Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spaces funkar inte som jag vill

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm... Antingen har jag missuppfattat hur Spaces är tänkt att fungera, eller så fattar jag inte HUR det fungerar...

Jag trodde att man kunde ha olika saker på skrivbordet, och olika skrivbordsbakgrunder, med olika Spaces, men där verkar jag ha skitit i det blå skåpet!? Eller går det att få det så? Om inte så undrar jag fortfarande vad det är bra för (har alltid varit tveksam till program som skapar dessa funktioner)...???

Dvs; Jag vill ha vissa filer på Skrivbord A och helt andra filer (och helst annan bakgrund) på skrivbord B. Går det?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-02 17:38

Nej, det går inte.

Meningen med Spaces är att du kan ha olika program i olika fönster. Bakgrund och filer är alltid samma på skrivbordet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 18:42

Kanske därför det heter Spaces och inte Desktops.

Ursprungligen av Jogin:

Kanske därför det heter Spaces och inte Desktops.

Bra där

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 20:24

Jag är van att köra Exposé med Alla fönster på en sidoknapp på musen. Har provat att sortera olika program i olika spaces. Men tycker personligen att det inte passar mig. Tycker det är mer omständigt...

Ursprungligen av Reisan:

Jag är van att köra Exposé med Alla fönster på en sidoknapp på musen. Har provat att sortera olika program i olika spaces. Men tycker personligen att det inte passar mig. Tycker det är mer omständigt...

Jag gillar spaces. Det är enkelt & smidigt.

Okej, tack för svaren. Spaces suger.

För mig iallafall...

En annan grej som är sugit med Spaces för min del är att jag inte kan avaktivera min andra skärm (TVn). Den kör i lägre upplösning och det ser mojje ut när man trycker F8!

Jag älskar Spaces. Jag körde VirtueDesktops innan och det gjorde samma sak, förutom att det var segare och hängde sig hela tiden.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag älskar Spaces. Jag körde VirtueDesktops innan och det gjorde samma sak, förutom att det var segare och hängde sig hela tiden.

+1
spaces är kanon för att städa upp vid olika moment.
kör en för vanligt bruk, sen en med endast musikprogram, en med grafik, en för underhållning, en för planering. klockrent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-03 00:42

Hm, jag förstår principen med spaces, men inte hur det är användbart..? Programmen måste vara igång för att kunna placeras/vara synliga i de olika spaces... Funkar ju lika bra och går snabbare att ha igång flera program och sedan använda Exposé-kommandot för alla fönster...

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-03 00:54
Ursprungligen av Reisan:

Hm, jag förstår principen med spaces, men inte hur det är användbart..? Programmen måste vara igång för att kunna placeras/vara synliga i de olika spaces... Funkar ju lika bra och går snabbare att ha igång flera program och sedan använda Exposé-kommandot för alla fönster...

Håller med. Försöker använda Spaces för att vänja mig vid det, men det slutar alltid med att jag använder Exposé som jag finner både snabbare och smidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-03 01:03
Ursprungligen av MacBro:

Håller med. Försöker använda Spaces för att vänja mig vid det, men det slutar alltid med att jag använder Exposé som jag finner både snabbare och smidigare.

Jag har försökt använda det två gånger. Men återgått till det man är van vid. Jag ska ta och kolla på guiden över OS X Leopard på Apples hemsida. Kanske tipsar dom om något fiffigt i demo-videon, angående spaces.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-03 01:24

Nu har jag kollat på demon på Apple för Leopard. Ja, nu har jag fler tips om spaces... Får dock testa detta. Och se om det passar min smak.

Jag tycker det är helt perfekt! Kör ett "space" med webbläsaren, ett annat med e-post- och chatprogram, ett annat för iTunes och ett fjärde för lite olika program. Rent och snyggt och allt är snabbt åtkomligt.

Exposé är flashigt och fint, men personligen är jag mycket mer effektiv med Spaces istället.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-04 11:31
Ursprungligen av Capeman:

Exposé är flashigt och fint, men personligen är jag mycket mer effektiv med Spaces istället.

Hela diskussionen (Exposé vs Spaces) är konstig enligt mig. Det är ju två helt olika funktioner - förstår inte hur de kan konkurrera med varandra. Jag använder Spaces för att få tillgång till olika arbetsytor och Exposé för att snabbt komma åt ett specifikt fönster i den aktuella arbetsytan.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-04 13:18
Ursprungligen av Vaiden:

Hela diskussionen (Exposé vs Spaces) är konstig enligt mig. Det är ju två helt olika funktioner - förstår inte hur de kan konkurrera med varandra. Jag använder Spaces för att få tillgång till olika arbetsytor och Exposé för att snabbt komma åt ett specifikt fönster i den aktuella arbetsytan.

De kan fylla ungefär samma funktion om man samlar alla fönster man jobbar med i en arbetsyta. Då används Exposé för att bläddra mellan alla olika fönster.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-03 15:56

Ett för work och ett för play. Strålande.

Har provat mig fram lite med spaces och det verkar super.. en fråga dock: Jag har en ikon för spaces i menyn, men inte i docken - det ska jag väl kunna ha? Hur fixar jag det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-03 16:33
Ursprungligen av wildcard:

Har provat mig fram lite med spaces och det verkar super.. en fråga dock: Jag har en ikon för spaces i menyn, men inte i docken - det ska jag väl kunna ha? Hur fixar jag det?

Dra programet spaces, som finns i programmappen, till dockan, voila!

Ursprungligen av bolle:

Dra programet spaces, som finns i programmappen, till dockan, voila!

Pinsamt enkelt, tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 11:16

Om jag sorterar program som jag startat upp i olika spaces, så försvinner de när jag stänger programmen. Jag har provat att lägga till program genom att klicka på plustecknet i inställningarna för spaces och valt vilken spaces-siffra de ska ha. Men de syns inte i de olika spaces när jag tar fram den. Gör jag något fel? Eller man måste starta olika program och sedan fördela dem i spaces varje gång? Eller måste jag låta programmen vara igång hela tiden?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-04 11:19
Ursprungligen av Reisan:

Om jag sorterar program som jag startat upp i olika spaces, så försvinner de när jag stänger programmen. Jag har provat att lägga till program genom att klicka på plustecknet i inställningarna för spaces och valt vilken spaces-siffra de ska ha. Men de syns inte i de olika spaces när jag tar fram den. Gör jag något fel? Eller man måste starta olika program och sedan fördela dem i spaces varje gång? Eller måste jag låta programmen vara igång hela tiden?

Låter konstigt, så ska det inte vara. Mina program "kommer ihåg" vilket Space de ska öppnas i (om man anger det i Spaces-inställningarna, alltså).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 18:11
Ursprungligen av Jogin:

Låter konstigt, så ska det inte vara. Mina program "kommer ihåg" vilket Space de ska öppnas i (om man anger det i Spaces-inställningarna, alltså).

Ah, nu har jag fått kläm på det. La in olika program i listan i Inställningar för Spaces. Ja, spaces kommer ihåg vilken space man angett att program ska öppnas inom. Det var bara jag som inte fatta hur det funka. När jag stänger ett program och sedan öppnar det igen, så hamnar den i den space som jag förinställt. Nu ser jag mer positivt på den här funktion, faktiskt.

Har sorterat enligt följande (onödigt vetande, men det kanske tipsar andra...)

Spaces

  1. Safari, Firefox, aMSN

  2. Photoshop, Dreamweaver

  3. iTunes, iSync, Bildinsamling, iPhoto

  4. Pages, Textredigerare

  5. UnrarX, Transmission, Stuffit

  6. QuickTime, VLC

Edit: Använder nu de två sidoknapparna vid tummen, på min Logitech-mus där den ena är Exposé - Alla fönster och den andre är Aktivera Spaces. Smidigt.

1
Bevaka tråden