Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur Ser Slitna MacBooks Ut? Svart/Vit

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-02 11:31

För er som har haft en macbook ett tag eller för er som helt enkelt vet.
Funderar på att switcha nu till Januari och har tänkt på en macbook.

Jag har hört att den vita macbooken får gula nyanser och att det börjar gå av flisor på den. Stämmer det? Vad mer händer.

Jag undrar inte bara hur det ligger till med den vita macbooken utan den svarta också.

Tacksam för svar /Can

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-02 13:03

Har en vit.
Ingen störande missfärgning, däremot små sprickor i kanten av den undre delen. Det är dock garantijobb, så det fixas över dagen när man kommit överens med sin återförsäljare om datum. Visst är utsidan smårepig, men inte något som stör eller ser "risigt" ut.

Gillar den vita.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-02 13:06

Jag har haft en vit sen mars månad, sålänge man svabbar av den lite emellanåt så håller den sig fräsch och fin.

  • Medlem
  • 2007-11-02 13:34

Okej. Så bara garantin gäller så är det ingen fara alltså? Den täcker sådana skador? Rätta mig om jag har fått allt om bakfoten.

Ursprungligen av can:

Okej. Så bara garantin gäller så är det ingen fara alltså? Den täcker sådana skador? Rätta mig om jag har fått allt om bakfoten.

Kan i princip bara spegla vad Micke F säger. Just den typen av sprickor som beskrivs är garantiärende. Har själv haft min MacBook på reparation just av den anledningen. Känns dock lite olustigt nu när garantin gått ut... håller tummarna att det inte uppstår igen, men det känns oroande.

Som bjelkeman säger, de MacBookar som blev gula blev det pga materialfel. Köper du en ny idag så kommer du inte att bli drabbad.

En del tidiga MacBook blev gula efter ett tag. Jag tror att detta var ett materialfel. Min blev väldigt smutsig fort runt "touchpaden", sedan sprack höljet och jag fick det bytt på garanti. Den nya s.k. "topcasen" med tangentbord och touchpad blir inte smutstig lika fort och när den är smutsig så använde jag suddgummi för att gör rent den.

Ytan på topcasen på både den svarta och den vita MacBooken är matt, samma med touchpaden, vilket betyder att de blir slitna efter ett tag och blankare där man har händerna mycket. Men inte så att det stör mig. Jag gillar fortfarande min MacBook.

Hoppas att det hjälper i beslutet.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-02 19:06

Kan man byta skalet på Macbooken på något lätt sätt? Dvs. istället för att sätta på ett nytt vitt skla så sätter man på ett svart.

Nej, det blir nog väldigt dyrt.

  • Medlem
  • 2007-11-03 02:41

Men blir det fortfarande sprickor på de macbooksen som säljs nu då?

Nej, jag tror inte det uppkommer på de nya MacBookarna. Det var något fel på materialet på de tidiga MacBookarna. Det täcks hursomhelst av garantin.

  • Medlem
  • 2007-11-05 14:58

Ok bra. Isåfall. Finns det något mer man kanske behöver oroa sig angående skador på macbookarna nu vid första köpet av Mac?

Ursprungligen av can:

Ok bra. Isåfall. Finns det något mer man kanske behöver oroa sig angående skador på macbookarna nu vid första köpet av Mac?

Det tycker jag inte. Tror de flesta barnsjukdomar är borta vid det här laget.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-05 15:23

Jag fick mitt topcase utbytt på min Macbook Core Duo förra veckan. Då hade min garanti gått ut också. Är väldigt nöjd.

Mitt topcase hade blivit jättegult och fult. Har den första revisionen macbooks.

8 av 10 trådar här handlar om div fel/trasiga HD/brända kablar etc. Klart Apple har problem.

  • Medlem
  • 2007-12-10 15:30
Ursprungligen av wilhelm-pod:

8 av 10 trådar här handlar om div fel/trasiga HD/brända kablar etc. Klart Apple har problem.

Kan ju kanske bero på att de som söker sig till detta underforum främst är de som har problem med "div fel/trasiga HD/brända kablar etc."?

Antar att de som inte har problem med detta har den goda smaken att inte posta irrelevanta inlägg...

När det gäller just trasiga hårddiskar är det långt ifrån något unikt problem för Apple. Det är en av de absolut vanligaste delarna man får byta i en dator. Ännu mer skrämmande är att folk inte har backup på sina grejer...

Inte en repa

Har en vit MB från februari 2007 och den ser nästan ny ut. Finns bara några små repor som man ser om man letar efter dem och man kan nästan inte se något som helst slitage på "slit-ytorna". Kan tilläggas att jag är långt från pedant med datorn, har bara dammat av den med en dammtrasa 3-4 gånger sen jag fick den...

  • Medlem
  • 2007-12-11 18:54

Iallafall någon som lyckas lugna ner mig nogurluna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-11 19:34

Köp en MacBook Pro så behöver du inte fundera på repor.

  • Medlem
  • 2007-12-13 18:36

får de inga skador alls?

Ursprungligen av can:

får de inga skador alls?

nej, inte ens om du slänger dem i marken.

skämt åsido, du får ju givetvis skydda din macbook lika väl som du skyddar en annan dator! just macbook pro är ju gjorda i aluminium och tåler därmed lite mer "skrap" än vanliga macbooks som är gjorda av plast.

jag köpte ett be.ez larobefodral som jag förvarar den i när jag har den i väskan. då blir den inte repig och dessutom tar det fodralet en del stryk också, så du behöver inte vara sådär äckligt försiktig när du ställer ner din väska och skulle du slå i en dörrkarm med väskan tar fodralet stryken istället för datorn.
nu är min (svarta) macbook knappt en månad gammal så jag vet inte hur känslig den är/hur snabbt jag kommer märka slitage, men den känns stabil iallafall

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-17 20:39

men den svarta macbooken da?när jag tittar på den (bild på google) ser det ut som om det var något annat matrial än plast.men det är väl plast den också,eller?

Den svarta blir sjukt flottig.

Ursprungligen av Pantern:

Den svarta blir sjukt flottig.

Det stämmer tyvärr. Men jag har vant mig vid att "alltid" tvätta händerna innan jag sätter mig vid datorn. Dessutom kan man ju rengöra den. Men den blir lätt flottig.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-19 16:45

Om man inte är pedant med den vita så blir den tyvärr repig fort och delen runt tangentbordet blir glansig och sliten. Min nya topcase(delen runt tangentbordet) Har blivit sliten och riktigt glansig efter bara ett halvår. Men vad gör det egentligen, skiten är till för att användas och det ger bara datorn karraktär:)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-19 18:39
Ursprungligen av henkebarn:

Det stämmer tyvärr. Men jag har vant mig vid att "alltid" tvätta händerna innan jag sätter mig vid datorn. Dessutom kan man ju rengöra den. Men den blir lätt flottig.

jag fattar inte det här med matrialet på den svarta macbooken så är det plast eller inte,blir så irriterad att jag vill beställa en för att se efter själv.nån som kan svara på det tack?

Ursprungligen av fedi-93:

jag fattar inte det här med matrialet på den svarta macbooken så är det plast eller inte,blir så irriterad att jag vill beställa en för att se efter själv.nån som kan svara på det tack?

Den svarta är allt av plast, men den har en svag gummikänsla vilket ger ett matt intryck. Fördelen är att den inte är så repkänslig, men den är å andra sidan känslig för tummande och blir lätt flottig (vilket med rätta påpekats i tråden tidigare). Det går allt att torka av den relativt lätt.

Den vita har mer solid klarblank hårdplast som inte är så känslig för flottiga fingrar (i alla fall syns det inte lika lätt), men min erfarenhet är att den vita är mycket repkänslig till skillnad mot den svarta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 23:30

Jag har den svarta Macbooken. Den är i svart plast men i matt plast och inte så glansig som den vita. På den svarta syns fettfläckar väldigt tydligt, och man får torka av den rätt ofta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-23 15:21

Min vita MacBook har "bruksrepor"på utsidan och jag har fått en spricka spricka i mitt topcase men det är ett vanligt bekymmer (med den vita i alla fall) vilket går på garantin. En dator ska ju användas och kommer att få repor och annat, konstigt vore ju annat. Klart om du har ett hölje i i diamant eller något annat hårt material bör det inte bli några repor men att pimpa den så hårt lär kosta en slant.

Haha.. Kryddarn...

Bevaka tråden