Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 9 historia?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 21:18

Apple släpper nya Power Macar som inte stödjer Mac OS 9 utan bara Mac OS X. De nya moderkorten är snabba men helt inkompatibla med Mac OS 9...

Hur skulle du reagera???

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-02 21:53

Jag skulle bli upprörd eftersom OS X inte fungerar utan OS9

Skämt åsido, det hade inte gjort något alla program man behöver finns nu till OS X, skulle man behöva köra OS9 har man ju ändå gott om reservburkar att köra på

Helt okej för min del. Jag tycker inte det finns någon anledning att hänga kvar i det gamla systemet. Det jag väntar på är Logic och ProTools. Utan portade versioner till OS X så är det lite surt, men i och med att Apple köpt Emagic får man väl hoppas att de speedar på utvecklingen av OS X versionen...

Jag saknar inte OS 9 alls sen jag började använda OS X. Bland annat för att jag tycker att OS X är en förträfflig plattform programmera på...

  • Avstängd
  • 2002-07-02 22:27

Man klarar sig utan "det gamla skräpet" OS X är det just nu bästa operativsystemet oavsett plattform

OS 9 lär nog hänga med ett tag till, alldeles för många är fortfarande beroende av vissa program som inte blivit anpassade för X. Andra kanske måste förlita sig på 9an för att använda vissa tillbehör.

Vi får se när Jaguar kommer, vem vet hur de tänkt där? Jag personligen har inte kört OS 9 på drygt ett halvår...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 09:50

Personligen, hemma, kör jag rent MacOSX-system. Detta är dock på en Dual G4/500 och det fungerar bra. Jag saknar inte på något sätt OS9, som jag så älskade innan.

Idag kör vi dock ett rent OS9 hus på jobbet bortsätt från en OSX-server (var NT innan så ) och att några producenter fått nya PBG4:or som därmed hade OSX som förval.

Allt jag gör hemma och altl jag gör på jobbet fungerar lika bra i OS9 som OSX. I dagsläget kräver dock OSX en maskin som är 2 ggr snabbare. G3::or på 300-400 MHz känns i OS9 i många fall rappare än min Dual 500 G4 hemma i OSX. Jag vet att en av de producenter som kör med en PBG4 och OSX klagade lite på att det kändes segare än hans tidigare maskin som körde OS9. Till detta hör att hans nya PowerBook var bättre (667Mhz:aren mot den äldre 500Mhz:aren).

Om nya maskiner bara kan köra OSX så spelar det mig mindre roll. Det finns dock ett par saker Apple måste se till.

• Inte döda classic. Det händer någon gång då och då att jag måste gå in där. Här på jobbet är vi även beroende av classic p.g.a. vissa serverprogramvaror som endast kan köras där i dagsläget.

• Snabba upp systemet till OS9-prestanda

Annars så älskar jag OSX för dess kännsla och utseende samt stabilitet + att goooooda funktioner som finns inbyggda. Multitaskingen rock den också.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 11:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
• Inte döda classic. Det händer någon gång då och då att jag måste gå in där. Här på jobbet är vi även beroende av classic p.g.a. vissa serverprogramvaror som endast kan köras där i dagsläget.

• Snabba upp systemet till OS9-prestanda

Risken finns ju att det helt saknas classic stöd i de nya macarna.

Jag har haft många fåglar som kvittrat att nu är det kört för classic på framtida macar. frågan är ju inte om utan när. vissa har indikerat på 2003... andra om nu i sommar...

Här skulle vi inte klara av en övergång om inte Quark kommer med en X version riktigt snabbt, Oracle kommer med klienter snabbt, Exchange klient kommer samt att vissa andra system vi kör kommer för X... En långsam uppgraderingstakt måste bli lösningen, samtidgt ökar ju kostanderna i form av att inte gå över med allt på en gång. användarna kommer nog hellre vilja ha sin 6100 än en ny maskin med X i dessvärre...

Därför tycker jag det är kul att höra reaktionerna på hur ni ser på en sådan förändring!

Fler som jobbar på ett ställe med +100 macar som håller på att fundera på att gå över till X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 13:03

Vi har bara 10 burkar här, många av de program vi använder finns redan i OSX-version så uppgraderingen skulle för inte bli så kostsam. Problemet jag ser idag är just att OSX är segt på äldre hårdvara.

Vad jag menade med att "inte död classic" var classicläget i OSX. Det måste finnas kvar även om OS9 inte går att köra solo. Jag är ingen tekniker, men vet att classic i OSX och OS9-solo är det en skillnad på (hur minne hanteras etc.)

Samtidigt tycker jag att det tyder på att Apple utökar stöd för classic i OSX Jaguar. Detta får mig tro att Apple i vart fall inte dödar classic-läget.

För min del kommer jag inte att gå över till X innan det finns stöd för min USBdisk (där jag har alla mina MP3or). Dessvärre kommer nog aldrig X att stöda min USBdisk…

Så om Apple skulle släppa Macar utan stöd för OS 9 skulle jag helt enkelt sitta kvar här med min iMac för all framtid (nä inte riktigt så länge (men åtminstonde tills USBdisken la av) men ni förstår poängen).

Jag skrev först en lång harang om allt som är fel i OSX, men bestämde mej för att det inte hjäper nån här att läsa det, och Apple lär aldrig se det. Därför sammanfattar jag:

Utan Classic är OSX inte komplett. Punkt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-06 17:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Utan Classic är OSX inte komplett. Punkt.

Det kommer bli oundvikligt, som jag ser det, att classic försvinner. Frågan är väl mer när och hur???

Om nu Microsoft lagt ner all Classic utveckling är det inte en startsingnal för alla andra att göra samma sak? Vinner inte Apple poäng hos mjukvaruutvecklare om man tar bort stödet för Mac OS 9?

Det är onekligen en halvmesyr att vilja det Nya men behålla det Gamla och är kombinationen Classic och OSX för besvärlig att hålla vid liv för Apple, så har jag full förståelse att man slutar satsa på bakåtkompatibilitet.

Men; de OS 9-program som finns blir inte sämre av att fortsätta köras på en trotjänare med OS 9. Tar Apple bort stödet för classic-program så får man behålla en äldre maskin, vårda den ömt och köra vidare med OS 9 på den.

Det kommer nog att ta tid innan vi musikprogramanvändare helt kan gå över. De viktigaste programmen finns ju inte och man vill ju inte byta innan ett helt system fungerar med både audio, MIDI, dess drivrutiner och apparater. Annars verkar ju OS X oerhört bra vad gäller hantering av just detta.

1
Bevaka tråden