Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det lönt att försöka skydda e-postadresser mot spam?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur effektivt är det att försöka skydda e-postadressen på den egna webbplatsen när
adressen
- ligger ute på diverse kända registersidor
- ligger på andras webbplater
- adressen börjar med info@ (som väl borde vara en av de vanligare adresserna - en lista med domännamn där man sätter det före borde ge stor utdelning)

Blir det så mycket mindre spam eller är det "onödigt arbete" som mest försvårar för besökaren?

Jag undrar utifrån webbplatser jag själv administrerar (och där använder olika skript) men det som gjorde att jag börjde tänka på det nu var ninjamacs efterlysning om synpynkter i en annan tråd. Där var det löst med en olänkad jpg-bild som smälte in helt och hållet. Det syntes inte att det var en bild - så det var snyggt.

Men hur man än gör så försvårar det för besökaren - skript kräver att webbläsaren kan köra dem och tillåter att de körs. Bilder gör att man inte kan klicka eller kopiera.

Detta kan jag ta (låta besökarna ta!) om det leder till minskat spam. Men om övrigt (register, andras sidor och info-adress) gör att det blir lika mycket så är jag benägen att börja skriva ut den på traditionellt sätt

Vad säger ni?

En kombination av att använda en bild och ett javascript kanske? Om besökaren inte har javascript igång (vem har inte det idag egentligen.. nästan ingenting på nätet funkar ju då) så visas bilden. Om besökaren har js igång så ersätter vi bilden med en komplett tagg. (Tror jag borde göra detta själv..) Behöver du kod?

Ah - jag var inte tiillräckligt tydlig!

Min fråga är om det överhuvudtaget är lönt att ha skydd på den egna sidan när adressen ändå finns ute på andras sidor och man har info-adress?

Nej, jag förstod nog frågan, jag bara glömde bort den i min entusiasm över en idé till en bättre spam-block lösning än den jag använder idag. Du kan har rätt i att det kanske inte är lönt att blocka "harvesters" om man ändå har adressen ute överallt. Man kan ju istället koncentrera sig på ett bra spamfilter i epostservern.

Dock tänker jag såhär - om det är lättgenomförbart och inte blir till ett hinder för besökarna kan jag ändå vara benägen att försöka stoppa harvesters.

1
Bevaka tråden