Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Protection Failure

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-11-02 14:15

Oh, visa män och kvinnor på 99...

Jag har sedan 2 veckor haft ett skumt problem på min G5a 2x1.8ghz, OS 10.4.10. Den har gått som en klocka sedan jag köpte den för många år sedan, så detta är lite ovant för mig... strul på datorn? Va, kan man ha det?

Egentligen inget som har pajat något jobb eller gjort att jag förlorat data, men rätt irriterande och det luktar big trouble framöver.

Denna typ av fönster poppar upp:

Och det gäller inte bara Safari - Skype, SystemUIServer, mdimporterserver, FNPLicencing Service och ffmpeg för att nämna några. Alla har samma KERN_PROTECTION_FAILURE-meddelande.

Det händer ingeting mer efter jag sänt rapport till Apple. Jag kan starta upp Safari (och de andra progemmen) på nytt och jobba vidare. Ibland så dyker det upp en varning som säger "För många processer", då blir det omstart.

Jag har kört Cocktail och DiskWarrior, men samma problem uppstår igen.

Så denna tråd är bara en undran om tips så jag slipper installera om hela systemet.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 14:40

Testa att rycka en av minnesmodulerna (om du har flera) om det fortsätter så byter du till den andra så att du vat att du har OK minne i maskinen.

Annars, du har inte skräp som någon haxie eller så installerad från unsanity eller ngt sådant?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-11-02 16:37

Mmmm... god tanke med minnesmodulerna. Jag rengjorde datorn för 2-3 veckor sedan... kan ha kommit åt något... hehe... tyckte dock att jag kollade dem.

Jag ploppar ut SIMMarna och sätter tillbaka dem bara för att vara på säkra sidan!

Tack för tipset!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-02 20:39

Säkert virus eller ännu värre en trojan

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-11-04 15:22

Halloj, tänkte bara återrapportera så att flera kanske kan få tips på lösningen.

Jag hade gjort det mesta på felsökningslistan. Jepp det "mesta"... MEN glömde att zappa PRAMmet. Gjorde det igår och nu verkar allt funka toppen!

När jag tänkte efter så började strulet efter det jag installerat en ny skärm (en Apple Cinema Display 30 tum). Så en zap vad det macen behövde. Skönt att det inte var värre!

(Måste motvilligt erkänna att det är första gången jag gör det... zappa alltså!)

1
Bevaka tråden