Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa datorn?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en tre år gammal G5 powerpc och undrar om man ska lämna in den på "städning"? Den är ju rätt dammig inuti har jag sett och det kanske kan påverka datorn på nåt sätt?:p

Nästan femtio som varit inne på tråden men ingen som kan svara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 17:03

Damm kan göra att datorn går varmare vilket i sin tur kan sänka livslängden på den. Det går säkert att lämna in den för städning på vilken datorreparationsbutik som helst, men varför inte göra det själv? http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/217577-damm-i-burken.html har en del bra tips och saker att tänka på.

De 50 kanske tänkte som jag: "If it ain't broken, don't fix it".

Den ska vara rejält dammig för att man ska lämna in den på avdamning. Det fungerar nog så bra att försiktigt använda en dammsugare och torka av där det behövs. Var försiktig så du inte kortsluter något.

Jag vet inte hur man tänker när man uppmanar folk till att använda dammsugare för att rengöra datorn men det är då inget jag rekommenderar..

Som sagt ska man vara väldigt försiktig. Kretsar bör man undvika, men för t ex plast- och vissa andra ytor går det utmärkt.

Man kanske kan dammsuga "utifrån", utan att ta loss skivan/locket?

Den andra tråden som jag fick tips om var bra. Tack.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-05 12:36

Dammsug inte i datorn! Dammsugaren genererar statisk elektricitet som kan döda komponenterna.
Tryckluft och blåsa rent är ett bra alternativ, finns sprayflaskor med tryckluft att köpa för runt hundringen som är till för elektronikrengöring.

Ursprungligen av Json_81:

Dammsug inte i datorn! Dammsugaren genererar statisk elektricitet som kan döda komponenterna.
Tryckluft och blåsa rent är ett bra alternativ, finns sprayflaskor med tryckluft att köpa för runt hundringen som är till för elektronikrengöring.

håller med dig om att tryckluft är suveränt. Jobbade förut som servicetekniker (visserligen mest PC men iaf) och vi använde tryckluft för att blåsa rent. snabbt och smidigt men dammigt!

1
Bevaka tråden