Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator - Ändra storlek på bild. Går det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-02 17:39

Hej. Jag vet inte om det är jag som är ovanligt trög men jag hittar inget sätt att ändra storlek på bilder i automator. Jag vill ändra en bild som är 1280x128 till 1280x96 (trycka ihop, alltså inte beskära). Hur gör jag? =/. Tänker att det borde vara "skala bilder" men där kan man bara välja en proportion. Hjälp

Har du Leopard? Då går det att spela in ett flöde. När du spelar in öppnar du en bild i Förhandsvisning, ändrar storlek, och sparar den. Sen får man redigera det inspelade så att allt onödigt musklickande tas bort, och så att den tar en bild från tidigare Automator-action.

Om du inte har Leopard, testa att söka efter andra actions knutna till t.ex. Photoshop där sådana funktioner säkert finns. Testa t.ex. här: www.automatorworld.com

Du kan bara ändra på antalet pixlar i en bild genom att beskära (om den andra dimensionen skall vara konstant) i automator. För att göra det du vill måste du ha något bildbehandlingsprogram, typ Photoshop, och däri tänja bilden i ena riktningen

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan bara ändra på antalet pixlar i en bild genom att beskära (om den andra dimensionen skall vara konstant) i automator. För att göra det du vill måste du ha något bildbehandlingsprogram, typ Photoshop, och däri tänja bilden i ena riktningen

Går att tänja bilden utan Photoshop i Leopard, och med inspelningsmöjligheten i Automator 2 borde det gå att lösa. Men jag kan inte prova just nu, för jag sitter vid en Windows-burk...

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-02 18:26

Jag tänker dela med mig av automator scriptet när det är klart. Därför vill jag inte ha hjälp av photoshop och andra program som folk kanske inte har på sin dator. Just nu ser det ut såhär:

fråga efter finder objekt
duplicera finderobjekt
byt namn på finder objekt (till bild 2)
>>Här behöver jag ändra storleken på bild 2

Jag tycker inte det ska vara så svårt att ändra storlek på en bild utan att beskära den =(

Ursprungligen av jensm:

Jag tänker dela med mig av automator scriptet när det är klart. Därför vill jag inte ha hjälp av photoshop och andra program som folk kanske inte har på sin dator. Just nu ser det ut såhär:

fråga efter finder objekt
duplicera finderobjekt
byt namn på finder objekt (till bild 2)
>>Här behöver jag ändra storleken på bild 2

Jag tycker inte det ska vara så svårt att ändra storlek på en bild utan att beskära den =(

Som sagt, med Leopard går det, om än en aning omständigt. Bytte dator nu och fick det att fungera.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-02 18:34

Scriptet är till för att användas på leopard! =). Så det är inga problem!. Hur gjorde du för att få det att funka?

Först lägger du in "Fråga efter Finder-objekt", efter det "Öppna bilder i Förhandsvisning". Efter det får du starta Förhandsvisning själv med valfri bild. När det är öppet med en bild, klicka på Spela in i Automator. Nu kommer Automator registrera allt du gör med musen. Då klickar du på (i Förhandsvisning) Verktyg -> Justera storlek... Sen på hänglåset, efter det markerar du siffran i Bredd-rutan och skriver in nytt värde, sen Ok, och till slut Arkiv -> Spara. Sen slutar du inspelningen. Färdigt. Observera att på detta sätt kommer Automator ta över muspekaren varje gång du kör scriptet, men det funkar åtminstone. Men det kommer nog snart en ny action för Leopard som löser det snyggare...

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-02 18:43

det funkar tack så mycket!

borde det inte finnas script till Förhandsvisning att ladda ner? Vad heter Förhandsvisning programmet på engelska?

Preview. Har inte sett något för Leopard-preview, som krävs för din efterfrågade funktion, men som sagt; det kommer nog.

Utmärkt svar där Leftrustle! Ibland blir man glad att man har fel

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-03 15:12

Tack så mycket för hjälpen. Scriptet är klart nu

Det är ett script för att byta dock. Jag kunde inte göra det automatiserat hela vägen för i slutet ska man visa ett pakets innehåll och rota och det går inte med automator. Om man inte spelar in det men då kanske det krånglar på andra datorer.

www.layup.nu/changedock.zip där är den iaf om någon vill prova.

1
Bevaka tråden