Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När blir OS X historia?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Diskussionen kanske har varit uppe förut, men har inte hittat något så nu frågar jag er.
Hur många versioner av OS X tror du kommer? När kommer OS XI (OS 11), eller kommer det överhuvudtaget? Vilka uppdateringar krävs för att man skall ta ett så stort steg? Ja ni fattar nog vart jag vill komma;)

Förlåt om jag skenat iväg för långt:p

OS X är inte bara en ny version av Mac OS. Egentligen är det inte alls det. Det är ett helt eget operativsystem. Vad kan vara rimligt? 10 år? 20 år? Mac OS levde i ungefär 20 år innan det lades ner.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-03 00:09
Ursprungligen av Marcus K:

OS X är inte bara en ny version av Mac OS. Egentligen är det inte alls det. Det är ett helt eget operativsystem. Vad kan vara rimligt? 10 år? 20 år? Mac OS levde i ungefär 20 år innan det lades ner.

Klart det är en ny version, annars skulle dom inte behålla versionnummer på det sättet dom gör. OSX har (till skillnad från Windows) faktiskt bara kommit i EN version. Det är samma tänk på Kernel, Aqua, Carbon, osv osv. Same shit alltså.

Windows å andra sidan har hoppas mellan olika tekniker (microkernel eller inte, köra usermode eller inte) osv. Mellan windows 95,98,2000,XP och Vista. Det är 5 helt olika operativsystem.

Apple har haft 2.

Nu säger jag inte att borde skippa OSX och utveckla något helt nytt (Även om dom såklart funderar på "Next thing". Dock lär inget sådant hända före 2010 är min gissning. Dock gör ju utvecklingen oftast att man kan skriva os och applikationer på annat sätt som tidigare inte var möjligt.

  • Medlem
  • 2007-11-03 02:48
Ursprungligen av studiox:

Windows å andra sidan har hoppas mellan olika tekniker (microkernel eller inte, köra usermode eller inte) osv. Mellan windows 95,98,2000,XP och Vista. Det är 5 helt olika operativsystem.

Det finns två olika system från Microsoft. DOS och NT.

Hoppas det inte läggs ner förrens jag har halva foten i graven i af.

  • Medlem
  • 2007-11-01 19:52

Vi får väl hoppas på mer än tio år i alla fall, annars är det inte så långt kvar.

Jag tror att OS X kommer finnas så länge datorer ser ut och fungerar som de gör i dag, oavsett om de tvingas kalla det något annat. När laserdatorer med radioaktiva däck kommer kanske man uppdaterar lite.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-01 19:55

Som Marcus skriver. OS X är inte en vanlig uppdatering från 9. Utan är ett system som kallades NeXTSTEP/OpenSTEP innan apple köpte upp det.

Bytet mellan OS X och klassiska Mac OS är kolosalt. Det är som om Microsoft skulle dumpa NT och köra Linux i botten. Mac OS X är något av ett varumärke för unix-systemet i botten(NEXTSTEP). Därför kommer det troligtvis inte komma en OS XI på ett mycket bra tag.

Därför kommer Apple antagligen inte byta från OS X om de inte byter kärna igen. Men, ifall OS X rent marknadsföringsmässigt hindrar dem, så kanske de skulle byta bara för att skapa publisitet.

Kollar man historiskt så var Mac OS 8 var tänkt att heta Mac OS 7.7, men för att skapa lite publisitet ändrade man på det. Men alla tidigare version, System 1 fram till Mac OS 9, är samma system i grunden, bara uppgraderat.
OS X är ett helt annat system.

Tack för en mycket bra förklaring:)
Och en liten följdfråga: Vad gör apple när "alla kattnamn är använda"? Själv kommer jag bara på Lion, vilket ju visserligen är "djurens konung" som ju borde innebära en riktigt maffig uppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 21:43
Ursprungligen av Qmaster:

Vad gör apple när "alla kattnamn är använda"? Själv kommer jag bara på Lion, vilket ju visserligen är "djurens konung" som ju borde innebära en riktigt maffig uppdatering.

Ja, jag tror att det är inte alls en dum gissning att nästa version kommer att ha namnet "Lion", dvs OS X 10.6 Lion. Därefter blir det väl fiskarter, typ OS X 10.7 "Tuna".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 21:27
Ursprungligen av Sidde:

Som Marcus skriver. OS X är inte en vanlig uppdatering från 9. Utan är ett system som kallades NeXTSTEP/OpenSTEP innan apple köpte upp det.

Bytet mellan OS X och klassiska Mac OS är kolosalt. Det är som om Microsoft skulle dumpa NT och köra Linux i botten. Mac OS X är något av ett varumärke för unix-systemet i botten(NEXTSTEP). Därför kommer det troligtvis inte komma en OS XI på ett mycket bra tag.

Därför kommer Apple antagligen inte byta från OS X om de inte byter kärna igen. Men, ifall OS X rent marknadsföringsmässigt hindrar dem, så kanske de skulle byta bara för att skapa publisitet.

Kollar man historiskt så var Mac OS 8 var tänkt att heta Mac OS 7.7, men för att skapa lite publisitet ändrade man på det. Men alla tidigare version, System 1 fram till Mac OS 9, är samma system i grunden, bara uppgraderat.
OS X är ett helt annat system.

Bara en rättelse, His Steveness bytte namn till OS 8 för att klonarna hade kontrakt på varje version av OS 7. Han ville först köpa tebax deras kontrakt, dvs. få de att sluta göra maskiner, men när de inte gick med på det släppte han OS 7.7 som OS 8 och kontraktet gällde inte längre. Enligt mig den största enskilda händelsen under de svarta åren som räddade Apple (klonarna snodde i princip all försäljning från Apple, och ökade inte alls marknadsdelar för Mac OS, så som var tänkt.

För övrigt håller jag med dig, det krävs stora saker innan Apple byter till nåt annat. Eventuellt om hela interfacet blir styrd som iPhonen och de släpper datorer utan vanliga tgtbord och möss. Annars är det bara annan kerneltyp som gäller...

mvh
b0bben

Vad sägs om Mac OS X Ragdoll, Siames, eller Cornish Rex?

Ursprungligen av rikard.agren:

Vad sägs om Mac OS X Ragdoll, Siames, eller Cornish Rex?

Haha, det vore något det!

En sak är dock säker. När dom går över till OS XI eller dyl. får dom byta ut kattdjurnamnen till nåt annan.

.... kanske fiskar?! .... OS Guldfisk .... eller .... OS Gädda?!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 09:46
Ursprungligen av Davoodo:

En sak är dock säker. När dom går över till OS XI eller dyl. får dom byta ut kattdjurnamnen till nåt annan.

.... kanske fiskar?! .... OS Guldfisk .... eller .... OS Gädda?!

Men hallå!!
Det finns ju Kattfisk.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 22:44

Det finns väl några kandidater bland världens 36 vilda kattarter samt namn med anknytning. Cougar och Lynx sägs vara registrerade av Apple. Sedan finns Lion, Ocelot, Bobcat, Sabertooth, Baycat, Caracal, Jaguarundi, Kodkod, Margay och Serval.

De flesta nästan helt okända förstås...

Im trying to be creative here ...

Think different!

Ursprungligen av marf:

Det finns väl några kandidater bland världens 36 vilda kattarter samt namn med anknytning. Cougar och Lynx sägs vara registrerade av Apple. Sedan finns Lion, Ocelot, Bobcat, Sabertooth, Baycat, Caracal, Jaguarundi, Kodkod, Margay och Serval.

De flesta nästan helt okända förstås...

Lion i all är men Mac OSX Sabertooth låter mäktigare

Ursprungligen av marf:

Det finns väl några kandidater bland världens 36 vilda kattarter samt namn med anknytning. Cougar och Lynx sägs vara registrerade av Apple. Sedan finns Lion, Ocelot, Bobcat, Sabertooth, Baycat, Caracal, Jaguarundi, Kodkod, Margay och Serval.

De flesta nästan helt okända förstås...

Snowleopard också, och ytterligare massor av arter av små eller medelstora katter. Mer troligt är det väl att Apple väljer namn av andra större däggdjur efter de största katterna är avverkade. Såsom; Wolf, Bear, Elephant, Horse, Whale, Dolphin, Eagle, Falcon, Swan, Coyote, Snake, Buffalo etc, etc skulle jag tro. Det finns ju en del stora däggdjur, så OSX lär väl leva ett bra tag till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-01 22:55

Unix har levt i snart 40 år, ser ingen anledning till att det ska dö ut nu!

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 14:48

Apple verkar gå allt längre ifrån temat med katter. I leopard syns inga skrivbordsbakgrunder med tigerränder eller leopardprickar. De kanske börjar döpa OS X efter rymdtemat med namn från stjärnor, galaxer mm! Vad tror ni?

Ursprungligen av djdawn:

Apple verkar gå allt längre ifrån temat med katter. I leopard syns inga skrivbordsbakgrunder med tigerränder eller leopardprickar. De kanske börjar döpa OS X efter rymdtemat med namn från stjärnor, galaxer mm! Vad tror ni?

Ja det vore ju coolt, Mac OSX 11.6 Pluto eller något sånt eller några andra concept som blommor eller världshaven eller berg 12.1 Mount Everest Finns många varianter som de kan spinna vidare på när katterna har tröttnat.

Nästa Mac OS X blir ju en specialutgåva för de kvinnliga macanvändarna (enligt JoyOfTech):

Mac OS X Kitten!

www.geekculture.com/joyoftech/joyimages/556.png

Senast redigerat 2007-11-03 16:43

Det är väl tänkbart att ett nytt operativ kommer den dagen då vi ser en helt ny generation av processorer som varken bygger på Intel- eller PP-konceptet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 19:34

Från Apples håll så har man sagt att övergången OS 9 till OS X citat: "set Apple up for the next twenty years...". Det får man väl tolka som att man är nöjd med den struktur och flexibilitet som Mac OS X erbjuder och ser inga begränsningar i systemet för de tänkbara produkter man har i pipelinen.
Jag tror, som någon annan skrev, att vi kommer se en "ny generation" av operativsystem på macen den dagen då något revolutionerande sker inom datorarkitekturen.

Okej, jag tror vi kan sammanfatta det hela som så att OS X kommer leva kvar flera år till. Angående kattnamnen så kan vi med största säkerhet säga att de har ett gäng nya namnserier att hoppa på om kattorna skulle sina. Tack för alla fantasifulla förslag btw:p

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-04 12:04

För den som vill ha ett nytt namn på OS X. Varför gå över ån efter vatten ? OS Lynx är ju givet.

1
Bevaka tråden