Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Boot Camp i Tiger

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-01 15:59

Tjena, hittade inget svar på följande problem:

Finns det något sätt att få igång Boot Camp på Tiger nu när
Leopard har kommit?
Jag är i desperat behov att att testa lite saker i det, och jag har inte köpt
Leopard ännu.

Boot Camp finns ju till Tiger, fast det är väl mer en beta trots att det funkar i princip felfritt (helt felfritt för mig hittils)

Gå in i Utilities>Boot Camp Assistant så kan du starta igång Boot Camp. Se bara till att ha plats på hårddisken och, viktigast av allt, en Windows XP/Vista licens till hands.

Lycka till

För det första kan det vara viktigt att veta vad Boot Camp är och vad det inte är. Det är i grund och botten programmet Boot Camp Assistant som används för att hantera volymer och bränna en skiva med drivrutiner. Boot Camp är däremot inte en virtuell maskin. Det är lätt att man ser Boot Camp som ett program som Windows liksom körs inuti. För det kan väl inte vara så enkelt att Windows kan köras rakt av på en Mac? Det behöver man ju en PC till.

Jo, det är faktiskt så enkelt. Windows behöver ett antal komponenter för att köra. En processor, lite arbetsminne och några andra delar är receptet för att Windows sa köra igång. Innan Apple bytte till Intels processorer var det mest uppenbara problemet med att få igång Windows att det inte var skrivet för PowerPC-processorn. Det löstes genom programvara som imiterade funktionerna i en lämplig processor, t ex det populära Virtual PC som imiterade Intels Pentium II.

Men sedan Apple bytte processor behövs inte längre sådana program. Nu sitter ju rätt processor i maskinen. Vad kan det då vara för sista hinder kvar? Jo, Windows vill att datorn ska ha en fast programvara som heter BIOS. Det är vad som körs igång först av allt då datorn startar och bland annat ser till att rätt operativsystem därefter startar. Men Apple använder inte BIOS. De använder en annan fast programvara som är Intels implementation av EFI.

Här kunde det ta stopp. Men EFI är en smart programvara och har stöd för BIOS-liknande funktioner. Implementationen av EFI i de allra första av Apples datorer med processor från Intel hade inte BIOS-funktionerna, men sedan en uppdatering av EFI för ett och ett halvt år sedan finns de funktionerna tillgängliga. De har även funnits med en längre tid på nya Macar då de levereras från fabrik.

Då finns det inte längre något som hindrar Windows från att köras på nya Macar. Inte ens Microsoft är så rabiata att de instruerat Windows att vid start kontrollera om datorn är från Apple, och i så fall sluta ladda. Alla nödvändiga komponenter finns på plats och då finns det heller inget som hindrar att Windows körs igång.

Många som säger att de har problem med Boot Camp har oftast egentligen problem med Windows. Boot Camp är för Windows bara en samling drivrutiner för att hårdvara som t ex iSight ska kunna användas. Det händer då och då att man hör de som frågar om man kan köra andra operativsystem genom Boot Camp, och då har man missförstått Boot Camp för att vara en virtuell maskin.

För att återgå till ditt problem. Såvitt jag förstår finns det en del speglar runtom i världen som det går att ladda ner Boot Camp från. Bland annat tipsas det om en av dem i en annnan tråd. Om du inte har Boot Camp Assistant sedan tidigare borde du kunna få tag på det den vägen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 16:21

Det jag tänkte ha det till är att spela Half-Life 2 på, såvida iSight och annat inte funkar är ok.
Jag vill bara lira lite bra spel på den.
Jag läste tråden du länka, och när man laddar hem Boot Camp säger den att den har "expired"..
Precis som när jag tankade Boot Camp senast.
Problemet är, boot camp beta har expired, man måste tydligen ha leopard för att köra det. Skulle vara nice om det fanns något alternativ eller sätt att komma runt det.

Jag vet inte om detta gäller även för installation men så här skriver Apple man ska göra för att ta bort en partition efter att datumet gått ut. Du kan ju prova och se om det ändå går att installera Boot Camp.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306805

1
Bevaka tråden