Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Och vips försvann ca 7gig vid installation av Leopard?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade ca 7-8 gig ledigt på HD när jag uppdaterade till Leopard. Efter installation hade jag ca 900 mb kvar på HD?!

Låter inte rimligt va?

Det finns nu en Systemmapp (med X symbol) innehållande en Biblioteksmapp (utan symbol) i roten på HD på ca 3,7gig.

Men sedan finns ännu en separat Biblioteksmapp (med hus symbol) i roten som är ca 8,4gig.

Är det någon mapp som man borde skicka i papperskorgen?

What to do?

Enligt Apple så kräver installationen 9 GB

Jag tror att min tog något liknande. Typ 7 GB.

Vad gjorde du för installation?

Om du gjorde arkivera och installera så finns en mapp som heter "Previous system" som du kan slänga, den är på ett gäng GB. Vänta dock med att slänga till du sett att allt rullar som vanligt.

Tack för hjälpen

Jag gjorde en vanlig uppdatering. Alltså ingen 'clean' installation.

Okej då förklarar det varför min HD blev tom om OS:et kräver (shit pommesfritt) 9GB !!!

Som okunning macfantast kan jag dock inte fatta vad alla dessa GB används till. Får inte känslan att det tillkommit så fantastiskt mycket nya program som borde sluka gig?

Men man har ju fått en blå menyrad i stället för grå samt en 'fake' 3D dock - sånt kostar väl gig?

Vågar fasiken inte sätta på timemachine för då får man väl köpa en ny HD på en terrabyte eller så

Har ingen 'previous' mapp heller att radera

Det går åt över 3GB till drivrutiner för skrivare har jag för mig.
Kolla storleken på HD/Bibliotek/Skrivare

Printer ligger på 3,2 GIG ?!?!?!?!?!

Har dom blivit galna på Apple. Fasiken vore det inte bättre om man 'automatiskt' laddade ner den eller de skrivardrivrutiner man behöver?

Kan man slakta drivisar i mappen?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-01 22:47
Ursprungligen av Davoodo:

Printer ligger på 3,2 GIG ?!?!?!?!?!

Har dom blivit galna på Apple. Fasiken vore det inte bättre om man 'automatiskt' laddade ner den eller de skrivardrivrutiner man behöver?

Kan man slakta drivisar i mappen?

Du har ju faktiskt ett val "Alternativ" (typ) när du kör installationen, i rutan efter det du valt om du vill uppdatera eller köra en helt ny installation (vilket är bäst).
Hur som helst: Där kan/bör du välja bort alla skrivdrivisar, alla språk utom Svenska (mest troligt), X11, Extra (asiatiska) typsnitt. Då sparar du i runt 3,5 Gig...

/M

Detta är skälet till att jag alltid väljer "Anpassad installation", bort med de flesta skrivardrivrutiner, bort med alla språk och vips har man sparat ett gäng gigabyte.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-01 22:48

Adrian: Jag förstår att du har 13 k inlägg - du läser ju alla andras tankar och svarar samtidigt!

Ursprungligen av Micke F:

Adrian: Jag förstår att du har 13 k inlägg - du läser ju alla andras tankar och svarar samtidigt!

"Någon" borde jobba mer riktigt jobb och hänga mindre på 99mac

Vad radera?

Jag har samma problem som trådskaparen, dvs. jag har fått en kraftig reducering av diskutrymmet efter installation av Leopard. Jag använde ett program som heter WhatSize för att se om det finns något att göra mig av med. Jag hittade då en fil som heter "windowserver_last.log" som väger 9,73Gb, och det säger sig självt att ytterligare 9,73Gb hade suttit som en smäck.

Så, vad är det för fil och kan jag skicka av den?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-02 21:35
Ursprungligen av Daniel F:

Jag har samma problem som trådskaparen, dvs. jag har fått en kraftig reducering av diskutrymmet efter installation av Leopard. Jag använde ett program som heter WhatSize för att se om det finns något att göra mig av med. Jag hittade då en fil som heter "windowserver_last.log" som väger 9,73Gb, och det säger sig självt att ytterligare 9,73Gb hade suttit som en smäck.

Så, vad är det för fil och kan jag skicka av den?

windowserver_last.log kan du med rätt stor säkerhet ta bort

Jag kör en play it safe-variant och lägger den på skrivbordet. Funkar det då så skickar jag av den. Mycket märkligt med en loggfil som väger nästan 10Gb...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-03 01:21
Ursprungligen av Daniel F:

"windowserver_last.log" som väger 9,73Gb, och det säger sig självt att ytterligare 9,73Gb hade suttit som en smäck.

Detta tyder på stora problem. Jag tror att detta dessutom påverkar din prestanda kraftigt. Jag hade installerat om.

Ursprungligen av desh:

Detta tyder på stora problem. Jag tror att detta dessutom påverkar din prestanda kraftigt. Jag hade installerat om.

Jag tycker i och för sig att datorn är rapp som f-n, minst lika rapp som med Tiger. Det enda som segar är airport med BBB's trådlösa modem, men det segade sig redan när jag körde Tiger...

Någon som vet vad det är för en fil? Så fort jag slängt den kom en ny som i och för sig bara vägde 4kb men den lär väl växa i takt med att den loggar vad den nu loggar.

Kanske skall ta och göra en ominstallation i alla fall, men det tar emot närman har alla plug-ins och program man vill ha.

Ursprungligen av desh:

Detta tyder på stora problem. Jag tror att detta dessutom påverkar din prestanda kraftigt. Jag hade installerat om.

Nu tycker jag att du hårddrar lite, jag har själv hittat "windowserver_last.log" på c:a 9 gig en gång, räckte med att jag slängde filen och startade om datorn.

En första åtgärd jag skulle göra är och slänga filen och starta om och håla koll så inte filen dyker upp och blir lika stor igen, då skulle jag överväga och installera om.

Men det går att slakta fritt i efterhand?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-03 10:08

Det är en fil med debuginformation från fönsterhanteraren.

Skall se om jag ger mig på en clean install när jag kommer hem och har min externa disk tillgänglig. Vill ju gärna kunna spara lite grejer.

Jag hittar inte en sån fil överhuvudtaget. Var ska den finnas?

Det är ju enkelt genom "Monolingual" att i efterhand ta bort oönskade språk. Men behåll svenska och engelska då systemet är beroende av det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-03 19:03

Min ligger i /private/var/log

Ja har den vuxit så fruktansvärt så måste det vara problem min är på 100k

1
Bevaka tråden