Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apples Imac-priser

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha, nu sitter vi här med en riktigt häftig Imac. Reaktionen i USA har varit att datorn är väldigt prisvärd, medan reaktionen i Sverige är att den är väldigt dyr. Vad beror det på då. De självklara svaret är att vår svaga valuta (drygt 10 svenska kronor för en dollar) och höga moms (25%) gör att priset blir mycket mer kännbart i sverige. Momsen kan ju inte Apple göra något åt, men effekten av moms blir större vid dyrare datorer. Att pressa sina priser i ett land med hög moms får därför dubbel verkan mot konsumentkund. Den låga värderingen av sveriges valuta får man också leva med. Men vad har då Apple gjort?

Jag tyckte direkt då jag såg apples priser i sverige att de kändes höga. Jag kunde inte hålla mig utan tog priset innan moms och delade det med priset i USA för att få reda på vilken växelkurs de använt. Detta blev resultatet.

14796/1299 = 11,39
16796/1499 = 11,20
19996/1799 = 11,12

Högst växelkurs på den billigaste datorn, den som sannolikt förstagångsköpare är intresserade av, de som ännu inte förstått Apples storhet. Men är igentligen någon av växelkurserna acceptabla, speciellt med hänsyn till effekten av vår höga moms? Dagens växelkurs SEK/Dollar är 10.38. Om denna växelkurs använts hade det gett ett pris på 13438 innan moms och 16850 efter moms.

Svenska apple, vad gör ni! Det borde enkelt ha gått att hålla konsumentpriset under 17000, och Imacen hade därmed kunnat vara ett alternativ till de tuffaste konsumentdatorerna på PC sidan.

Apple Store brukar ju ha rätt höga priser. Vi får hoppas de övriga macåterförsäljarna har andra, lägre priser.

Hmm... Svenska Apple försöker skinna oss...

Smart idé att kolla växlingskursen!!

/Olof L

Instämmer, bra initiativ

Datorerna ligger på ungefär samma prisnivå hos Apple Store i hela europa. Minstingen av de nya iMacarna kostar 1599 euro på Apple Store vilket blir ca 14800 SKR. Det är alltså inte bara Apple sverige som har högre priser jämfört med Apple USA.

Det är ett nästan 10-procentigt påslag på den billagste iMacen, (9,74% om jag räknat rätt) och 1641 spänn extra för växling. Då skulle jag hellre proppa in 1 Gbyte RAM-minne i den istället!

/JO

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-08 16:40

Kollade lite vad den billigaste modellen kostade i olika EMU länder
Frankrike
1.599,00
Finland
1.950,78
italien
1.599,00
Tyskland
1.854,84
Österike
1.918,80

Det är möjligt att de två billiga är utan moms

  • Oregistrerad
  • 2002-01-08 16:41

Hmm, håller oxå med om att det är en lite väl hög vxl-kurs...
Men, låt oss vara lite konstruktiva här:

Jag börjar med två ideer, ni andra får gärna hitta på fler realistiska.
Kom ihåg att storebror hör oss

Ide 1:
Det fullkomligen öser in reklam i min brevlåda för diverse lågprislador där alla hystro-priser på Pezes är subventionerade av en eller annan ISP.
Så varför inte hänga på den idén? Det är ju (nästan) bara att gå över gatan till Tele2 för våra vänner i Kista.

Ide 2:
En annan självklar subventionsidé som slår mig är: Kodak!
Med iPhoto i alla nya iMacar och hur många lokala KodakCenter som helst i Sverige,
så borde det finnas ett stort utrymme för lite
ömsesidigt ryggkliande.

/Micke Seid

[ 08-01-2002: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

Kom ihåg att storebror hör oss

Jag tror bestämt han gör det!

/JO

[ 08-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Det är synd att den amerikanska och den europeiska marknaden skiljer sig så mycket.
Inte bara är datorerna billigare i USA, men du får dem först (okey, det är inte så konstigt), de är billigare och alla Apple´s extratjänster funkar. (Tex iPhoto beställningen av bilder). Apple i USA ger sina köpare många mer paketerbjudanden, rabatter mm, om Apple vill öka sin marknadsandel i Sverige måste de också hålla igång med att införa sånt.

Citat:

Jag tyckte direkt då jag såg apples priser i sverige att de kändes höga. Jag kunde inte hålla mig utan tog priset innan moms och delade det med priset i USA för att få reda på vilken växelkurs de använt.

Du glömde en sak.
Allt som förs in i EU beläggs med 7% tull.

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Men byggs inte Macarna ihop på Irland för att undvika just detta?

Men det kanske inte fungerar så?

Det är bara vissa delar av Apples produktlinje som tillverkas på den gröna ön. En gång i tiden visste jag vilka modeller det rörde sig om, men eftersom min hjärna verkar ha problem med försvinnande filer har jag glömt det. (När kommer Norton för människohjärnor?) Iaf har jag för mig att tillverkningen av konsument-macarna sköts av LG Electronics fabriker i Taiwan och USA, och att de således beläggs med tull.

Jag gjorde en snabb jämförelse mellan nya iMac med superdrive och en Dell med 1,6 GHz P4, samma mängd minne, 15" TFT, DVD etc, och det visade sig att prisskillnaden är ganska liten.

Lägg märke till att Mac OS X, iMovie, iPhoto, iTunes och iDVD inte ingick i Dells erbjudande.

  • Medlem
  • 2002-01-12 14:59
Citat:

Lägg märke till att Mac OS X, iMovie, iPhoto, iTunes och iDVD inte ingick i Dells erbjudande.

lägg också märke till att iMacen leveras utan Windows och diskettstation

Citat:

lägg också märke till att iMacen leveras utan Windows och diskettstation

hahaha..... ja och det betalar iaf jag stora summor för att slippa

Men märk att i Dells dator ingår Win XP och då kan du göra allt som du kan med iMovie, iPhoto, iTunes och iDVD...Och prisskillnaden är till Dells fördel det är nog så viktigt och när vi ändå håller på att jämföra äpplen och päron så skall vi jämföra med en pc som endast har 800 Mhz...Då är inte prisskillnaden så liten längre.

Det är ju det förstagångs köparna tittar på,skall Apple på allvar kunna ta några marknadsandelar så måste dom konkurrera med priset inte designen!

Citat:

xplane:
Men märk att i Dells dator ingår Win XP och då kan du göra allt som du kan med iMovie, iPhoto, iTunes och iDVD.

Är det inte så att det som följer med Win XP är betydligt sämre än det som följer med macen? Jag har inte jämfört själv, men jag har för mig jag läst det... Jag är då fullständigt övertygad om att det inte finns nåt program som iPhoto för PC, så du får gärna berätta hur du jämfört programmen.

Citat:

xplane:
Det är ju det förstagångs köparna tittar på,skall Apple på allvar kunna ta några marknadsandelar så måste dom konkurrera med priset inte designen!

Det tror inte jag. Om den nya imacen varit en beige fyrkantig burk som varit billig hade den inte haft nåt att ge förstagångsköpare, eftersom Apple omöjligt hade kunnat lägga sig under priset för dom billigaste pc-burkarna ändå. Så då skulle Apple inte ha nåt att komma med alls, förutom själva OS:et. Nu med designen på iMacen så har man redna hört folk berätta om pc-användare som bara *måste* ha en sådan.

Det är bättre att använda en Mac med Mac OS X till bildhantering, redigering etc eftersom Apple erbjuder bra, lättanvända program i ett komplett paket till bra pris som fungerar direkt (PC-maskiners HPD-uppbyggnad ger betydligt fler störningskällor - min erfarenhet).

En 800 Mhz G4 är inte jämförbar med en 800 Mhz PIII eller liknande. Den ska snarare jämföras med en 2 Ghz P4. Ska man jämföra med en 800 Mhz PC-processor kan man ju lika gärna jämföra det med en Power Mac G4/350 eller 400 och då har PC-maskinen ingen prisfördel.

När jag var förstagångsköpare blev det en usel PC med alla nackdelar (då var jag van vid Amiga, jag begriper inte min dumhet). Den PCn har skapat en "PC-fobi" hos mig och mina intryck blir inte bättre av alla andra PC-datorer jag stöter på, när jag jämför med mina Macar.

Apple bör inte ge sig in i ett priskrig där priset går före allt. Problemet är att folk köper datorer utan att egentligen känna till vad det är de köper. Ett bra citat (uttalat av Studentlitteraturs supportchef) är: "Jag förvånas över att man vågar köpa en vara för sisådär 15.000 kronor utan att veta mer om _vad_ man köper."

Förstagångsköpare är en problematisk målgrupp p.g.a deras bristande datorkunskaper. Ska man få en korrekt datormarknad bör man uppmuntra folk att lära sig mer om datorer (skolan har ett ansvar - erbjud bra datorutbildning och lär folk att använda olika system, inte bara Windows). Ge vettig information om olika datorer och se till att köparna testar dessa.

Många förstagångsköpare läser en massa Mac-svammel i diverse "Nybörjarskrifter" (häftena PC för Alla - som inte ska förväxlas med tidningen - är skräckexempel). Försäljarna kan inget om Mac (och är allmänt okunniga) på stormarknader där allt för många köper dator. Folket uppfostras till ett farligt pristänkande där den billigaste (inte mest prisvärda, utan billigaste) datorn vinner.

Dagens datormarknad är jämförbar med en bilmarknad alla köper Trabant "för att den är marknadens billigaste bil" och alla andra bilar är "dåliga för de är för dyra".

Ska vi på sikt få en fungerande datormarknad krävs en del åtgärder:

1. Datorkörkort som ger kunskap att hantera en PC, Mac och Linux-dator. Hantering av basprogram för dessa miljöer, t.ex Office för PC/Mac, StarOffice för Linux (eller annat).

2. Skolor som lär ut grunderna i Mac OS, Windows och Linux. Mångfald är ledordet.

3. Utbildningen som ger plattformsoberoende kunskap gör att folket kan dra vettiga slutsatser kring datorerna. Genom att använda olika system kan man komma fram till vad som passar bäst.

4. Fram för individ-anpassat datorval där kompatibilitetskravet läggs på den enda vettiga nivån: dokument.

5. Personalköp avskaffas och ersätts av momsbefrielse av datorer som köps av privatpersoner med fast anställning (d.v.s samma målgrupp som personalköp). Anledningen till att jag förespråkar avskaffande av personalköp är att de skadar konkurrensen på datormarknaden vilket drabbar många företag på båda plattformarna (småföretag etc).

Jag anser att det viktigaste är ett plattformsoberoende ECDL-körkort. Om alla tar ett sådant körkort (nybörjarna) kan man få en marknad där datorvalet inte präglas av slentrian.

Personligen brukar jag rekommendera totala nybörjare inköp av en billig begagnad Mac för några tusenlappar (1.000 - 2.000) kronor som jag leverar färdig och klar. Den kan de använda som introduktionsdator och då de känner sig vana är det dags att köpa en ny maskin.

Jag säger som avslutning det jag alltid sagt när prisjämförelser tas upp: om man ska jämföra två datorers pris måste de ha likvärdig utrustning. Det blir felaktigt om man jämför en Mac med Gigabit Ethernet med en PC som saknar detta helt, eller bara har 10/100 t.ex. Har Macen en SuperDrive måste PCn man jämför med också ha det. I annat fall blir det en orättvis jämförelse.

Hittills har mina prisjämförelser mellan Mac och PC visat sig vara till Macens fördel (när jag detaljutrustat maskinerna så att de ska vara så likvärdiga som möjligt).

Sålänge den svenska datormarknaden är skadad genom personalköp, "policybeslut" och okunskap p.g.a dålig utbildning (inom datorområdet) och majoritetslära tycker jag inte Apple ska försöka nå Svea i Smålands djupaste skogar (så att säga). Jag är däremot för en radikal förändring i Sverige.

Matts - Dagens "datorkörkort" borde väl egentligen heta "Microsoftkörkort"?

Ja, datorkörkortet är en av rötterna till allt ont som drabbar datorföretag såsom Apple, Sun, Amiga International m.fl - d.v.s företag som erbjuder konkurrerande (för Microsoft) produkter. Även Adobe och Quark skulle råka illa ut i dagens inkompetenta datorvärld om MS bestämde sig för att "konkurrera" genom att lansera MS Photo Editor Pro och MS Publisher Pro (fiktiva namn).

Jag blir bara så trött på detta klagande: "Macen är för dyyyrrrr", "Aaapppllleee boooordeee iinriiktaa siig pååå fööörstagååångsköööparna" etc etc. Macen är inte för dyr. Det finns inga hållbara prisskäl eftersom man kan köpa uppfräschade maskiner till låga priser, eller begagnade om man inte tycker sig ha råd med en ny Mac för 10.000 - 20.000.

Apple ska inrikta sig på prisvärde och kvalitet som hittills. Förstagångsköpare måste få utbildning. Innan det sker kommer alla konkurrenter till Microsoft, d.v.s de företag som erbjuder datorer, operativsystem och program ha problem med spridning som orsakas av "marknadsandelar", "priser" m.m.

Dela ut "Datorkörkort" till alla som köper en Macintosh!
Alla kan ju köra en Mac. Sparka benen av Microsoft och deras körkort, var inte så flata utan låt oss få se lite mer aggressiv marknadsföring av Macarna i Sverige.

Det hjälper inte att "marknadsföra" en bra dator till okunniga som väljer dåliga datorer. Ändringar av datakörkort etc måste ske "uppifrån", d.v.s från det politiska hållet.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Jag blir bara så trött på detta klagande: "Macen är för dyyyrrrr", "Aaapppllleee boooordeee iinriiktaa siig pååå fööörstagååångsköööparna" etc etc. Macen är inte för dyr. Det finns inga hållbara prisskäl eftersom man kan köpa uppfräschade maskiner till låga priser, eller begagnade om man inte tycker sig ha råd med en ny Mac för 10.000 - 20.000.

Matts! Jag håller med dig i mycket av vad du säger. Problemet är att en konsument är tvungen att se på prislappen. Med den kurs som kronan uppbringar idag så har inte folk råd att betala för Apples produkter. Man är helt enkelt tvungen att dra åt svångremmen. Det är synd och skam, men Sverige är ett fattigt land i det avseendet.

Om vi fantiserar oss tillbaka i tiden ett gäng år till den period då svenska kronan stod relativt bra i kurs jämfört med dollarn. Man fick en dollar för lite mindre än sju spänn om jag inte minns fel. Dyraste iMac av idag skulle med den kursen kostat 15741 kr ink. moms och den billigaste 11366 ink moms (och förvisso utan eventuella EU-skatter). Nu lär det ju dröja innan dollarn kommer ner i den kursen igen (om den någonsin gör det). Men det kan ju förklara varför Amerikanerna jublar "Billig!" men svenskarna gråter "dyr"...

/Jont Olof

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Dom flesta komponenter som sitter i en iMac är antagligen upphandlade i Asien.
I så fall så är dessa valutors förhållande till kronan viktigare än
dollarens förhållande till kronan.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Dom flesta komponenter som sitter i en iMac är antagligen upphandlade i Asien.
I så fall så är dessa valutors förhållande till kronan viktigare än
dollarens förhållande till kronan.

Knappast!
Då känner du inte till hur amerikanska företag opererar. De både köper och säljer i dollar. Taiwaneserna lider...

  • Medlem
  • 2002-01-14 10:27

"Är det inte så att det som följer med Win XP är betydligt sämre än det som följer med macen? Jag har inte jämfört själv, men jag har för mig jag läst det... Jag är då fullständigt övertygad om att det inte finns nåt program som iPhoto för PC, så du får gärna berätta hur du jämfört programmen."

MITT sätt att jämföra PC och Mac är att se vilken dator jag helst använder till vad.
I vindowsXP är motsvarigheten till iPhoto inbyggt i filhanteraren. Alla bilder som finns i en mapp kan visas som tumnaglar, eller som en filmstrip med tumnaglar och en lite större preview. iTunes, iDVD och Quicktime är mediaspelaren.

Jag personligen tycker att iPhoto är ett värdelöst program som påminner om skiten man får när man köper en digitalkamera, det är gjort för amatörer. Varför måste man skapa bibliotek på det sätt som Apple vill?

Apple tycker det är smart att lagra bilderna kronologiskt, vilket ledde till att jag fick hundratals mappar med bara en eller ett par bilder i. Dessutom försvann bildernas namn, och fick kronologiska namn. En mapp döptes till 1980, varför vet jag inte, eftersom jag inte ens tror att det går att ställa datumet till det i min kamera. Följden blir att bilderna blir omöjliga att hantera utanför iPhoto. Om man dessutom vågar ta bort en bild utanför programmet, så krashar det. Jag förstå inte alls meningen med iPhoto.

Jag använder min PC till att leta upp och titta på bilder, därför att jag tycker det fungerar mycket smidigare. Det finns en tradition bland folk som använder Mac, att utgå från att Macen är lite smartare. WindowsXP har mycket strunt, men vissa saker är ganska smarta. Det är inte speciellt ologiskt längre, jag tror att de verkligen har ansträngt sig att göra saker enklare. Det är lite synd att man måste byta ut det medföljande temat så fort man installerat. Det är vansinnigt fult.

Jag använder Macen till andra saker dock. Varför vet jag inte, men den är lite trevligare, trots allt. Jag har märkt att jag gärna surfar på Macen. Quark måste jag använda på Mac.

[ 14-01-2002: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Knappast!
Då känner du inte till hur amerikanska företag opererar. De både köper och säljer i dollar. Taiwaneserna lider...

Jag tror jag vet lite om både makroekonomi och hur amerikanska företag fungerar

När taiwaneserna svarar på amrisarnas offert (mycket riktigt säker
begärd att få i dollar) så kommer dom utgå vad dom vill ha i *sin egen valuta*, och sedan bara räkna om hur mycket dollar det motsvarar.
Taiwanesernas valutarisk finns mellan den punkt deras offert
är gilltig och när dom får betalt.

Ponera att du åkte till Taiwan för 10 år sedan som turist. Antag att när
du skulle köpa dina Taiwan-valuta så var du tvungen att köpa den för
US-dollar. Nåväl, inget problem. Du går till Forex och köper först dollar
för dina SEK, och sedan köper du direkt den lokala Taiwan-valutan för
dina dollar.

Antag nu att du skall turista igen --10 år senare. Du får rapporter från
dina kompisar att allt har blivit dyrare där. Så, när du skall gå till Forex
och göra om samma växlingsmanöver som för 10 år sedan och konstaterar att den Taiwan-valuta som du har i handen den här gången bara komer att batala för 7 hotellnätter och inte 14 som för 10 år sedan;
då vet du att kronan har försvagats gentemot den lokala Taiwan valutan.
I mitt pedagogiska(!?) exempel är det också uppenbart att *dollarns* värde gentemot kronan inte har nånting alls med saken att göra.

Hänger all med?

Jag anser att det, trots svag dollarkurs, inte går att klaga på Apples priser på den nya iMacen. Anledningen är att man får mycket dator för pengarna. De som vill ha en billigare fabriksny maskin kan köpa den billigaste iMacen för 10.995 kronor inkl. moms (den föregående modellen) hos AppleStore.

Anser man sig inte ha råd med en ny Mac för dessa priser finns det möjlighet att köpa begagnat, t.ex Power Mac G3 eller G4 alternativt äldre iMac. Det finns ingen anledning att rynka på näsan åt detta och yra att man kan köpa en fabriksny PC hos ett litet företag. Anledningen är att en begad iMac eller Power Mac av nyare modell (blåvita G3 och nyare) ger mycket dator för lite pengar. Kvaliteten är utmärkt och man får alla fördelar som Macen ger. Det går därmed att köpa en billig och bra Mac till låg kostnad.

Andra alternativ är avbetalningar och liknande.

Personligen köper jag hellre en begad Power Mac G3 eller G4 än en PC av ett litet företag. Tar man en G4/400 ADC-Sawtooth eller G4/400 DVI-Sawtooth (som jag ägde innan) och tittar på den står det klart att prisvärdet är utmärkt. Man får en snabb maskin som klarar Mac OS X utan problem och som kan uppgraderas.

I.o.m detta kan jag inte alls hålla med de som gnäller på Apples priser.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Du glömde en sak.
Allt som förs in i EU beläggs med 7% tull.

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Hej,
Det där låter orimligt tycker jag. Är du säker?

Kolla gärna http://taric.tullverket.se/

Vad jag vet är att tullsatserna är olika på olika varugrupper. Och kan också
skilja beroende imortland. Dvs -- har nån strafftullar för oss -- så har vi
strafftullar för dom. Så, frågan är om vi importerar iMac från något land; och i så fall vad är tullsatsen? Jag vet inte men jag skulle det finna högst osannolikt om det var 7%.

Bevaka tråden