Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard blir upplösningsoberoende

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 19:48

Tjena, rätt grön på detta område.

Har en Ibook 12" (1024*768)
Skulle jag med .5 kunna ändra min upplösning?

Du skulle inte kunna ändra upplösningen. Skärmen kommer fortfarande bara att leverera 1024x768 pixlar, men tanken är att du däremot ska kunna ställa in hur många pixlar varje objekt på skärmen ska använda och därigenom t ex få plats för fler objekt på samma mängd pixlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-17 20:30

Hampus: Nej, din skärm har en låst upplösning. Dock skulle den upplevda upplösningen kanske bli högre då allting på skärmen blir mindre (menyer etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-17 20:31

Haha, fan, du var lite snabbare Björn

Installeraren kör en uppgradering. Allt du hade innan finns kvar då du installerar.

Bloggen waffle uppmanar alla cocoa-utvecklare att fixa sina program så att de är upplösningsoberoende till den 29 november: Cocoa programmers: Go resolution-independent on November 29th

Varför just 29 november? Svaret är:

  • It is day 333 of the year. 300 dpi is deemed a reasonable resolution for text, and one almost all inkjet printers can do, but day 300 is still in October, and wouldn’t give enough testing time if you assume a Leopard launch on the last Friday that month, which is the day before. Day 333 is the next date to be easily remembered.

  • You have plenty of time until then to prepare all your images and other resources.

  • November 29th is a week after US Thanksgiving, and if you’re selling software, it means it’s in the start of the christmas shopping season.

  • Leopard will have been out for at least a month by November 29th, so developers without access to the beta will have had a month to test their software in the first Mac OS X version to be truly resolution-independent.

  • Apple has said to “get ready for resolution independence in 2008?. This smells like high-DPI displays at Macworld Expo in January 2008. This gives developers a month yet after the first release (if they release on November 29th) to iron out bugs.

Den sista punkten är förstås spekulativ (och därför mest spännande) men jag tror inte det är helt orimligt att gissa på något sådant.

Jag läste någon artikel förut som argumenterade att det kunde vara bättre med tillräckligt hög DPI istället för äkta upplösningsoberoende. Jag minns inte riktigt varför, men jag tror det var en prestandafråga kanske. Argumentet var bland annat att vi troligtvis inte kommer att få hur högupplösta skärmar som helst, vid 200-300 ppi blir det tillräckligt bra för att man inte ska se skillnad längre.

Jag använder inte Windows, men tycker att det är kul att gränssnittet utvecklas, i bästa fall utvecklar fler sin estetiska sida. Jag såg tidigare idag en väldigt ren layout med halvtransparenta, lila fönster mot ett skrivbord med matchande blå färg.

Var någonstans kan jag se ett galleri med Vistadumpar, jag sökte men hittade inte särskilt många spännande, mest standardutseende?

Ursprungligen av Olav Rust:

"Jag såg tidigare idag en väldigt ren layout med halvtransparenta, lila fönster mot ett skrivbord med matchande blå färg.

Var någonstans kan jag se ett galleri med Vistadumpar, jag sökte men hittade inte särskilt många spännande, mest standardutseende?

Du kan välja ett antal fönsterfärger, med eller utan transparen, se skärmklipp:

Se Vista skärmdumpspel här: (Visserligen från RC1, men bra bilder ändå..)

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_rc1_gallery_01.asp, välj galleri till höger på sidan + klicka dig fram i bildspelen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-15 22:20

Jag tror att han vet det. Mellanslaget skulle uttrycka förvåning och skadeglädje.

Ursprungligen av boris91:

Jag tror att han vet det. Mellanslaget skulle uttrycka förvåning och skadeglädje.

Okej, my bad i sådana fall. Någon sådan markering har jag aldrig stött på. Är det "internet-slang"?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-15 23:03

Carelessness. Move on.

Kan någon förklara det här med upplösningsoberoende och projektorer? Innebär det här att man inte kommer att behöva göra nya inställningar eller vad kommer det här att förändra i huvudtaget?

Kan någon insatt person säga om Leopard har blivit mer upplösningsoberoende än Tiger var och om det kommer märkas på något sätt överhuvudtaget för andra än utvecklare?

Mvh
/ Fredrik

Den frågan är vi flera som vill ha svar på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-27 16:50

Mapparna är så fula, platta med Leopard,kan man ändra så att det såg ut som tidigare?
Mikael

On topic?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-28 19:57

Något som har testat eller har erfarenheter av upplösningsoberoendet än? Är det bekräftat att det verkligen implementerats?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-28 21:38
Ursprungligen av boris91:

Något som har testat eller har erfarenheter av upplösningsoberoendet än? Är det bekräftat att det verkligen implementerats?

Nej det finns inte ! jag kör 10.5 just nu. Synd ! !

Ursprungligen av REP:

Nej det finns inte ! jag kör 10.5 just nu. Synd ! !

Men är det verkligen något som man som användare direkt kommer att se eller kunna justera just nu? Funktionen kanske är implementerad men den måste användas av utvecklarna. Som jag förstått det hela så är tanken att istället för att hårdkoda gränssnittet för att passa 72 dpi så använder man sig av en skalfaktor som sätts för hela systemet. Följden av detta skulle då bli att t.ex. menyraden alltid är lika stor oavsett vilken upplösning skärmen har men att menyraden och texten blir skarpare och skarpare ju högre upplösning som används..

.. men jag kan vara helt ute och cykla här..

/ Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 20:23

Jag vill också veta - är det någonting som man kan dra nytt av? Hur?

Användaren borde rimligtvis kunna ställa in dpi för skärmen någonstans. Jag har letat och hittar det inte.

Det verkar iallafall vara implementerat för utvecklare eftersom dom skriver om det här:
http://developer.apple.com/leopard/overview/

I Quartz Depug i Developer Tools så kan man ändra dpi, men det enda som händer för mig är att dockan ändrar storlek...

John Siracusa på Arstechnica beskriver frågan om upplösningsoberoende i Leopard på ett utmärkt sätt! För övrigt tycker jag att hela recensionen är värd en genomläsning.

http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
(rulla förbi avsnittet om Quartz GL)

/ F

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-02 14:20
Ursprungligen av vertical:

http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/9
(rulla förbi avsnittet om Quartz GL)

/ F

Intressant läsning !
Kan man skriva i Terminalen att ändra upplösningen ? t.ex. skal faktor 2 x ?

Är det någon av er vet hur man skriver kommando i Terminalen ?

Ursprungligen av REP:

Intressant läsning !
Kan man skriva i Terminalen att ändra upplösningen ? t.ex. skal faktor 2 x ?

jepp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:01

Wow ! ! det går alltså i Terminalen !

Jag har en vän som är synskadad som behöver hjälp.
Det finns förstoring men det är jobbigt när man flyttar muspilen.

Därför är det intressant att prova skal faktor.

Vet du kommando ?:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:21

Nu hittade jag hos Macosxhints !

Här är kommando

defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 1.0 det är normal

defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 1.5 ger förstoring av program

Du ska allså skriva in kommando innan du startar ett program.

Kolla sjäv får du se !

Kommandot står i tråden som thevil länkade till.

defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 0.5

Byt ut 0.5 till den förstorning/förminskning du vill ha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:23
Ursprungligen av ztaafen:

Kommandot står i tråden som thevil länkade till.

defaults write NSGlobalDomain AppleDisplayScaleFactor 0.5

Byt ut 0.5 till den förstorning/förminskning du vill ha.

Tack i alla fall

Du hann med din inlägg före mej

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:43

Jag är jävla imponerad ! !

Safari är underbart ! Läsbarhet är fantastiskt ! Hemsidorna förstörs inte !

Min synskadade vän kommer bli mycket lyckligt !

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-06 22:41

Det här var en intressant tråd.
Hur gör man då om man vill ha det mindre än normalt? Alltså så man får plats med mer grejor på samma yta??

Bevaka tråden