Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är det som händer... Spotify, det bästa ljudredskapet jag ramlat över! Identiskt med iTunes men med strömmad musik!
Ursäkta mig, va fan... Denna produkt skall ju inte komma bakvägen så att säga. Det är Steves uppgift att presentera en så fantastisk möjlighet med snyggt gränssnitt.

Kika på http://www.spotify.com/ och förklara varför... Kolla gränssnittet, iTunes upp i dagen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-03 03:11

Verkar inte vara helt fel. Får testa det imorgon för att se om det håller måttet.

Spotify (företaget) har skrivit en mängd juridiska avtal med en mängd bolag. De flesta är skivbolag givetvis, men självklart även med Apple. Det är ingen slump att programmet liknar iTunes väldigt mycket. Men när Spotify slutligen släpps i Sverige, vilket inte är fallet än, så kommer det med största sannolikhet spela ut i princip alla andra musikprogram. Detta har ju Apple koll på och ja... de vet att iTunes kommer gå under, så varför inte slå sig in i det som tar över?
Enda sedan jag körde Spotify Beta första gången har jag trott att Spotify kommer ligga implementerat i Mac OSX inom en inte allt för avlägsen framtid.

Förstår inte riktigt vad det handlar om... ?

Kan inte en till komma med en förfrågan för en invite, så har vi snart en inofficiell invite-lista här.

Vill istället läsa hur betan har fortlöpt? Programmet har väl varit i beta ganska länge?

Rätta mig om jag har fel...

Jag har kört betan sedan maj och ja, förändringar sker. Inte i programmet som sådant som är under 1mb, utan enbart i musikutbudet. Från början hittade jag väl 95% av den musiken jag var ute sökte på, men det blir bättre hela tiden.
Ang. invites. Spotify är inte släppt i Sverige och inget datum för släpp är känt. Jag har inte hört talas om några nya beta-invites på länge, så det är nog ingen större idé att försöka få invites här. Anmäl er på spotify.com istället. Så vitt jag vet är det delvis släppt i Italien och Frankrike (rätta mig om jag har fel). Min gissning är att prio just nu ligger på att slå sig in på den amerikanska marknaden. Även om programmidén är kläckt av två svenskar, är Sverige-släppet såklart inte högst på priolistan. Dock tror jag inte att det är långt kvar till vår tur.
Programmet kommer förändra våra musikvärlden (min gissning), så det är värt att hålla ut.

vad fan är det för nånting? känner mig lite dum

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-04 02:32

Jag fattar inte heller Något likt Songbird? http://songbirdnest.com/

Verkar vara en spamapparat för faceBook? Inte särskilt snyggt gränssnitt. Origami är bättre än Kopias.

Jag skiter i om folk blir irriterade över att andra frågar om invites. Jag vill testa! Plus, det är väl bättre om fler testar, eftersom man då kan få flers sypunkter på programmer?

victor_p89 (snabel-a) hotmail (punkt) com eller PiktorPucci (snabel-a) mac (punkt) com

tufft att så många säger att det här programmet kommer att ta över musikvärlden, men ingen kan riktigt förklara vad det är...

Som jag fattat det så är det ett program som helt enkelt streamar musik från nätet, eller? Någon slags iTMS fast man inte laddar ned musiken utan får den streamad.
Personligen så tror jag att bandbredden behöver ökas en smula för att få sådana här saker att fungerar riktigt... Det är iaf min erfarenhet....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 10:32

Det finns ju en annan grym internettjänst som fungerar ungefär likadant om jag inte missuppfattat; Anywhere.fm

Skillnaden är väl att på anywhere.fm laddar man upp sin egna musik för att sedan kunna få den streamad var man vill.

Är det någon som vet lite mer om tjänsten? Har de några avtal med innehållsleverantörer eller kör de bara på och hoppas att de blir uppköpta innan de blir stämda?

Allt är legalt med avtal som grund.
Tjänsten är konstadsfri.
De flesta frågor som ställs här får ni svar på Spotifys hemsida...

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Allt är legalt med avtal som grund.

Hur vet du det? Om du nu vet, vilka är det som de har avtal med? Betalar de STIM-avgifter? Vilka skivbolag är med/inte med?

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

De flesta frågor som ställs här får ni svar på Spotifys hemsida...

Men det var väl mera fluff än fakta? Om man inte är intresserad av kontorsmiljö på Humlegårdsgatan porträtterad i tjusiga motljusbilder förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 12:13

Så låtmig se om jag fattat, jag kan inte spela musiken "offline" jag kan inte lägga den på min iPod, och jag måste kolla på reklam (som säkert inte kommer vara så diskret efter v 0.1) sen att den har webradio, ja jippi, det har ju iTunes haft hur länge som helst och det är trvialt att lägga till nya stationer om man inte giller de som den kommer med..

Än så länge är jag långt ifrån imponerad..

Ursprungligen av ntity:

Så låtmig se om jag fattat, jag kan inte spela musiken "offline" jag kan inte lägga den på min iPod, och jag måste kolla på reklam (som säkert inte kommer vara så diskret efter v 0.1) sen att den har webradio, ja jippi, det har ju iTunes haft hur länge som helst och det är trvialt att lägga till nya stationer om man inte giller de som den kommer med..

Än så länge är jag långt ifrån imponerad..

angående reklamen, du MÅSTE inte stirra på skärmen för att lyssna. I suppose.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 15:52

Så länge man inte kan offlina, samt ladda sin iPod med musiken från Spotify, så förstår jag inte varför iTunes skulle "gå under".

Tänk om man kunde fått en slant varje gång någon påstod att Apple och/eller deras produkter skulle dö eller besegras inom en snar framtid. Vad rik man skulle vara då!

Ursprungligen av Jogin:

Så länge man inte kan offlina, samt ladda sin iPod med musiken från Spotify, så förstår jag inte varför iTunes skulle "gå under".

Tänk om man kunde fått en slant varje gång någon påstod att Apple och/eller deras produkter skulle dö eller besegras inom en snar framtid. Vad rik man skulle vara då!

Det är väl inte så säkert du skulle vara så rik, du kanske skulle ha köpt snus för alla pengarna?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 15:09
Ursprungligen av Jogin:

Så länge man inte kan offlina, samt ladda sin iPod med musiken från Spotify, så förstår jag inte varför iTunes skulle "gå under".

Tänk om man kunde fått en slant varje gång någon påstod att Apple och/eller deras produkter skulle dö eller besegras inom en snar framtid. Vad rik man skulle vara då!

Alla har väl internet på sin dator? Funkar programmet som folk säger hade jag använt det alla tillfällen förutom de då jag saknar internet.

Tänk om man hade kunnat få en slant varenda gång någon bad om en slant när någon gjort något. Då hade jag varit helt jävla monstertät nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 17:12
Ursprungligen av Davey:

Alla har väl internet på sin dator? Funkar programmet som folk säger hade jag använt det alla tillfällen förutom de då jag saknar internet.

Nämen, det har du ju rätt i. Då kommer säkert iTunes gå under i alla fall då, och iPod med det. Helt övertygad.

Ursprungligen av Jogin:

Nämen, det har du ju rätt i. Då kommer säkert iTunes gå under i alla fall då, och iPod med det. Helt övertygad.

Vissa har turen med sig

Ingen kommer att ge er någon invite eftersom det inte finns några att dela ut.

När det gäller att spela låtar i sin bärbara enhet, säger folket bakom spotify att man tycker det är onödigt att släpa runt på en egen hårddisk. Man räknar alltså med att de flesta kommer att vara uppkopplade även när de är mobila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 18:46
Ursprungligen av Patek Philippe:

Ingen kommer att ge er någon invite eftersom det inte finns några att dela ut.

När det gäller att spela låtar i sin bärbara enhet, säger folket bakom spotify att man tycker det är onödigt att släpa runt på en egen hårddisk. Man räknar alltså med att de flesta kommer att vara uppkopplade även när de är mobila.

Hela poängen med iPoden är ju just det att ha musik då man inte är uppkopplad, som idag, knatade runt på IKEA och det hade inte varit ens i närheten så pass trevligt som det var om jag inte hade haft musik att lyssna på istället för att skrikande barn och yra tanter som var runt en..

Som det ser ut nu, i mina ögon iaf så blir det nog som med Napsters musik-prenumerations tjänst, det började bra med nyhetens behag men nu tappar de kunder fort och letar andra områden att satsa på..

Ursprungligen av ntity:

Hela poängen med iPoden är ju just det att ha musik då man inte är uppkopplad, som idag, knatade runt på IKEA och det hade inte varit ens i närheten så pass trevligt som det var om jag inte hade haft musik att lyssna på istället för att skrikande barn och yra tanter som var runt en..

Som det ser ut nu, i mina ögon iaf så blir det nog som med Napsters musik-prenumerations tjänst, det började bra med nyhetens behag men nu tappar de kunder fort och letar andra områden att satsa på..

Fast tänk tjänstens integration med iTunes store. Du kan lyssna på all musik när du är vid din dator men för att få offlinetillgång till en secifik låt/ett album (och alltså lägga över på iPoden) så måste du köpa den/det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:59
Ursprungligen av hansfilipelo:

Fast tänk tjänstens integration med iTunes store. Du kan lyssna på all musik när du är vid din dator men för att få offlinetillgång till en secifik låt/ett album (och alltså lägga över på iPoden) så måste du köpa den/det?

Vad behöver jag då Spotify till? har ju detta redan med last.fm exempelvis, men smaken är som baken.. hårig..

Ursprungligen av ntity:

Vad behöver jag då Spotify till? har ju detta redan med last.fm exempelvis, men smaken är som baken.. hårig..

Vad jag förstår är Spotify mycket bättre än last.fm?

PiktorPucci:
läs mina tidigare inlägg i tråden om varför jag tycker Spotify är bra.

thevil:
Angående avtal så är det givetvis inte aktuellt för Spotify att lista alla man har avtal med. Avtalen ser självklart inbördes olika ut, men den musik som Spotify ger åtkomst till finns det legalt stöd för.

Angående att det finns radio i iTunes. Absolut, som tidigare sagt är radion inget jag ens provat, men den finns, och den är anpassad efter din lyssnarprofil (nu kommer det snackas om integritet efter det ordet).

Ang online/offline-lyssnande. Man måste vara uppkopplad för att kunna lyssna och du kan inte ladda ned via de protokoll som Spotify streamar genom. Däremot kommer så gott som alla mobiltelefoner ha fast uppkoppling om några år och ryktesvägen talar man om portabla Spotify-enheter.

Andra fördelar med Spotify: Du har alltid tillgång till din musik (dina playlists), oavsett vilken dator du sitter vid (igen, förutsatt att den är online).

Den lokalt lagrade musiken på hårddiskar kommer självklart inte försvinna. Men de stora samlingarna i form av mp3-arkiv kommer inte bli särskilt vanliga.

Angående invites. När programmet släpps i Sverige kommer gemene man på det här forumet känna till det. Så vitt jag vet finns det Innan dess finns det inget intresse att samla in fler testare. Programmet har testats över ett halvår av 1000+ personer. När väl programmet släpps i Sverige, kommer programmet spridas med kraft. Det är enkelt, när Spotify vill att folk ska ha programmet så finns det tillgängligt enkelt och relativt snabbt. Ett exempel på lyckad marknadsföring via invites är gmail.

Slutligen, ingen kommer tvingas använda programmet. Alla kommer inte gilla det, men händer inget oväntat kan jag satsa mycket på att det blir en succé. Det är min åsikt och jag säger inte att jag har rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-10 19:23
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

PiktorPucci:
Angående avtal så är det givetvis inte aktuellt för Spotify att lista alla man har avtal med. Avtalen ser självklart inbördes olika ut, men den musik som Spotify ger åtkomst till finns det legalt stöd för.

Kan det verkligen stämma, att Spotify som det ser ut i dagsläget skulle ha "clearat" all musik som finns där? Jag har testat programmet en del hos en bekant som har det, och känslan är mer att de har lagt in typ alla skivor de har hemma. Väldigt mycket från alla de stora skivbolagen. Jag tycker bara att det verkar lite otroligt att Spotify-gänget skulle ha färdiga avtal, och ändå inte släppa det public. Nej, min teori är att det aldrig kommer att släppas publikt överhuvudtaget, så som upplägget ser ut nu. Ungefär som med qtrax.

Vad det är tröttsamt med alla som bara frågar efter invites! Jag skulle då aldrig get ut en invite till någon med ett par inlägg, som antagligen bara reggat för att tigga.

För övrigt, registrera er på sidan, det går antagligen snabbare än att sitter här och tigga.

Annars förstår jag inte riktigt tjusningen med Spotify, känns inte vidare unikt.

Bevaka tråden