Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ok, vad saknar vi?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inget snack om saken, nya iMacen är det coolaste som finns - hoppas nu inte apple/connection dabbar sig så att den inte kommer med i nya IKEA-katalogen...

Men ändå, det viktigaste för mig saknas:

* OS X.2
* MPEG4
* Möjlighet att se divx-filmer med bibehållet ljud

Programvaror och liknande jag saknar lanseras _säkert_ under dagarna som följer...

Vad saknar ni andra?

[ 08-01-2002: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Nya PowerMacar med processorer på över 1 GHz.

Citat:

* MPEG4
* Möjlighet att se divx-filmer med bibehållet ljud

Ja... samma här. Borde komma i QT 6... hoppas det kommer snart. Börjar bli lite jobbigt att konvertera alla DivX-filmer till QT innan man ser dem

Ljudproblemen med DivX beror på en bugg i QuickTime, dock är DivX 5 som släpptes i dagarna ett steg på vägen.

DivX

G4-maskiner i 12000kr-klassen.... varför ska det vara så svårt?

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-09 20:14

1. Snabbare MacOS X
2. Snabbare MacOS X
3.Mer gamla funktioner från OS 9 in i MacOS x.
4.Visst, fetare Powermacs...

Känns som om utvecklingen av MacOS X är det absolut viktigaste just nu. Hoppas på 10.2...

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
G4-maskiner i 12000kr-klassen.... varför ska det vara så svårt?

/F

Det tror jag aldrig kommer. Att macar är dyrare än PC får vi nog leva med. Att utveckla mjukvara och delvis hårdvara är inte billigt (och gratisprogrammen måste ju också betalas på något sätt).

Men trots det, så tror jag att Apple skulle tjäna på att sänka priset en aning...

Problemet är att Apple inte vill konkurrera med sina egna maskiner. iMacen och G4:an är lika snabba (ungefär), men G4:an går att bygga ut. Det är det där med utbyggnationen som vi betalar extra för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 13:06

Macen är och förblir något av en datorernas bang olufsen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 14:21

* Billigare, tystare och mycket snabbare Kraft-Macar
* Snabbare ajMacar
* ajBok med G4-processor, tystare fläkt och mindre smäckigt tangentbord
* Kanske en KraftBok med aningen mjukare form, ny färg?
* iCam, en digital stillbildskamera med inbyggd håde på 30 GB eller så
* Supersnabb Mac OS X Lite utan en massa fett, bjäfs och iCandy.

[ 02 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-04-02 20:54

Jag som precis ska konvertera till Mac är nästan chockad över ljudnivån på QS maskinerna. Egentligen vill jag ha en sån med 17" studiodisplay men eftersom den låter så mycket så är jag tvingat till iMac och därmetd liten skärm. Börjar därför tveka igen.

Om Apple ska stjäla större företagskunder så MÅSTE de ha ett tystare alternativ.

mvh

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 21:10

Jag har hört andra klaga på att QS har hög ljud nivå. Men efter att ha använt min nya QS hela dagen kan jag säga att jag tycker den är tyst har inte ens tänkt på att den låter. kanske har apple rättat till detta eller så har jag haft tur (eller du som har haft otur).

Jag är i allafall jätte nöjd än så länge.

  • Medlem
  • 2002-04-02 22:41
Citat:

Skapades ursprungligen av: Masterboy:
Jag har hört andra klaga på att QS har hög ljud nivå. Men efter att ha använt min nya QS hela dagen kan jag säga att jag tycker den är tyst har inte ens tänkt på att den låter. kanske har apple rättat till detta eller så har jag haft tur (eller du som har haft otur).

Jag är i allafall jätte nöjd än så länge.

Hörseltest kanske? Allvarligt, så låter Apples datorer mer än de flesta andra. Kolla i lådan, så får du se världens största fläkt. Om det är störande eller inte är en annan fråga.

  • Medlem
  • 2002-04-02 23:21

Om man sitter i kontorslandskap så kanske det inte marks så mycket, men i kontor eller eller i hemmet där den ska stå på jämt så är det lite störande. Det tycker nog de flesta.

Finns det inga som återförsäljare som bygger om dem, jag har läst att det går.

Citat:

Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

* Möjlighet att se divx-filmer med bibehållet ljud

Vad saknar ni andra?

[ 08-01-2002: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Skulle nog ändra det till att filformatet AVI i QuickTime skulle klara av MP3 ljudspår ordentligt.

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

vi har Imac med G4 processor, men vi saknar en Ibook med G4 processor, det börjar till och med finnas program som inte kan installeras på mindre en G4. Tibook 667mhz är listad som utgående modell sen en tid hos återförsäljarna. Vilket betyder att det snart blir show i cupertino.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 21:34

Måste bara tillägga att jag inte tycker "problemet" med ljudnivån på QS-burkarna är så stort. Har ni hört hur snabba pezear med Athlon/P4or och grymma grafikkort låter? Inte det? Ofta bra mycket mer än G4 :orna. Sen är ju inte QS:ens ljud nämnvärt högre än hos de gamla G4 :orna i mitt tycke. Min första G4/400 Sawtooth lät högst och ojämnast av alla G4or jag haft. Min och de flesta QS jag lyssnat lägger sig väl på en mediumnivå på min ranking. Typ...

Ställ ner datorn på golvet eller köp en iMac, de låter ju inte lika mycket. Jag tror knappast torn-macarna kommer bli tystare. Lutar snarare åt andra hållet då sanbbare processorer bara blir varmare och varmare. Likväl som i pezevärlden.

Utan bruset blir det dödligt tyst i lägenheten. Jag kanske är miljöskadad.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 21:35

Förresten är det enda jag saknar ett snabbt Finder!!!

Vad sägs om ett superpris på den utgående iMac:en? Den är gammal nu - jovisst - men det sitter MÅNGA där ute som fortfarande kör på sina Performa osv.

6.995 exkl moms för en iMac G3/500 med 256/20/DVD?

Då skulle dom sälja som tusan.

Airport II med 802.11a med 54mbit/sek...

Då finns det inte längre någon anledning att dra fasta kablar på kontoret längre...

Och inte minst:

25th Anniversary Macintosh!!

Någonting som chockar alla - något att minnas. Vi håller tummarna Jobs!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-04 09:57

Detta vill jag se på nästa EXPO.
Jag tycker att Sonnet Harmoni G3 500MHz med FireWire port till iMac är ett bra kort,
men varför kan dom inte lansera ett G4-kort.
Sonnet Harmony G4 500-800 MHz borde vara suveränt.
Jag skulle även kunna tänka mig att utrusta med nya snabbare minnen om det skulle behövas.
Jag förringar inte nya iMacen men jag skulle få hyfsade prestanda till en lämplig penning.

Jag hoppas och tror att Apple håller ett Apple Event inom en månad. Inte minst med tanke på att Steve inte ska vara med på WWDC i år.

På dylika event brukar Steve bara presentera en ny produkt, men jag tror han kör på två stycken den här gången.

• Speedad PBG4 med högre upplösning, två FireWireportar, Airport II (802.11a) och snabbare processor.

• Mac OS X 10.2.

Och då, mina vänner, ska jag införskaffa en PowerBook. Då är det dags...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vad sägs om ett superpris på den utgående iMac:en? Den är gammal nu - jovisst - men det sitter MÅNGA där ute som fortfarande kör på sina Performa osv.

6.995 exkl moms för en iMac G3/500 med 256/20/DVD?

Då skulle dom sälja som tusan.

Jag såg en gammal iMac stående i ett hörn på OnOff idag. FYND! stod det med stora bokstäver, 12 tusen spänn.

Fast jag konstaterade också att om man bortser från processor och minne så var iMac´en bland de bäst utrustade datorerna i butiken.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-04-05 04:07

Snabbare burkar... Det är förfärligt vad klisterlångsama vissa saker i X kan vara.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-04-06 19:33

Det som e det största problemet är att vi måste få ut mera fps ur quake 3! så e de! :rolleyes:

Det som jag skulle vilja ha i tibookarna är helt klart:

nåt geforce 2go eller vassare...
plus lite snabbare processor...

En TiBook med två musknappar som är tystare och inte blir lika varm, och dessutom har en 1ghz G4processor. Självklart även BlueTooth och AirPort inbyggt. Och varför inte en SuperDrive.

Hoppas de inte ändrar designen dock. Har svårt att tänka mig att en dator kan bli snyggare.

*GeForce 4 Go är det som gäller numera (finns ute el kommer mycket snart, kommer inte ihåg just nu)

*GHz fart i Ti:burkarna

*Airport 2 (dvs 22 el 54Mbit, vad det nu blir får vi väl se)

*QT6

*10.2

Det är vad jag saknar för tillfället..

Just nu saknar jag bara en kall öl. En annan har inte så stora krav...

Bevaka tråden