Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program med mera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-03 20:58

Har precis skaffat mig en iMac och det är första gången jag kör Mac och lite frågor.

Att ladda ner program och installera har jag lyckats med, ganska lätt men sedan så blir det svårare. Först kunde jag inte slänga .dmg-filerna men det lösta sig.

Det är själva "programikonen" som lägger sig på skrivbordet efter att man har installerat programmet tillexempel Skype. Jag skulle vilja ha bort det från skrivbordet men när jag försöker för över ikonen till programmappen så blir det bara en genväg i programmappen och ikonen ligger ändå kvar på skrivbordet.

Har även högerklickat på ikonen och tryckt på "mata ut" men då försvinner programmet.

Har kollat "visa info" men det går inte att klicka på låset då "delning och tillbehörigeter" ej är aktivt går ej att klicka i.

Vad är problemet och vad gör jag fel?

Skärmdump:http://i133.photobucket.com/albums/q68/kameo_2001/Bild1.png

Senast redigerat 2007-11-03 21:56
Ursprungligen av tank77:

Jag skulle vilja ha bort det från skrivbordet men när jag försöker för över ikonen till programmappen så blir det bara en genväg i programmappen

Är du säker på att du verkligen drar den till Program-mappen?

Min misstanke är att du drar den till Dockan i stället för Program-mappen. Då blir det bara en genväg.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-03 21:58

Nej, jag öppnar "finder" och det kvittar var jag lägger den, blir alltid en genväg.

Edit: Avslutade Skype och även VLC, sedan tryckte jag på "mata ut" på respektive programikon på skrivbordet och då försvann dom men sedan när jag öppnar respektive program så kommer dyker programikonen upp igenpå skrivbordet, arghh.............

Senast redigerat 2007-11-03 22:08

Jag tror att du har dragit "hårddiskikonen" från skrivbordet till programmappen. Efter att du har monterat DMG-filen drar du programmets ikon från den till programmappen. Det är. Vill du ändra dra hårddiskikonen till programmappen måste du hålla inne Alt, då dyker ett plustecken upp och du kopierar det.

Skype-ikonen du har på skrivbordet är en monterad skivavbild, en slags "virtuell hårddisk". Det är ett väldigt vanligt sätt att distribuera program på. Dubbelklickar du på den öppnas den som ett Finder-fönser och där bör du finna själva programmet. Det är det programmet du ska kopiera till programmappen. Efter att du gjort det kan du mata ut skivavbilden och därefter slänga dmg-filen. Vad får du för resultat om du gör precis så?

Samma sak gäller VLC. När du öppnar dess Finder-fönster ska du dra VLC-ikonen därifrån till Programmappen så skapas en kopia där.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-03 22:27

Drog in "programikonen" för VLC till programmappen genom att hålla inne "alt" så nu syns i alla fall VLC i programmappen men fortfarande när jag öppnar VLC så ploppar det upp en ny programikon för VLC på skrivbordet, irriterande!

Edit: Gjorde som du skrev i ditt senaste inlägg Marcus men varenda gång jag öppnar VLC så dyker ikonen vlc-0.8.6c upp på skrivbordet, konstigt!

Plocka i så fall bort eventuella alias till VLC du har i programmappen så att bara VLCs mapp du nyss kopierade dit finns kvar. Ta även bort eventuella VLC-ikoner från Dock. Jag tror att du har kvar de gamla och de pakar ju fortfarande mot VLC på skivavbilden.

När du gjort det och matat ut eventuella VLC-skivavbilder ska du gå till programmappen och vidare till VLC-mappen. Där ska du finna VLC-programmet och det är det du ska öppna och eventuellt dra till Dock om du vill ha ett alias där.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-03 22:37

Jaaa......nu funkade det, tack så mycket för din hjälp Marcus!

1
Bevaka tråden