Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten fråga ang G5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! är ganska ny här så det här blir mitt första inlägg.
Jag har bestämt mig för att byta till mac.
Dock så har jag en liten fundering jag läste på någon sälj sida så fanns det en kille som sålde en G5 och i specs. så stod det att den hade intel processor. Finns det G5:or med intel processor? för jag vill kunna göra paralell och om jag förstått det rätt så måste man väl ha en intel processor för att kunna köra windows på mac?
Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt!
/MVH
patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 14:03

G5 är INTE intel. Du behöver intel-processor för att köra Windows under parallells (eller Boot Camp).

G5 är en PowerPC-processor, tillverkad av IBM.

Däremot ser Mac Pro och den gamla Powermac G5 nästan likadana ut, så det är ju möjligt att säljaren inte själv har full koll på begreppen och att det verkligen är en Intelmaskin. Du får helt enkelt be honom/henne om lite mer information. En bild på datorn kan underlätta att "artbestämma" den (om det är en Mac Pro eller Powermac det handlar om så ser man det omedelbart genom att titta på den med luckan öppen).

Det stämmer också att du måste ha en Intel-Mac för att kunna köra Parallels, VMware Fusion eller Boot Camp.

Ursprungligen av ohennig:

...så ser man det omedelbart genom att titta på den med luckan öppen).

Behöver inte ens öppna luckan. Bara att titta på framsidan:
En lucka för optiska enheter = PowerMac G5
Två luckor för optiska enheter = Mac Pro

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_quad_2.5.html
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/stats/mac-pro-quad-2.66-specs.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Behöver inte ens öppna luckan. Bara att titta på framsidan:
En lucka för optiska enheter = PowerMac G5
Två luckor för optiska enheter = Mac Pro

Så sant. Hur kunde jag glömma det?

Ursprungligen av Mr.Barbeque:

Men om man köper en Mac Pro med bara en superdrive, är det fortfarande två luckor då?

Svar ja.

Tackar för svaren! då va det som jag trodde! Om ni vill kan ni låsa tråden!
//MVH
patrik

Men om man köper en Mac Pro med bara en superdrive, är det fortfarande två luckor då?

1
Bevaka tråden