Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern bildskärm och stängd/släckt MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopplade in min externa bildskärm till min MacBook då den var stängd. Sedan kopplade jag in en USB-enhet som råkade "väckta" MacBooken.

Till min förvåning vaknade den externa skärmen - och i rätt upplösning. Datorn fortsätter att vara igång - återgår inte i vila.

Jag har tidigare experimenterat med att dubblera skärmen (dvs. samma bild på två) men fått svarta fält på båda skärmarna eftersom det inte finns något gemensamt förhållande höjd/bredd som passar båda.

Men nu alltså så blev bilden precis rätt på den externa. Datorn anpassar upplösningen korrekt. Men det känns ju som ett fultrick och det jag undrar är:

1. Kan MacBooken må dåligt av att vara igång men stängd? Kylningen kanske försämras.

2. Kan jag uppnå samma effekt på ett mer korrekt sätt? I princip avaktivera MacBookens egen skärm så att upplösningen helt anpassas till den externa?

Jag använder DVI-sladd och skärmen säger att signalen kommer från den digitala ingången.

MacBook 2.2 GHz
Fujitsu-Siemens LCD 4614.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 01:12

1. Det är inget fultrick, hade det varit det hade det inte varit så enkelt. Det har funkat så i åratal och det är så man gör.

2. Starta datorn med skärmen nedfälld, och fäll sedan upp den så snart den externa skärmen gått igång.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra utökat skrivbord istället för spegling. Då blir din externa skärm en förlängning av macbook-skärmen (eller tvärtom). Ställs in under systeminställningar -> bildskärm.

Ursprungligen av C-mon:

1. Det är inget fultrick, hade det varit det hade det inte varit så enkelt. Det har funkat så i åratal och det är så man gör.

2. Starta datorn med skärmen nedfälld, och fäll sedan upp den så snart den externa skärmen gått igång.

OK, kan man vara säker på att kylning är helt aktivt? Eftersom datorn trots allt är i något slags viloläge skulle det ju kunna vara så att kylsystemet inte är helt igång med risk för överhettning. Jag skall köra rätt tunga ljudprogram...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 12:24

Ber om ursäkt för sent svar - datorn stänger av sig själv den blir för varm. Om du känner att du vill ha löpande kontroll kan du kan installera t.ex. Temperature Monitor för att hålla koll.
Troligen kommer fläktarna att gå igång lite tidigare, men MacBook Pro är som sagt konstruerad för att användas så här.

Tack.

En sak jag inte blir klok på med det här förfarandet är exakt under vilka omständigheter den interna skärmen inte går på. Förhållanden som spelar roll är vad jag förstår:

- In/urkoppling av USB enheter. Spelar typ av enhet roll?
- In/urkoppling av laddare.
- Huruvida extern monitor är inkopplad eller ej spelar roll.
- Huruvida booken är öppen eller stängd spelar roll.

Alla dessa saker påverkar huruvdia den interna skärmen går på eller ej men jag får ingen riktig kläm på hur dessa saker förhåller sig till varandra. Hur det prioriteras så att säga.

Jag råkar ibland också ut för dödlägen när varken den interna eller externa skärmen vill gå igång.

Finns någon beskrivning av vad som gäller?

Den går endast på om du har nätadaptern ansluten plus en extern skärm. Väckning sker som du märkte med en USB-pryl, har du musen i räcker det med att klicka.
Den vaknar också om du först sätter i skärmen och sedan nätadaptern.

Jag har använt min PB så här i flera år, inga problem.

Men den måste vara stängd när man väcker den eller hur?

Hur blir det om man sedan öppnar (för kylning) använder den en stund och den sedan somnar? Kan man väcka den utan att den interna bildskärmen går igång?

1
Bevaka tråden