Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger för Imac G5 till Cube

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-04 12:20

Jag har en Imac G5 med Tiger och fick med systemskivor märkta Imac G5.
Kan jag använda dem för att göra en ny- eller ominstallation på på en Cube med Panter installerat?

Installationsskivor brukar bara funka på den modell de levererades till. Det finns dock ett sätt runt det. Anslut Cuben med en Firewire-sladd till iMacen och starta upp Cuben och håll ner T. Cuben startar då upp i Firewire target mode och läggs på skrivbordet som en hårddisk.

Sett sen i installationsskivan i iMacen och starta installationen. Du kan sen installationsprogrammet välja att installera på Cubens hårddisk.

När installtionen sen är klar stänger du av datorerna, tar ut sladden och startar upp Cuben.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-04 16:55

Ska jag döpa om Cubens systemmapp till exempelvis System gammalt innan jag installerar Tigerm? Detta med tanle på vad som annars händer vid omstarten av Cuben efetr installationen.

Nej det ser jag ingen anledning till. Installera du bara och sen stäng av datorerna, ta ut sladden och starta upp Cuben. Vill du sen hålla nere X medans du startar datorn så ska den garanterat starta upp i Tiger.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-04 18:03

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 21:18

Det här fungerar bara om din dator har samma processor typ. Jag tror det skulle inte fungera om du hade en intel iMac. Eftersom Tiger finns endast i en PPC och Intel version så fungerar det självklart inte.

Med Leopard går det inte heller även om båda versioner kommer på samma DVD. Du kan inte installera Leopard på en PPC Mac och starta från en Intel Mac eftersom Intel versionen kräver GUID partitionen. GUID partitionen fungerar däremot inte på en PPC Mac.

//Rob

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-05 08:58

Båda datorerna har PPC-processorer så det problemet faller lyckligtvis.

1
Bevaka tråden