Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många diskar i en G5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 20:43

Hur många hårddiskar kan jag montera i en G5 desktop?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-17 21:08

Om det är en PowerMac G5 så är där 2 st hårddiskplatser. Om det är en iMac G5 så är där 1 st hårddiskplats.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 21:27

PowerMac G5. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-17 22:10

Finns monteringskit att köpa för att få in 3st till diskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-17 22:22

Som sidde nämner, så finns det möjlighet att utöka hårddiskplatser till PowerMac G5. Man kan köpa ett Sonnet G5 Jive Monteringskit med 3 extra diskplatser.

Läs även Björnströms inlägg i denna relaterade tråd.

Ni vet väl att man kan koppla in en ytterligare slav-disk på ATA100-bussen som normalt är kopplad till dvd-enheten. Det funkar utmärkt om man bara vet var man ska lägga själva hd:n om de ordinarie platserna är upptagna. Men det finns ju plats längst ned framför processorkylet...bara att tejpa fast om man inte köper (onödiga) "Jive"...

Ursprungligen av Alphonze:

Ni vet väl att man kan koppla in en ytterligare slav-disk på ATA100-bussen som normalt är kopplad till dvd-enheten. Det funkar utmärkt om man bara vet var man ska lägga själva hd:n om de ordinarie platserna är upptagna. Men det finns ju plats längst ned framför processorkylet...bara att tejpa fast om man inte köper (onödiga) "Jive"...

Jag har läst nånstans att man kan lägga en ATA-disk ovanpå den optiska driven. Men när man tittar på kabeln till den optiska så har den bara en kontakt (master då kanske).

Är det bara att byta ut den kabeln mot en dubbeländad ATA-kabel? Ska den isåfall vara en "cable detect"-kabel eller en vanlig med den extra hårddsiken jumprad en "slave"?

Ja, jag hade min extra-pata-disk ovanpå dvd-spelaren. Jag hade bara en liten 2,5"-disk från en laptop, men det kanske får plats med en vanlig 3,5:a också. Jag provade aldrig, men det verkat trångt...
I min G5:a är dvd:n "cable detect"-kopplad (eller heter det "cable select"?) med originalsladden. När jag körde med hd så hade jag en vanlig dubbel-ata-sladd och jag kopplade dvd:n som master och hd:n som slav.

1
Bevaka tråden