Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör nya iMac uppdatering?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon förklara vad denna uppdatering gör?

Citat:

Den här uppdateringen innehåller viktiga buggfixar och rekommenderas för 20- och 24-tumsmodellerna av iMac med processorer på 2,0, 2,4 eller 2,8 GHz.

Mer information om den här uppdateringen finns på http://www.info.apple.com/kbnum/n306851-sv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 08:19

saxat ifrån tuwa

2.0, 2.4, or 2.8GHz 20-inch and 24-inch iMacs are great machines, except for the matter of those random freezing issues. We can all agree that a Mac, no matter how cool it is, becomes much less useful when it freezes up. Luckily, Apple has been fiendishly working on an update to fix this issue and the updates are ready for prime time. Notice the plural there, Apple has released a version for Tiger and a version for Leopard.

If you have one of the iMac that suffers from this particular ailment, get to downloading!

http://www.tuaw.com/2007/11/02/imac-software-update-for-both-tiger-and-leopard/

Att problemet med fryst gränssnitt äntligen verkar vara löst. Problemet finns i alla alu-iMacar eftersom det beror på buggar i firmwaren, men man behöver tydligen kittla gpu:n på rätta stället för att märka av det. Bland annat Aperture har varit hopplöst på att framkalla frysningar.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-03 10:33
Ursprungligen av Samuel K:

Att problemet med fryst gränssnitt äntligen verkar vara löst. Problemet finns i alla alu-iMacar eftersom det beror på buggar i firmwaren, men man behöver tydligen kittla gpu:n på rätta stället för att märka av det. Bland annat Aperture har varit hopplöst på att framkalla frysningar.

Detta är ingalunda en vedertagen uppfattning. På grund av att alla iMac:ar använder samma mjukvara, men att vissa fortfarande inte har några som helst problem, har lett till att många dragit slutsatsen att problemet ligger hos hårdvaran, inte i mjukvaran. En anekdot som stärker denna slutledning är att en viss "GJ Piper" på Apples forum fick sin GPU utbytt, och med det upphörde samtliga hans problem. (http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=5444707)

Problemet är inte heller löst. Efter uppdatering tillsammans med en omgång PRAM, sporadiska rapporter om att någon iMac blivit bättre har kommit in, men lika många eller kanske fler rapporterar om att deras iMac nu kraschar, trots att den inte gjorde det efter 1.2/1.3. Det är som vid 1.1-uppdateringen, den gjorde det värre för de flesta, även om de fortfarande hade det vid 1.0.

Citat:

Har inte märkt av det fast jag har vart in i Aperture ett par ggr & fixat med bilder
Kanske bara har haft tur, då? Eller nåt. Men uppdaterade i af. Kan ju inte skada.

Det värsta är att det faktiskt kan skada, precis som 1.1, och det finns rapporter om att 1.2 gör betydligt mer skada än nytta.

Jag tycker detta är fantastiskt roligt på ett sätt. Apple har som slogan "It just works", och säljer medelmåttig hårdvara för ett högt pris, just på grund av detta. När sedan ett problem uppstår är de tysta sånär som på ett pressmeddelande. Detta är inte bara mycket klantigt av Apple från första början, det sköts minst lika klantigt.

Det är nog inte bara trifoliumdatas som har dålig support. Killen på Apples support satt som en fågelholk när jag påtalade problem med att datorn hängde sig. Han hade aldrig hört talas om någon som haft problem med sin iMac och alla hans kompisar spelade WoW på sina imacs. Jag frågade också om det var möjligt att byta ut hela datorn då eftersom det inte var fel på mjukvaran men det gick inte det heller. Trist att det ska vara så dålig support. Om apple bara informerar om att de vet att det är fel i mjukvaran och att de jobbar på det så skulle jag vara nöjd, men att lotsas som ingenting är dåligt. Tacka vet jag Dell som levererade en ny dvd-läsare hem till mig på 2 dagar när jag bodde på Gotland.

Aha där ser man.
I alla säger du? Det är inte riktigt nått jag har märkt av. Men du kanske har rätt när man tänker efter, de har varit lite små saker lite då och då.

Tja, som jag förstått det handlar det mest om att vissa grafikoperationer under olyckliga omständigheter får grafikhanteringen att braka ihop. Man missar det garanterat inte om man råkar ut för det. Systemet är i full gång, t.ex. fortsätter iTunes glatt att spela upp musik, och pekaren rör sig - men hela gränssnittet är helt låst och man måste göra en tvingad omstart för att det ska släppa.

Har inte märkt av det fast jag har vart in i Aperture ett par ggr & fixat med bilder
Kanske bara har haft tur, då? Eller nåt. Men uppdaterade i af. Kan ju inte skada.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 22:47

På min iMac inträffade frysningarna oftast när jag växlade WoW från helskärmsläge till fönsterläge, men endast om spelet varit igång i timtal.

Hmm..har en ny 24" som inte har några problem med hängningar ( ta i trä ) ... undrar om det är vissa serier som är drabbade bara - finns det någon gemensam faktor ?

Ursprungligen av lilledanne:

Hmm..har en ny 24" som inte har några problem med hängningar ( ta i trä ) ... undrar om det är vissa serier som är drabbade bara - finns det någon gemensam faktor ?

Har också nya iMac 24" och upplever inga som helst problem heller. Tack och lov.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 12:15

nya imac update 1.2.1 suger vidare. hänger min maskin Imac 20 tum 2.4 ghz.. efter en kort stund.

Sedan pixelfel över skärmen.

Börjar tro att det är ett hårdvarufel ingen mjukvara i världen fixar detta.

Fram med original start skivorna igen.. 15 gången i ordningen. har tappat räkningen för länge sedan.

på imac 1.0 original system 10.4.10 går den behjälpligt och hänger sig bara typ en gång i veckan eller så.

eller det är frågan ?

  • Medlem
  • 2007-11-07 13:06

Prova att byta datorn, det är bara att häva köpet om inte annat. Det kan du alltid göra, om inte en produkt möter krav som är rimliga. T.ex. att en dator inte hänger sig hela tiden, med andra ord, är obrukbar.

Ska precis åka och köpa en imac 20". Så jag hoppas att hårdvaran är som den ska. Annars är det bara till att åka tillbaka med den ikväll, häva köpet, och be dom plocka fram en ny.

Har installerat uppdateringen men i Boot Camp/Windows XP får jag ibland en helt svart skärm eller fula mönster över hela skärmen när jag jobbar med video/film. Då är det enda som hjälper en omstart av datorn.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-08 07:47

De verkar dessutom ha micklat med ljudutgången!
Den går ner i sleepmode efter 30sek numera, med följd att vissa aktiva högtalare (B&O t.ex.) får spelet.

Jag är inte så nöjd med detta.

1
Bevaka tråden