av varan. Detta är inte samma sak som garanti, då bevisbördan ligger på dig som konsument, och förutsätter att du kan bevisa att felet varit ursprungligt på varan. Så, då var det utrett igen

Ursprungligen av theoo:

3år numera:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 21:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag vet inte hur många gånger det här skall behöva sägas men här kommer det igen;

Du har INTE mer än ett års garanti hos Apple! Det enda en återförsäljare enligt lag är skyldig att lämna är 6 månaders garanti.

De flesta företag väljer däremot att erbjuda sina kunder ett års garanti.

Konsumentlagen har ingenting med garantier att göra, däremot reglerar den att du som konsument har tre års reklamationsrätt av varan. Detta är inte samma sak som garanti, då bevisbördan ligger på dig som konsument, och förutsätter att du kan bevisa att felet varit ursprungligt på varan. Så, då var det utrett igen

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har ingen aning.

MEN om jag går in i affären vill ha en sak fixad som affären förklarar för mig att det tar garantin (vilket då gäller alla ursprungliga skador och fabrikationsfel) om jag sen då inte har garanti kvar, så har ju redan affären sagt till mig att det är ett kännt fabrikationsfel. Alltså borde ju konsumentsköpslagen gälla eftersom, affären har tillhandahållit mig bevis OCH att det är ett fabrikationsfel eller ursprungligt fel.

Alltså med lite lurigt snack så kan man nog få bevisen från affären.

I princip:

-DU: Hej, mitt skal har börjat spricka.
-Säljaren: Okej, har du garanti?
-Du: Nä
-Säljaren: Tyvärr då kan vi inte ta den.
-Du: Så du menar om jag hade haft garanti kvar så hade ni tagit den.
-Säljaren: Ja
-Du: Eftersom det är ett ursprungligt fel?
-Säljaren: Precis
-Du: Då har du ju precis gett mig bevis på att detta är ett ursprungligt fel och då kan jag använda mig av konsumentköpslagen
-Säljaren: DO'H, yes, please come again.

Det enda jag egentligen ser som ett problem i detta är ju att apple kan ju klart påpeka att säljaren inte vet ett skit....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-11 18:55
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag vet inte hur många gånger det här skall behöva sägas men här kommer det igen;

Du har INTE mer än ett års garanti hos Apple! Det enda en återförsäljare enligt lag är skyldig att lämna är 6 månaders garanti. ........

Helt riktigt. Slarvigt citerat av mig. Ville bara säga att den gäller i tre år.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-11 17:37
Ursprungligen av hordur:

Apple säger 1 års garanti, men konsumentköplagen säger 2 års garanti.

Haha... Konsumentköplagen är ingen garanti.

Ursprungligen av hordur:

jag har jobbat där så jag borde veta..

Pinsamt att du inte vet då.

Jag lämnade in 26 stycken MacBooks med sprickor på service innan sommaren, dessa användes av högstadieelever under ett år. Så det är ett rätt vanligt "konstruktionsfel".

Hur långt tid tar det innan man får tillbaka den???

Beror nog på ditt servicecenter, hur välvilliga dom är. Jag brukar anmäla felet o lämna in för felsökning. Sen får jag igen datorn tills dom fått de delar dom beställt, då lämnar jag in igen och får det fixat över dagen

Var inne på Postero idag. Tydligen så köpte jag min dator i november så det gick bra att byta ut. De skulle ringa mig när de fick in delen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-11 19:04

fick min macbook fixad för exakt samma problem för två veckor sedan, 14 dagar innan min garanti gick ut. Väldigt lättad över det, men när jag sedan var på servicestället(LANmaster i malmö) så sa det att det var ett erkänt fel hos macbook och att de åtgärdade det även efter garantitiden slut, dom fixade btw min mac på en timme vilket jag måste hylla!

huruvida hans påstående stämmer eller inte så borde du ringa till applecare å fråga!

Har precis kommit hem från Postero med något som nästan känns som en helt ny dator!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-10-27 00:57

Jag har lite sprickor på min nere på delen som håller top casen, den delen som sitter vid luftintaget. Lämnade in datorn nu i somras när jag fortfarande hade kvar garanti på den för lite små fel och bland annat detta hos inlife i stockholm. Fick tillbaka datorn från dem med sprickorna och de säger till mig att apple inte lagar sprickor.

Men nu när jag läser här om att apple nu verkar åtgärda sprickor så borde jag vell kunna lämna in min och få det fixat? Eftersom jag har påpekat detta fel innan garanti tiden gick ut och även har det dokumenterat på bla papret för lagningen av den.
Eller är det bara inlife som gjorde någe stort fel och försökte lura mig?

//David Frick

Inlife had fel. Det är många av oss som har fått sprickorna fixade under garanti. Ring Apple eller gå till en bättre återförsäljare. Ge dig inte du har rätt att få det fixat.

Min erfarenhet av Inlife som reparationsverkstad är inte heller speciellt bra. Jag lämnade in två datorer, en MacBook med flimmrande skärm och en iBook som i tid och otid "tappade bort" airport-kortet.

Efter två veckor kom MacBooken tillbaka omformaterad!?! (iofs med lagad skärm) och iBooken kom tillbaka olagad då teknikern inte kunde "framkalla felet".
iBook:en skickade jag till Lan-Master där ett fel på Logik-kortet hittades och fixades på garanti (ACPP).

Så att Inlife säger att "Apple inte lagar sprickor" är helt fel.

Menar ni att felet med sprickor inte skulle täckas av den 3-åriga konsumenlagen?

  • Medlem
  • 2007-10-29 18:40

Konsumentköplagen täcker ingenting, den ger dig endast möjligheten att som konsument åberopa att felet varit ursprungligt och att det borde vara tillverkarens ansvar att att avhjälpa felet. Huruvida du lyckas hävda denna ståndpunkt eller inte är upp till bevis. Jag önskar dig dock lycka till och hoppas att det löser sig.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag önskar dig dock lycka till och hoppas att det löser sig.

Det behövdes inte krävas nånting. Apples support medgav att detta var ett känt problem, och att de förlängde garantin. Så jag plockade upp luren och slog en signal till Lan-master vilka bytte top case på 20 minuter!! Helt otrolig service! Söta var dom också!

Med så många enheter med sprickor så är det ett tydligt materialfel hävdar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 20:07

Mina personliga erfarenheter av Inlife är inte positiva. Har en smygande känsla av att de vill luras hela tiden. Känns som att man måste visa att man kan saker om datorer innan de droppar bilhandlar-attityden.

Lämnar in allt till Lan-master istället. 9.8 fall av 10 trevliga och hjälpsamma.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-10-30 09:48

Spelar det någon roll var man lämnar in datorn? Kan jag lämna in min macbook till närmsta butik som säljer macbook om jag har beställt min från apple.se? Eller hur gör jag för att få mitt fel åtgärdat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:06
Ursprungligen av zoxor:

Spelar det någon roll var man lämnar in datorn? Kan jag lämna in min macbook till närmsta butik som säljer macbook om jag har beställt min från apple.se? Eller hur gör jag för att få mitt fel åtgärdat?

Inte alla företag som säljer mac reparerar dem. Däremot spelar det ingen roll vart du har beställt datorn, så länge det är ett ställe som utför reparationer så kan du lämna in den.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-10-30 11:23

Acke, tackar.. Någon som vet om det finns något ställe där dom reparerar macbook's i skellefteå/umeå?

Ursprungligen av zoxor:

Acke, tackar.. Någon som vet om det finns något ställe där dom reparerar macbook's i skellefteå/umeå?

Prova den här sidan: http://www.apple.com/se/buy/locator/

Bevaka tråden