Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-aktien faller...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple aktien har fallit nästan 2 % (-$0,49) sen keynoten avslutades. Korkat av Apple att hypa upp detta evenemang. De har inte råd med missnöjda aktiekunder!

Kommentarer?

/JO

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-07 21:22

Jag tror att dom skulle släppt fler totalt hypade produkter (iWalk?) fast ångrade sig för någon dag sedan. Varför skulle dom annars dragit ner lite på dom hypada rubrikerna? Jag menar efter att dom skrev "Beyond the rumour sites. Way beyond" så sjönk bara hypningen mer och mer på överskrifterna. Tanken var nog verkligen att chocka publiken fast något kom i vägen i sista sekunden. Jag är nästan förvånad att han ens släppte iMacen....

Förmodligen beror det inte på hypen, utan säkert att de nya imacarna inte blir så billiga. De missar en stor del av konsumentmarknaden = dålig affär = lägre kurs.

Så är min personliga aktieanalys.

Men skall det vara platt skärm blir det inte billigt.

svenska applestore tar från 18495 :- inkl moms.

Det är dyrt för en konsumentdator.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-07 22:14
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Apple aktien har fallit nästan 2 % (-$0,49) sen keynoten avslutades. Korkat av Apple att hypa upp detta evenemang. De har inte råd med missnöjda aktiekunder!

Kommentarer?

/JO

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Aktiemarknaden har ju ofta noll koll så... Se bara hur de numera värderar IT-bolag i Sverige...

/N

  • Oregistrerad
  • 2002-01-07 22:42

Det var väntat med ett fall redan innan mässan. Eftersom många köper för att bara sälja efteråt. De snabba klippen styr

Citat:

Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Aktiemarknaden har ju ofta noll koll så... Se bara hur de numera värderar IT-bolag i Sverige...

/N

Förvisso, men Apple måste ju vetat att investerare skulle reagera på den hype som de faktiskt blåste på ganska bra själva. Det Apple behöver är trovärdighet hos aktieägarna, och det tror jag knappast de vinner med sådana här hype-jippon.

Jag skall inte påstå att jag inte är berörd av iMacen. Jag tycker den är hur skön som helst och det verkar vara mycket burk för pengarna. Men den var också väntad, varför Apples uttalande "Way beyond the rouor sights..." känns lite lamt i sammanhanget!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2002-01-08 07:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Men den var också väntad, varför Apples uttalande "Way beyond the rouor sights..." känns lite lamt i sammanhanget!

/Jont Olof

kan inte hålla med där. Jag skulle aldrig tro att man stoppade in Superdriven i de nya iMacaran till det priset. Jag upplevde det som om fler, ivarjefall i Köpenhamn, blev riktigt överraskade av prestandan på en konsumentmaskin.

/N

Hur mycket jag nu redan ändrat mig och tror på nya iMacen desto mer irriterad blev jag över att man inte klev över gigaherz barriären. Läste nyss en mycket bra men kritisk artikel på Creative Mac som jag instämmer till fullo i. Inledningen på artikeln säger nog mer än allt:

Today Intel introduced the 2.2 GHz Pentium 4 processor with support for DDR memory. AMD also today announced its Athlon 2000+ chip, complete with a 266 MHz front-side bus. What do Mac users get today, on the first day of the big Macworld Expo? A redesigned iMac running at speeds slightly slower than the current professional desktop models.

http://www.creativemac.com/cgi-bin/getframeletter.cgi?/2002/01_jan/editorials/macworldanalysiscm.htm

Det är hög tid att dumpa Motorola och slå en signal till AMD & Intel... ett par enstaka rader från Creative Mac:

If I were Steve Jobs, upon my return to Cupertino today the first thing I would do would be to call together every engineer in the company. Then I would say to them, "Ladies and gentlemen, convert everything. Within six months, regardless of cost, everything we make will run natively on AMD and Intel chips. And build a PPC emulator into OS X for legacy applications. There are no vacations, no weekends, no lunch breaks until this is completed. Meeting adjourned."

I would then march into my office and make three phone calls: one to Intel, one to AMD and one to Motorola. In my calls to Intel and AMD, I would ask for a few changes in chip design to help facilitate the transition. In my call to Motorola, I would simply say, "We´re through. We´ll finish out our contracts, and then you´re history. Good luck with those cell phones."

Ja, vad ska man säga

Folk är inte glada på Apple idag...

---------------------------------------------
Detta är ett officiellt Jaghållermedinlägg

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Det är hög tid att dumpa Motorola och slå en signal till AMD & Intel... ett par enstaka rader från Creative Mac:
[/B]

Vore det inte smartare att köpa ut Motorolas processortillverkning? Den utgör ju bara en perifer del av vad Motorola sysslar med, men en skitviktig del av vad Apple sysslar med!? Det känns som om Steve säkert skulle piska sin personal att lyckas mer än vad ett onintresserat Motorola skulle göra!?

/JO

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Vore det inte smartare att köpa ut Motorolas processortillverkning?

Och vänta ytterligare två år på att något skall hända?

Ett annat alternativ vore ju att gå över till IBM!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2002-01-08 12:18
Citat:

svenska applestore tar från 18495 :- inkl moms.

Det är dyrt för en konsumentdator.

Jovisst är det dyrt.

1500 spänn är dyrt för ett par gympadojor, men det är likväl vad man får punga ut med för ett par Nike Shox.

Vad försöker jag då säga med detta? Att om man som Apple har en marknadsandel på under 5% och en tydligt differentierad marknadsposition som baseras på bl a upplevd kvalitet och fokus på vissa målgrupper,
krävs närmast ett prispremium.

Tyvärr måste Apple hålla ett relativt högt pris för sina produkter. Turligt nog uppfattar tillräckligt många konsumenter ändå dem som den leverantör som levererar bäst pris-prestandaförhållande.

1
Bevaka tråden