Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon seriös gamer här?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 14:17

Jag älskar mac, jag älskar min Mac Pro men jag hatar att jag inte kan spela spel på den?

Det verkar att det inte ens finns mac folk som spelar spel seriöst?
jag driver ett företag som hyr ut spelservrar. Har lirat Crysis sedan en månad tillbaka (Closed Beta); lirade BF2 (Closed Beta) mfl mfl. Jag älskar helt enkelt spel.

Det går ju inte så bra ihop med mac. På senaste tiden har vi sett uttalanden om att Apple egentlingen inte gillar spel (eller inte vill betala för utveckling av dom..)

Inget spelAPI och dom som faktiskt portar spel (Senast EA) måste vara beroende av ett 3:de parts API för att i överhuvudtaget få igång grafiken.

Skulle vilja dra igång ett maskineri mot Apple för deras bristande intresse för spel. Nån som seriöst är med? (Behöver lite tunga namn; om det finns här)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 15:01

De som är seriösa gamers här använder förmodligen något annat än en Mac att spela på, annars använder de eptitetet "seriös gamer" synnerligen lättvindigt.

När jag blir spelsugen, vilket sker allt mer sällan, så är det Xbox som gäller.

Jag spelar på min Mac Pro, med BootCamp och XP.

Tråkigt men...

Det finns API för att utveckla spel på Mac samma samma som under Linux d.v.s. OpenGL. Det är inte tekniska hinder som stoppar spel utan snarare att Mac har runt 3-4% av marknaden d.v.s. för lite marknad för att de större spelbolagen skall bry sig.

De spel som är portade med Cider kunde de ju skippat helt då prestandan blir lidande samt stabiliteten i spelen.

Men snart kommer Starcraft II det skall ju iaf. komma till Mac, alltid något ljust på horizonten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-03 01:58
Ursprungligen av studiox:

Jag älskar helt enkelt spel. Det går ju inte så bra ihop med mac.

Jag gillar också att spela även om jag inte hinner så ofta men vad är det som inte går ihop med Mac? Så vitt jag vet kan du spela vilket spel du vill med en Mac, speciellt om man har en kraftfull Mac Pro som du. Antingen spelar man de titlar som är portade till Mac eller så kan man spela de som inte portas genom att installera Windows XP eller Vista.

Vad menar du med "seriös"? Jag spelar spel på Macarna dagligen och har gjort det i åratal. Utbudet må vara mindre än konsoler och MSW men det finns. Om du inte kan spela spel på din MacPro så frågar man sig varför.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-11-03 18:50

En sak som jag tycker total förstört macspelandet är att det inte längre finns någon som utvecklar spel exklusivt till mac (förutom shareware då) Förr fanns ju t.ex Bungie som kanske inte utvecklade mac exklusivt men ändå alltid först till mac. Idag sitter vi bara och väntar på några halvkassa pc portiningar som med lite tur kan kommer 1år efter pc versionen. Sedan gör ju varken Apples eller de flesta mac användarnas inställning till spel det hela bättre. De flesta verkar ju tycka att Apple ska skita i spel och lägga allt fokus på "seriösa" saker. Problemet är ju då att Apple aldrig kommer få mer än de 3-4% man har idag.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-03 20:50

Om man är seriös gamer så bryr man sig om:
* Hög FPS
* Bra prestanda på burken
* Bra grafikkort

Jag kan inte:
* Byta grafikkort (Måste köra ett gammalt ATI 1900XT som idag är mer eller mindre skräp
* Jag kan inte köra SLI eller Crosslink
* I windows så anpassar sig inte fläktarna efter värme hos grafikkorten = grafikkortets egen fläkt får jobba rumpan av sig och man får dålig prestanda (Testa o köra ATI overdrive på en mac så får ni se vad fin överklockning det blir).

Jag köpte en mac pro för jag ville ha en FET pc/mac i samma skal. Nu måste jag nog sälja min Mac Pro då jag inte kan använda den för spel, vilket är jäkligt synd.
Även OM det skulle finnas roliga spel till Macen skulle jag inte kunna köpa vilket grafikkort som helst och (tada) det skulle finnas drivrutiner för det; inte ens nu när Apple gått över till x86 plattformen.

Apples marknadsandel är faktiskt cirka 8% på nysålda datorer i USA; Apple har aldrig sålt så många datorer som nu, och ironiskt nog så finns det ännu mindre spel till mac nu.

Jag menade seriös, precis som det står. Jag säljer spelservrar till lag som vinner miljoner på Counter-Strike, Battlefield och andra online lir. Dvs. inte "skönt-kärringen-sover-nu-kan-jag-lira-lite-stacraft". Vi har avtal med EA och ActVision exempelvis.

Jag spelar i jobbet, jag tjänar pengar på att spela spel; vore kul att slippa behöva köpa en ny dator för den sakens skull. Då orkar man inte sitta och uppdatera två datorer och macen glöms bort.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-11-03 22:51
Ursprungligen av studiox:

Om man är seriös gamer så bryr man sig om:

* Byta grafikkort (Måste köra ett gammalt ATI 1900XT som idag är mer eller mindre skräp

I mappen System/Bibliotek/Extensions ligger filen Geforce8xxxGLDRiver.bundle (om du kör leopard iaf). Detta kan väl gissningsvis innebära att det kan komma ett Geforce 8800 till macen, har inte så mkt koll på grafikort sen jag migrerade till den ljusa sidan men det är väl ett av de bästa korten på marknaden?

För övrigt så kan jag ju tillägga att jag spelar så mkt som det går på min kära imac . Blir en hel del wowande men även en del tf2 genom bootcamp. Nog för att man kan gnälla en hel del på spelandet på mac, men blizzard ska fan ha en eloge. UT3 och GoW ska väl med komma till macen och de ska vara helt cider fria med om jag inte missminner mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 23:13
Ursprungligen av studiox:

Om man är seriös gamer så bryr man sig om:
* Hög FPS
* Bra prestanda på burken
* Bra grafikkort

Jag kan inte:
* Byta grafikkort (Måste köra ett gammalt ATI 1900XT som idag är mer eller mindre skräp
* Jag kan inte köra SLI eller Crosslink
* I windows så anpassar sig inte fläktarna efter värme hos grafikkorten = grafikkortets egen fläkt får jobba rumpan av sig och man får dålig prestanda (Testa o köra ATI overdrive på en mac så får ni se vad fin överklockning det blir).

Jag köpte en mac pro för jag ville ha en FET pc/mac i samma skal. Nu måste jag nog sälja min Mac Pro då jag inte kan använda den för spel, vilket är jäkligt synd.
Även OM det skulle finnas roliga spel till Macen skulle jag inte kunna köpa vilket grafikkort som helst och (tada) det skulle finnas drivrutiner för det; inte ens nu när Apple gått över till x86 plattformen.

Apples marknadsandel är faktiskt cirka 8% på nysålda datorer i USA; Apple har aldrig sålt så många datorer som nu, och ironiskt nog så finns det ännu mindre spel till mac nu.

Jag menade seriös, precis som det står. Jag säljer spelservrar till lag som vinner miljoner på Counter-Strike, Battlefield och andra online lir. Dvs. inte "skönt-kärringen-sover-nu-kan-jag-lira-lite-stacraft". Vi har avtal med EA och ActVision exempelvis.

Jag spelar i jobbet, jag tjänar pengar på att spela spel; vore kul att slippa behöva köpa en ny dator för den sakens skull. Då orkar man inte sitta och uppdatera två datorer och macen glöms bort.

Inte för att verka elak, men det som du (eller företaget) helt enkelt gjorde var att lägga ut över 20k på något som ni egentligen inte visste vad det var, en enkel googling eller för den delen läsning på detta forum hade informerat dig om vad det var för GFX kort i maskinen samt att det inte går att byta det till vilket annat kort som helst (iaf inte med OS X). Macen är för min del ett arbetsverktyg, och ja du må spela i jobbet men det är inte arbetet arbetet är att beställa, montera och confa servrarna som ni säljer och det klarar Macen utan problem.

Eftersom Macen som sagt är inriktad av apple som ett arbetsverktyg så är utrustningen designad därefter, GFX korten hanterar utan problem de funktioner som används och framför allt om man gör som acorn exempelvis och implementerar funktioner i opengl för att köra filter på GPUn så får man program som hanterar filter som i PS (som är CPU baserade, eller altivec) tar några sekunder är omedelbara i Acorn.

(Ja, jag är medveten att acorn inte gör allt som PS gör, det är inte meningen med programmet heller)

Det är inte heller så att Macen är slö, det är få maskiner som har så pass mycket beräkningskraft udne huven som en fullt laddad Mac Pro, att detta inte är användbart i spel är inte en nackdel om man är medveten om det, då går man och köper en xbox360 och problemet är löst.

Det problem som skulle uppkomma om Apple skulle inrikta sig mot gamers är det samma som skulle uppkomma om Apple verkligen gjorde en billig maskin för att konkurera direkt på pris med DELL exempelvis.

Saker som automator, applescript eller för den delen iLife programmen skulle inte uppstå, då utvecklingskraft & support kraft går till att hålla 13 åriga Pelle igång igång som handlar ett nytt GFX kort var annan månad för att någon tjomme sagt att det var det senaste, eller Pelles snåla far som endast stirrar sig blind på priset...

Det har tidigare varit styrkan i gruppen av Mac användare att de vanligtvis har högre dator-intelligens än medel användaren med sin PC, och därmed kan Apple lägga kraft på verktyg som Automator istället för att se till att safari har ett antiphishing filter eller liknande anti dumhets skydd. Tyvärr är detta på väg bort i och med att Macen har blivigt "inne" och marknadsdelen ökar.

Personligen så skulle jag inte fälla en tår, jag skulle nog mer jubla om Apple exempelvis skippade Minin från produktlinjen och höjde priset på resten med 2000:- eller så, anledningen är enkel, jag vill att Apple inriktar sig mer på power användarna och då jag ser maskinen som ett arbetsverktyg och jag värdesätter min tid, även min fritid som inte är gratis och skillnaden i pris (även med en extra 2k) skulle betala sig fortare än kvickt.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-04 17:51
Ursprungligen av ntity:

Inte för att verka elak, men det som du (eller företaget) helt enkelt gjorde var att lägga ut över 20k på något som ni egentligen inte visste vad det var, en enkel googling eller för den delen läsning på detta forum hade informerat dig om vad det var för GFX kort i maskinen samt att det inte går att byta det till vilket annat kort som helst (iaf inte med OS X). Macen är för min del ett arbetsverktyg, och ja du må spela i jobbet men det är inte arbetet arbetet är att beställa, montera och confa servrarna som ni säljer och det klarar Macen utan problem.

Helt fel. Jag vet mycket väl vad datorn är utrustad med, och vad OSX klarar för grafikkort. Om du nu tror att jag är så seriös som jag är så borde du nog förstått att jag besitter tillräckligt många hjärnceller för att kunna förstå det. Att Macen är ett arbetsverktyg dig är naturligtvis helt ointressant i denna diskussionen, om du vill köpa en mac för 30.000 och köra Photoshop på så är det din sak.

Ursprungligen av ntity:

Eftersom Macen som sagt är inriktad av apple som ett arbetsverktyg så är utrustningen designad därefter,

Du kan inte arugmentera för en sak som är baserat på en personlig ståndpunkt. Macen är till för ALLA tror jag att Steve Jobs skulle säga om du frågade honom. Jag tror inte EA eller Apple skulle lägga ner tid på att marknadsföra mac'en som speldator i överhuvudtaget om dom var rädda att förlora människor som du som kund.

Ursprungligen av ntity:

Det är inte heller så att Macen är slö, det är få maskiner som har så pass mycket beräkningskraft udne huven som en fullt laddad Mac Pro, att detta inte är användbart i spel är inte en nackdel om man är medveten om det, då går man och köper en xbox360 och problemet är löst.

Har jag påstått något sådant? Och sen när var XBoxen en seriöst gaming plattform?

Ursprungligen av ntity:

Det problem som skulle uppkomma om Apple skulle inrikta sig mot gamers är det samma som skulle uppkomma om Apple verkligen gjorde en billig maskin för att konkurera direkt på pris med DELL exempelvis.

Apple har gjort billiga maskiner, både Mac mini, nya iMac och Macbook är, i jämförelse med DELL billiga. Däremot är Dells spelmaskiner inte billiga. Titta på deras Gaming serie (XPS) innan du uttalar dig. Jag ska lära dig något nytt: Gamers betalar MER för sina datorer än vad du någonsin kommer göra. Och dom uppgraderar ofta och dyrt.

Ursprungligen av ntity:

Det har tidigare varit styrkan i gruppen av Mac användare att de vanligtvis har högre dator-intelligens än medel användaren med sin PC, och därmed kan Apple lägga kraft på verktyg som Automator istället för att se till att safari har ett antiphishing filter eller liknande anti dumhets skydd. Tyvärr är detta på väg bort i och med att Macen har blivigt "inne" och marknadsdelen ökar.

Bla bla din poäng?

Citat:

Personligen så skulle jag inte fälla en tår, jag skulle nog mer jubla om Apple exempelvis skippade Minin från produktlinjen och höjde priset på resten med 2000:- eller så, anledningen är enkel, jag vill att Apple inriktar sig mer på power användarna och då jag ser maskinen som ett arbetsverktyg och jag värdesätter min tid, även min fritid som inte är gratis och skillnaden i pris (även med en extra 2k) skulle betala sig fortare än kvickt.

Om så är fallet vad i hela småland gör du i en speltråd; snacka om att slösa bort din tid.....:)

Senast redigerat 2007-11-05 09:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:48
Ursprungligen av studiox:

Helt fel. Jag vet mycket väl vad datorn är utrustad med, och vad OSX klarar för grafikkort. Om du nu tror att jag är så seriös som jag är så borde du nog förstått att jag besitter tillräckligt många hjärnceller för att kunna förstå det. Att Macen är ett arbetsverktyg dig är naturligtvis helt ointressant i denna diskussionen, om du vill köpa en mac för 30.000 och köra Photoshop på så är det din sak.

Det faktum att du köpte först och sedan klagade på att du inte kunde spela eller byta till vilket kort som helst gav ju inte direkt intrycket av att du visste vad du sysslade med, det faktum att du visste vad du handlade och endå sedan klagade gör dock inte saken bättre..

Även PCn är ett arbetsverktyg, uppenbarligen bättre lämpad till ditt spelade in arbetet så köpet av en Mac var ju endast onödigt om inte annat?

Citat:

Du kan inte arugmentera för en sak som är baserat på en personlig ståndpunkt. Macen är till för ALLA tror jag att Steve Jobs skulle säga om du frågade honom. Jag tror inte EA eller Apple skulle lägga ner tid på att marknadsföra mac'en som speldator i överhuvudtaget om dom var rädda att förlora människor som du som kund.

Självklart är det en personligståndpunkt, din ide om att man inte kan spela på en Mac är detsamma, dock är det ju rätt uppenbart att Apple inte prioriterar spelande eftersom de inte stödjer det senaste av korten, samt som det påstås inte betalar EA eller vem det var för att göra spel till Mac.

Citat:

Har jag påstått något sådant? Och sen när var XBoxen en seriöst gaming plattform?

Svårt att bli seriösare spel-platform än så, då den i princip uteslutande är designad för spelande, visst den har VOD funktioner och sådant nu, men de är inte argument #1 att köpa en.

Citat:

Apple har gjort billiga maskiner, både Mac mini, nya iMac och Macbook är, i jämförelse med DELL billiga. Däremot är Dells spelmaskiner inte billiga. Titta på deras Gaming serie (XPS) innan du uttalar dig. Jag ska lära dig något nytt: Gamers betalar MER för sina datorer än vad du någonsin kommer göra. Och dom uppgraderar ofta och dyrt.

De är billiga eller jämna i pris, för maskiner som har samma hårdvara ja, det apple inte har i produktlinjen är en billig maskin, helt enkelt en maskin som är gjord så billigt som möjligt det har dock DELL, så för de som endast stirrar sig blinda på priset är inte en Mac billig i dagsläget heller.

Sedan är det faktum att games uppdaterar ofta och dyrt inte något som skulle gynna Apple direkt i deras nuvarande skepnad, då de säljer färdiga maskiner inte delar. Det skulle verkligen gynna Nvidia/AMD(ATI) och ex MSI som säljer brandade kort, Apple har inte sålt delar och har tidigare alltid lämnat den delen åt 3dje part för konsument maskinerna så det faktum att gamers betalar dyrt är inte endå en ekonomisk morot, utan kostar bara mer resurser för att skapa drivare och underhålla den flora som de skulle bli tvungen att skapa.. (även om detta med skulle kunna läggas ut på 3dje part, men då skulle vi tappa "it just works" vilket jag inte tror Mac användare vill ge upp.)

Citat:

Bla bla din poäng?
Om så är fallet vad i hela småland gör du i en speltråd; snacka om att slösa bort din tid.....:)

Min poäng är att dessa trådar börjar dyka upp mer och mer, samt liknande diskussioner i "verkligheten", helt enkelt tidigare visste en Mac användare att de valde bort en del saker för att ha andra fördelar, helt enkelt en prioritering då Apples "It just works" motto inte är förenbart med att alltid ligga på bleeding edge som gamers vill.

Men ju mer PC och gamers nissar som det kommer över dessto mindre tänker de före och handlar efter, utan istället handlar det något som är coolt för att sedan upptäcka att det inte var vad de trodde, även om det nu går att köra windows på maskinerna.

Poängen med hela posten var det att påpeka att det är diskussioner som denna som gör att jag och många som jag känner som arbetar med Mac/UNIX maskiner ger upp eller helt enkelt inte alls är på forum längre då det faktist gått så långt att google före man frågar inte är att tänka på, nu skippas google före man köper till och med.

Det kommer i framtiden att bli ett problem då det skapar låsta maillistor privata forum etc vilket egentligen låser ute de som borde få informationen, nämligen de som är nya på platformen. Det är ett problem som linux dras med redan och riktiga UNIX dialekter haft i åratal, jag tycker det vore väldigt synd att det skall komma till Macen med..

Helt enkelt, avsaknaden av spel och förra månadens GFX kort skall inte (kan inte) ha kommit som en chock, så diskussionen i sig är poänglös..

Ursprungligen av studiox:

Om man är seriös gamer så bryr man sig om:
* Hög FPS
* Bra prestanda på burken
* Bra grafikkort

Visserligen är jag intresserad av alla de där, professionellt, men för spel börjar det bli allt mindre viktigt. Visst, ett juste 8xxx-kort skadar inte, men spelen blir inte nödvändigtvis kul för det. Vad Macen behöver är inte mijoner polygoner utan originella spelhits som är väldigt roliga (som kommer enbart eller först till Macen).

Ursprungligen av studiox:

Om man är seriös gamer så bryr man sig om:
* Hög FPS
* Bra prestanda på burken
* Bra grafikkort

Problemet är väl kanske att studiox inledde diskussionen och då använde det helt meninglösa, urvattnade och abstrakta etiketten "seriös" som man som helt oinsatt kan klistra på vad som helst utan att ange några som helst argument för det. Det låter nämligen alltid bra att kalla något/någon för seriös eller oseriös, som om man därmed har en aning om vad man snackar om, fast man egentligen inte har det. Och som oftast händer när man använder det ordet så måste man hitta på någon helt egen definition av det och därmed börjar en diskussion om just definitionen istället för vad man egentligen ville diskutera. Dumt ord det där helt enkelt.

Nu menar jag inte alls att studiox är oinsatt på något sätt, jag är säker på att du vet exakt vad du pratar om när det gäller spel på Mac, självklart.

Men jag håller nog med Ingemar Ragnemalm att det blir allt mindre intressant med FPS och förutsättningarna för FPS som är just prestanda och grafikkort, eftersom vilken burk som helst idag (Mac Minin inkluderad) kan åstadkomma långt mer än 30 fps som är gränsen för vad ögat kan uppfatta i alla fall. Att ha tex 180 fps istället är ungefär lika vettigt som att lägga 200.000:- på en bil för att få den gå i 300 km i timmen. Men man kan ju inte köra i den farten lagligt någonstans i hela världen utom just på bana, så det är inte så meningsfullt i mina ögon alltså.

Jag är med i Wasavikings spelklan som träffas oregelbundet för att spela spel hemma hos någon klanmedlem i några dagar och dricka öl, äta chips och pizza och skjuta varandra i huvudet och krocka bilar bland annat. Vi anser oss väl vara hyggligt seriösa (nu använde jag också det däringa ordet). Vid senaste träffen hade jag min Macmini och alla andra hade med sig PowerMac G5 som de investerat massor med pengar i. Lustigt nog (efter all mobbing man fick utstå med långsammast dator) så visade det sig att jag och min dator hängde med väldigt bra i alla spelen vi körde. Nu var detta något år sedan och spelen var dessutom lite äldre än så, men jag hoppas min poäng går fram i alla fall: Att sitta och hetsa upp sig över grafikkortsprestanda som man ändå inte kan uppfatta tycker jag blir allt mindre intressant, alltså tycker jag att definitionen av "seriös gamer" som påstås vara: "bryr sig om grafikkortet väldigt mycket" är fel.

Jag hänger dock gärna med på att organisera ett upprop, kanske genom att helt enkelt smälla upp en webbsida med protestlista om att få mera spel, men för detta kanske det finns bättre forum som tex InsideMacGames?

Jag tycker också att det är väldigt intressant att diskutera varför det ser ut som det gör (de teorier som framförts ovan om att Apple anser datorn främst vara ett arbetsverktyg är inte helt korrekta, det finns även andra orsaker), så jag hoppas denna tråd fortsätter med detta som fokus istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 21:51

Jag är grymt seriös.
Det jag satsar fördubblas på ca. 15-18 månader.

Yes!!

OpenAL, FMOD och OpenGL är öppna och bra system för ljud och grafik. Visserligen är Apples drivrutiner för grafiken inte de mest optimerade så där finns det prestanda att plocka ur dem.

Men annars är det enbart upp till utvecklarna att porta spelen.
Epic klarar det utan problem. De släpper sina spel till alla platformar; win, linux och mac. Ryan Gordon ensam portar dem - jag betatestar de flesta av dem.

Cry engine hade support för både DX, OGL, FMOD i Cry Engine1 men de släppte OGL-stödet i och med CE2 och valde att enbart köra med DX9/10 för att göra det lättare. Samtidigt påstår de att stöd för PS3 är under utveckling - något man undrar vad de pysslar med.
Först supportar man OpenGL sedan kastar man bort stödet för att samtidigt säga att ens motor kommer att stödja PS3 som kör OpenGL ES... Snacka om att man gått vilse.

Det läge som Apple har nu är ett av de bättre på länge.
Massiv publicitet. Stor försäljning som växer mycket snabbt. På toppen av detta har man hårdvara som verkligen är vass. Visst skulle man vilja önska sig en billigare variant på MacPro'n som kunde vara fokuserad mera på underhållning och spel.

Men vill man skapa spel till MacOS X så handlar det enbart om viljan egentigen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-04 08:48

Jag spelar mycket på min mbp, massvis med WoW

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-04 10:23

Några resultat för den som vill jämföra: Barefeats 1, Barefeats 2, Barefeats 3

Jag förstår inte riktigt...
ID och EA har ju släpper ju till mac?
Har man en mac pro borde man verkligen kunna spela på den väl?

Har det inte blivit någon slags form av Moment 22 gällande spel till mac?

Grovt uttryckt kan man ju säga att ingen köper en Mac för att spela spel på för att det inte finns några spel, och ingen gör några spel till Mac för att ingen köper en Mac för att spela spel på.

Bortsett från pinsamma Cider-portar av spel så tror jag faktiskt att de största titlarna med vinst kan portas till Mac. Det beror ju mycket på hur spelföretagen beräknar sina utvecklingskostnader, men uppenbarligen så ser ju t ex Blizzard Macen som en plattform som skapar mervärde för deras del, och jag ser inte varför inte samma sak skulle gälla för andra utvecklare och typer av spel också. En viktig del av förklaringen till varför de flesta speltillverkare inte tänker som Blizzard tror jag kan hämtas ur Moment 22-resonemanget ovan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-05 10:17

Vi kan alltså konstatera att de som bryr sig om hög prestanda bryr sig om hög prestanda och de som inte gör det, gör inte det. Fascinerande detta.

Jag håller med studiox här; i min definition av vad en seriös gamer är så innefattar det att lägga ned mycket tid och pengar på att få ur så mycket kräm som möjligt ur burken. Jag skulle tillochmed påstå att hela den där bygga-datorn-själv-mentaliteten, som finns bland PC-användare, kommer från gamers besatthet av prestanda. Det är viktigt för en seriös gamer att separat kunna byta både moderkort, processor, grafikkort, minnen och hårddisk. Men, med denna verklighetsbakgrund så finner jag det lite underligt att man då köper en Mac.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-05 12:44
Ursprungligen av Jogin:

Vi kan alltså konstatera att de som bryr sig om hög prestanda bryr sig om hög prestanda och de som inte gör det, gör inte det. Fascinerande detta.

Jag håller med studiox här; i min definition av vad en seriös gamer är så innefattar det att lägga ned mycket tid och pengar på att få ur så mycket kräm som möjligt ur burken. Jag skulle tillochmed påstå att hela den där bygga-datorn-själv-mentaliteten, som finns bland PC-användare, kommer från gamers besatthet av prestanda. Det är viktigt för en seriös gamer att separat kunna byta både moderkort, processor, grafikkort, minnen och hårddisk. Men, med denna verklighetsbakgrund så finner jag det lite underligt att man då köper en Mac.

Där tror jag du är lite fel ute. De som har hela den där bygga-datorn-själv-mentaliteten är så upptagna med att bygga, mecka, installera om windows, testa 2000 olika drivrutiner för att se vilken som ger mest 3dmarks, överklocka, installera om windows och installera om windows att de inte hinner spela.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-05 13:12
Ursprungligen av Json_81:

Där tror jag du är lite fel ute. De som har hela den där bygga-datorn-själv-mentaliteten är så upptagna med att bygga, mecka, installera om windows, testa 2000 olika drivrutiner för att se vilken som ger mest 3dmarks, överklocka, installera om windows och installera om windows att de inte hinner spela.

Fortfarande så tror jag att den mentaliteten kommer från gamers. Sen att själva prestandajakten sedan tagit överhanden och blivit det primära intresset för vissa, det motsäger jag inte.

Jag har varit seriös MacGamer sedan slutet av 90-talet. Det går alldeles utmärkt, men kräver vissa uppoffringar - självklart har jag en egenhändigt ihopbyggd PC och spelkonsoller jag också spelar på. Spelutbudet för Mac har aldrig varit bättre. Synd bara iMacarna har så usla grafikkort, då hade jag kunnat hiva ut PC:n genom fönstret, eller iaf ställa den i garderoben som server.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-11-12 15:33
Ursprungligen av William WM:

Jag har varit seriös MacGamer sedan slutet av 90-talet. Det går alldeles utmärkt, men kräver vissa uppoffringar - självklart har jag en egenhändigt ihopbyggd PC och spelkonsoller jag också spelar på. Spelutbudet för Mac har aldrig varit bättre. Synd bara iMacarna har så usla grafikkort, då hade jag kunnat hiva ut PC:n genom fönstret, eller iaf ställa den i garderoben som server.

Håller inte med om att spelutbudet aldrig har varit bättre. Kommer ihåg börja och mitten av 90-talet då företag som Macplay,Macsoft, EA, Lucasarts, Bungie mfl stöttade macen till 100% Så är det inte idag.

Ursprungligen av Prehn:

Håller inte med om att spelutbudet aldrig har varit bättre. Kommer ihåg börja och mitten av 90-talet då företag som Macplay,Macsoft, EA, Lucasarts, Bungie mfl stöttade macen till 100% Så är det inte idag.

Du har inte fel, men valfriheten för alla oss som spelar på Mac har aldrig varit större. Vill jag lira ett spel kan jag alltid installera Windows på min Mac. Eller Linux för den delen. Det är möjligt att de släpptes fler Mac-native spel på den tiden, men vår inlåsning var också större. Vi hade helt enkelt inte alternativ. Det var OS 8/9 som gällde. Problemet var att det var helt enkelt inte lönsamt för företagen att fortsätta utveckla/porta för Mac, vi var för få - och för få av oss köpte spelen. Klimatet är bättre idag för att vara gamer på Mac, helt klart.

Spel till Mac kommer bli större, vänta och se. Många börjar köpa mac nu.

Så länge jag kan spela WoW och Civilization så är jag nöjd, och känner mig inte det minsta oseriös

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 16:14

Vad saljer du din mac pro for?

1
Bevaka tråden