Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgerna i en nätverkskabel - Hur ska man koppla?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte en RJ45 dosa och en vanlig 30 m nätverkskabel på Elfa. Jag har nu klippt av den ena änden på nätverkskablen och ska montera fast den i RJ45 dosan. Men problemet är att jag inte vet vilka sladdar som ska sitta var!

I RJ45 dosan ser det ut så här:

1. Blå (BL)
2. Orange (OR)
3. Svart (BK)
4. Röd (RD)
5. Vit (WH)
6. Brun (BR)
7. Gul (YL)
8. Grön (GR)

Och när jag öppnar sladden ser det ut så här:

1. Grön
2. Vit med grönt streck
3. Orange
4. Vit med orange streck
5. Blå
6. Vit med blått streck
7. Brun
8. Vit med brunt streck

Jag blir väldigt förvirrad utav detta! Vilka ska sitta ihop med vilka?
Någon som kan hjälpa? Har jag köpt fel dosa till fel kabel?

/ JJ

  • Medlem
  • 2007-10-10 21:44

Skum märkning i dosan där...
Huvudsaken är att det är lika i båda ändarna och att paren ligger rätt.

Koppla enligt följande i båda ändar så kommer det nog bli bra:

1. Brun
2. Brun/vit
3. Grön
4. Blå/vit
5. Blå
6. Grön/vit
7. Orange
8. Orange/vit

Ursprungligen av Toett:

Skum märkning i dosan där...
Huvudsaken är att det är lika i båda ändarna och att paren ligger rätt.

Koppla enligt följande i båda ändar så kommer det nog bli bra:

1. Brun
2. Brun/vit
3. Grön
4. Blå/vit
5. Blå
6. Grön/vit
7. Orange
8. Orange/vit

Nu förstår jag inte riktigt... Dosan har ju färger som bara finns där! Det finns ju inga trådar i kablen som är Svart, Gul, Röd, Vit. Vilka kablar ska sitta i dom utagen på dosan?

Det spelar ingen roll, strunta i markeringarna. Bara det blir samma i båda ändar

Ursprungligen av glamDring:

Det spelar ingen roll, strunta i markeringarna. Bara det blir samma i båda ändar

Jag använder en färdig kabel som jag har klippt av en ändan på och det är den jag ska montera in i RJ45 uttaget. Den andra ändan på kablen är ju redan klar. Jag förstår fortfarande inte vilka trådar jag ska sätta i de Svart, Gul, Röd, Vita utagen på RJ45 uttaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 22:34

Okej.

Försök titta på kontakten som fortfarande sitter kvar på kabeln, låsblecket ner och stiften upp, som där står i kjell&company länken.

Då borde färgerna i kontakten vara:
Orange/vit
Orange
Grön/Vit
Blå
Blå/Vit
Grön
Brun/Vit
Brun

Tänk dig sen att du du ska trycka in den kontakten i uttagen så ska samma tråd få kontakt t.ex. blå - blå

vilket innebär att har du uttaget så glappet för låsbläcket är neråt så ska du ansluta trådarna i samma ordning som jag skrev. från vänster.

Men tänk på att om du håller uttaget så att själva hålet är mot dig och inkopplingssidan är ifrån dig och du sen vänder uttaget så blir ju det vänstra stiftet till höger.

Fan skkitsvårt att förklara... bättre med bilder men jag är inte så bra på att rida...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 22:44

Ja nu såg jag bilden du la upp.

Lägg trådarna som toett sa:

1. Blå (BL) - Brun
2. Orange (OR) - Brun/vit
3. Svart (BK) - Grön
4. Röd (RD) - Blå/vit
5. Vit (WH) - Blå
6. Brun (BR) - Grön/vit
7. Gul (YL) - Orange
8. Grön (GR) - Orange/vit

Om det inte skulle funka så testa o lägg dem tvärtom.

Ursprungligen av Kajan:

Ja nu såg jag bilden du la upp.

Lägg trådarna som toett sa:

1. Blå (BL) - Brun
2. Orange (OR) - Brun/vit
3. Svart (BK) - Grön
4. Röd (RD) - Blå/vit
5. Vit (WH) - Blå
6. Brun (BR) - Grön/vit
7. Gul (YL) - Orange
8. Grön (GR) - Orange/vit

Om det inte skulle funka så testa o lägg dem tvärtom.

OK! Tack. Så här ser utaget ut inne... Man klämmer fast trådarna under skruvarna.
(ursäkta min kassa mobilkamera)

Ursprungligen av Kajan:

Om det inte skulle funka så testa o lägg dem tvärtom.

Jag har inte möjlighet att testa förrens imorgon. Hur menar du med tvärtom? (Om det inte skulle funka)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 23:05

Usch vad är för halvfabrikat du fått tag i Trodde Elfa hade vettiga saker faktiskt. Men sen är det kanske som vanligt med svagströmmen....

Tvärtom:

1. Blå (BL) - Orange/Vit
2. Orange (OR) - Orange
3. Svart (BK) - Grön/Vit
4. Röd (RD) - Blå
5. Vit (WH) - Blå/vit
6. Brun (BR) - Grön
7. Gul (YL) - Brun/vit
8. Grön (GR) - Brun

Om det likväll är problem efter det så håller du kopplingstycket som på bilden... med hålet ner o på rätt håll sen ser du vilket stift som går till vilken färg på tråden...

Stiftet till vänster borde gå till den som du kallar BLÅ (BL) och där ska du isåfall lägga in Brun och sen borde stift nummer 2 då vara ORANGE (OR) och där ska du då lägga in Brun/vit osv... (som i det första alternativet jag skrev).

Ursprungligen av Kajan:

Usch vad är för halvfabrikat du fått tag i Trodde Elfa hade vettiga saker faktiskt. Men sen är det kanske som vanligt med svagströmmen....

Tvärtom:

1. Blå (BL) - Orange/Vit
2. Orange (OR) - Orange
3. Svart (BK) - Grön/Vit
4. Röd (RD) - Blå
5. Vit (WH) - Blå/vit
6. Brun (BR) - Grön
7. Gul (YL) - Brun/vit
8. Grön (GR) - Brun

Om det likväll är problem efter det så håller du kopplingstycket som på bilden... med hålet ner o på rätt håll sen ser du vilket stift som går till vilken färg på tråden...

Stiftet till vänster borde gå till den som du kallar BLÅ (BL) och där ska du isåfall lägga in Brun och sen borde stift nummer 2 då vara ORANGE (OR) och där ska du då lägga in Brun/vit osv... (som i det första alternativet jag skrev).

Tack för all hjälp! Ja fan man kanske skulle köpa en bättre dosa... Denna verkar ju inte helt frisk. Den kostade bara typ 30 spänn... Dom hade andra lite dyrare också.

herregud! har elfa fortfarande kvar dom??? LexCom all the way! ingen skum märkning hos dom iaf! mitt personliga rekord för att montera ett komplett LexCom uttag är typ 1min & 40-50 Sek! det kallar jag enkelt montage!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-10-21 12:14

Varför ledningarna inte är samma färg som kabeln är för att du har köpt ett uttag för telefoni och färgerna är enligt telefonstandard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 21:56

Hmm om jag inte minns fel så är där väll inte 8 anslutningar i ett telefonjack?

Nu för tiden lägger man in 8 stycken.. men du plockar bara ut 2, alternativt 4, i fördelningsstället.. eller tänker jag fel nu??

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-10-24 19:06
Ursprungligen av rosen888:

Nu för tiden lägger man in 8 stycken.. men du plockar bara ut 2, alternativt 4, i fördelningsstället.. eller tänker jag fel nu??

Exakt finns även mindre udda växelsystem som kräver 6st trådar för alla funktioner ska fungera.

Man installerar (nästan) aldrig "gristrynen" på kontor och skolor idag utan man drar ett extra kat5 nät för telefoni, därav har ofta kontorstelefoner en kabel med 8pol propp och sen medföljer en adapter över till telefonjack.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 01:16
Ursprungligen av Joan Jett:

Har jag köpt fel dosa till fel kabel?

Ja, tyvärr har du köpt fel dosa, den där är för telefoni, larmsystem och liknande. När du väljer uttag bör du ha (minst) samma klassning som kabeln har - t.ex Cat. 5e eller Cat. 6.

Precis.. då hade jag inte fått det om bakfoten!

Hur räknar de?

Kickar igång tråden igen då...

Det jag inte förstår: När jag läser t.ex. Kjellfakta så står det att man ska lägga en viss färg på t.ex. plint 3. Menar de då tredje plint från vänster eller den det står "3" på?

Tittar jag i dosan så är kontakterna numrerade så här: 5-4-1-2-3-6-7-8

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 18:43

Dem menar plint 3 alltså den som där står 3 på... men nu har jag inte hängt med i tråden på lite så jag vet inte vad som har hänt.

Men skriv här vilka färger dem vill att du ska lägga på vilken plint... så löser vi säkert det också.

Jag hittar t.ex. den här:

1 Vit/orange
2 Orange
3 Vit/grön
4 Blå
5 Vit/blå
6 Grön
7 Vit/brun
8 Brun

Jag tycker jag känner igen ordningen från vanliga kontakter. Ska jag alltså klämma kablarna i denna ordning i dosan? Eller ska jag ordna om enligt mitt förra inlägg?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-05 19:17

Finns en mycket viktig anledning till att man skall lägga tåtarna i rätt ordning.
Gör du inte det kan det lätt bli bekymmer, fenomenet kallas överhörning. Så här är standarden för en rak kabel.

Vit/Orange (används)
Orange (används)
Vit/grön (används)
Blå (används inte)
Vit/blå (används inte)
Grön (används)
Vit/brun (används inte)
Brun (används inte)

Detta gäller för vanlig TP snabel á la 100mbit, sen finns det en hel hög med specialare om man vill, men 99.5% av alla ska köra med den här kombinationen, som är en standard AT/T tog fram för evigheter sen.

Korsad snabel:

Vit/grön (används)
Grön (används)
Vit/orange (används)
Blå (används inte)
Vit/blå (används inte)
orange (används)
Vit/brun (används inte)
Brun (används inte)

Alltså skiftar du bara plats på 1-2 <--> 3-6. Då har du korsat kabeln, sändning/mottagning kommer inte "krocka" i kabeln.

Även fast jag skrivit (används inte) så skall tåten kopplas in, men det skickas ingen data i den.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-05 19:21

Och nu snackar vi så klart från VÄNSTER till HÖGER.

Du håller kabeln med kontaktpiggarna mot dig, och de ska vara uppåt, kabeln skall hänga nedåt.

Se bara till att det är motsvarande i väggdosan, man kan få tänka till 1-2 gånger, följ bara tåtarna.

Goody. Tack så mycket, ska prova det där.

1
Bevaka tråden