Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard suger - allt är segt

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-02 11:27

Börjar fundera på vad "allt fuzz" handlar om. Efter installation kan jag konstatera att program hänger sig hela tiden modell mindre (typ Safari behöver tänka och är ostyrbart i perioder om 3-4 till 30 sekunder) när man gör flera parallella processer. Kopiering i Finder gör att det inte går att ta fram dolda fönster (iTunes). Allt känns segare att jobba med. Detta på en MacBook med 3GB internminne...

Jag tycker det känns som att Apple gjort en Microsoft och slängt ut en icke färdig produkt. Borde haft tålamod att vänta till 10.5.3. Då blir det nog bättre. Det här är skit. Oavsett vad macfundamentalister påstår så är det i teorin systemet just nu är lysande.

Har 3 st datorer, en MB en MBP och en iMac 24" och alla flyter på hur bra som helst i Leoparden.

Mvh,

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-02 11:30

Vad använder du för modell på dator och hur mycket RAM har du?

JAg har en PowerPC G4 MDD med 1,25GHz processor och 756 Mb Ram. fungerade lika snabbt som innan, nästan snabbare i vissa avseende. Har trots det köpt på mig mer RAM men märker inte så stor skillnad.

Håller tyvärr med :/ Jag bokade några familjepack på inwarehouse och valde att kika lite på leopardinterfacet innan jag betalade för dem och det såg inte helt ok ut... Titelbokstäverna på docken och ikonerna på skrivbordet såg helt åt helvete ut och spaces gick verkligen jättelångsamt, ungefär som 'shift'- metoden fast med hack. Jag tror jag står över 10.5 i år faktist. Med en stor tår i ögat med tanke på att jag sett fram emot leopard var enda dag sedan october förra året .

Ursprungligen av William N:

Börjar fundera på vad "allt fuzz" handlar om. Efter installation kan jag konstatera att program hänger sig hela tiden...

Du har inte funderat på att det kanske kan vara något i just din dator som orsakar problemen?

Visst finns det små brister - det är ju trots allt en "första-version". Men om Leopard hade varit dåligt som du anser, så hade press-drevet varit igång vid det här laget, och mer eller mindre avrättat Apple.

De flesta upplever nog att Leopard är lika snabb eller snabbare än Tiger. Jag tycker att det är lite snabbare med Leopard på min Power Mac G5.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 15:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har inte funderat på att det kanske kan vara något i just din dator som orsakar problemen?

Förmodligen beror det på något sådant, men då detta var frågan om en ren installation så finns det ju inte sådär överdrivet många lokala konstigheter att skylla på. Med tanke på att Apple faktiskt säljer både hårdvaran och mjukvaran så förväntar åtminstonde jag mig minimalt med denna typ av problem.

Ursprungligen av Jogin:

Förmodligen beror det på något sådant, men då detta var frågan om en ren installation så finns det ju inte sådär överdrivet många lokala konstigheter att skylla på.

Jo, det var säkert en ren installation. Men det framgår inte vilka program och tillägg som installerats efter den rena installationen. Det kan ju vara något sådant som ställer till det. Eller något i hårdvaran, kanske.

Så jag håller fast vid åsikten att det inte är Leoparden i sig som har gjort hans dator så seg, utan snarare Leopard i kombination med något annat (hårdvara eller mjukvara).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 18:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så jag håller fast vid åsikten att det inte är Leoparden i sig som har gjort hans dator så seg, utan snarare Leopard i kombination med något annat (hårdvara eller mjukvara).

Apple tillverkar båda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-02 19:07
Ursprungligen av Jogin:

Apple tillverkar båda.

Inte tredjeparts systemtillägg etc.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 19:10
Ursprungligen av Gunnar B:

Inte tredjeparts systemtillägg etc.

William N beskriver sig som en van användare, och berättar att han gjort en clean install. Det känns inte troligt att han installerat tredjeparts systemtillägg direkt efter installationen av Leopard för att sedan skylla problemen på Leopard. Men vi får väl se vad han svarar på det.

Rimligt är dock att Leopard skyndades ut på hyllorna, eftersom developer-versionerna hade problem ända fram till sista versionen.

Ursprungligen av Jogin:

William N beskriver sig som en van användare, och berättar att han gjort en clean install.

Men då borde han ju känna till spotlightindexeringen som drar ned prestandan en del efter cleaninstall.
Själv uppdaterade jag direkt från Tiger och Leopard fungerar i princip klockrent och SNABBT.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-02 11:56

Har råkat ut för bägge syndrom. Min iMac CD e slö.. i nästan alla avseenden men däremot min MacBook är kanonsnabb och fungerar klockrent. Börjar nästan påminna om windows när nån drivrutin ställer till en slö dator... tvi

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-02 12:10

Jesper. Håll på...

Jag är en van macanvändare. Jag har gjort en ren installation. Jag har många diskintensiva processer (kopiering i finder samt rippning av CD i iTunes) samtidigt. Jag har allvarliga problem. I Leopard. Som jag inte hade i 10.4

Jag känner igen en Beta när jag ser en. Leopard är på betastadiet. Ser fram emot 10.5.3.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-23 10:14
Ursprungligen av William N:

Jesper. Håll på...

Jag är en van macanvändare. Jag har gjort en ren installation. Jag har många diskintensiva processer (kopiering i finder samt rippning av CD i iTunes) samtidigt. Jag har allvarliga problem. I Leopard. Som jag inte hade i 10.4

Jag känner igen en Beta när jag ser en. Leopard är på betastadiet. Ser fram emot 10.5.3.

Vi har ett stort antal Leopard-installationer och samtliga fungerar alldeles utmärkt. Nu hjälper det knappast dig mer än att du kanske bör kika på din dator ett varv till för om det var så att Leopard vara kvar i betastadiet så skulle problemen vara fler och rapporteras betydligt mer frekvent. Leopard är inte felfritt men inte heller så dåligt som du upplever det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-23 10:28
Ursprungligen av Northwiz:

Vi har ett stort antal Leopard-installationer och samtliga fungerar alldeles utmärkt. Nu hjälper det knappast dig mer än att du kanske bör kika på din dator ett varv till för om det var så att Leopard vara kvar i betastadiet så skulle problemen vara fler och rapporteras betydligt mer frekvent. Leopard är inte felfritt men inte heller så dåligt som du upplever det.

Men varför väcker du en tråd som varit död i mer än sex månader? Jag har inget som helst problem längre, efter 10.5.2...

Inga problem med en mac mini core duo och en ibook g4.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-02 12:52

Nästan _alla_ sådana här problem beror på något "hack" som vissa bara måste ha.
Jag kör nu Leopard på en så långsam burk som iMac 17" 1GHz G4 och det är märkbart rappare än 10.4.
Jag har också kört betan under mer än en månad innan jag slängde in den fulla versionen i fredags och jag har inte upplevt _några_ problem med 10.5, ens under mycket hög last både processormässigt och diskmässigt.

Har du problem med att det går långsamt och många frysningar bör du börja med att köra vertygsskivan och göra ett hårdvarutest för att utesluta allt sådant. Sen bör du rannsaka din hemmamapp och se om det kan vara något "tillägg" som kan strula.
Kan ju även vara idé att kontrollera hur det ser ut i aktivitetshanteraren, så det inte är någon process som "hänger sig" specifikt.

Leopard rullar på prima för mig. Det enda jag stör mig på är oförmågan att kunna sortera efter typ i kolumnvy i finder, men det är ngt som hänger kvar sedan tidigare...

Min bror har en 867MHz G4 (minimikravet för Leopard), och på den så är Leopard märkbart snabbare. Vet inte ifall jag har upplevt någon skillnad på min Macbook, men det är iallafall inte segare..

Jag sätter några sekiner på att det är Spotlight-indexeringen som går. Kolla i Aktivitetskontroll, alla processer. mds och mdworker heter processerna i fråga, och de kan suga musten ur datorn rejält. När de är klara återgår allt till det normala.

I första svängen tyckte jag också att Leopard var lite segt. Jag gjorde först en nyinstallation på fräsch disk men tyckte att det var något som inte riktigt stämde. Installationsprogrammet till CS3 hängde sig, Finder betedde sig lite märkligt. Bestämde mig därför att göra en ny ominstallation.

Sedan dess är mina initiala upplevelser omdefinierade. Nu går allt som en oljad blixt. Jag kan emellertid tycka att det är en smula besynnerligt att det behövdes två installationer. Förmodligen skräp bakom spakarna men jag är inte helt säker.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-02 14:17

Jag upplever också Leopard lite söligare. Dashboard hackar o det gör även maximering och minimering av fönster. Sitter på en macpro 2,66 med 1900xt kortet och 6gb ram.

Men det som stör mig mest av allt är faktum att datorn låter betydligt mer än vad den gör under tiger! (Dual bootar) Men det kommer säkert småfix inom en snar framtid så det är inget att haka upp sig på.

Tydligt är dock att Leopard inte är fullt kompatibelt med viss programvara som funkade i Tiger. Det kan ställa till problem.
Finns en särskild tråd om det.

Man tycker att Apples egna produkter borde fungera mkt bra ihop, men Apple tillverkar inte heller all världens mjukvara... kan vara många saker som inte går hand i hand nu när Leopard är så pass färskt som det ju är.

"Punkt noll" är väl sällan en bra idé på en dator som du är beroende av att den ska fungera. Själv har jag bara klämt lite snabbt på den nya katten i butik så jag har ingen riktig erfarenhet.

"Punkt ett" kommer väl inom kort, vilket borde räta ut eventuella störande skrynklor i pälsen.

Dessutom är väl rubriken lite konstig, det är många som bara har positivt att säga om Leopard vad det gäller prestanda. Så jag har svårt att hålla med om att Leopard suger så kategoriskt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 19:07

William N: Vilken tredjepartsmjukvara har du installerat som rent hypotetiskt skulle kunna orsaka dina problem? Några som helst system-grejor som laddas även när programmet i fråga är avstängt?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-02 20:03
Ursprungligen av Jogin:

William N: Vilken tredjepartsmjukvara har du installerat som rent hypotetiskt skulle kunna orsaka dina problem? Några som helst system-grejor som laddas även när programmet i fråga är avstängt?

Eeeee....låt se...iPhoto...iTunes...åååå det där "Finder".

Allvarligt talat. Inte ett skit. Det var likadant med Tiger när det kom. Inte förrän tredje uppdateringen blev det funkis för mig... Jag tror det blir likadant nu.

Jag efterlyser inte en lösning av er. Vill bara delge er lite av min besvikelse... Hade själv extremt höga förhoppningar. Och borde ha lärt mig...

svar sign "Mac-användare från 1989"

PS Som sagt - diskintensiva aktiviteter är det som orsakar problem. Big time. Mest att Finder inte responderar som det skall utan väntar på att iTunes skall bli klart eller tvärtom - att iTunes inte kommer fram om man dolt det förrän en kopiering i Finder är klar. Likaså - förr kunde jag slänga en fil i papperskorgen TROTS att den kopieras till annat ställe på nätverket. Det går inte med Leopard.

Ursprungligen av William N:

Eeeee....låt se...iPhoto...iTunes...åååå det där "Finder".

Allvarligt talat. Inte ett skit. Det var likadant med Tiger när det kom. Inte förrän tredje uppdateringen blev det funkis för mig... Jag tror det blir likadant nu.

Jag efterlyser inte en lösning av er. Vill bara delge er lite av min besvikelse... Hade själv extremt höga förhoppningar. Och borde ha lärt mig...

svar sign "Mac-användare från 1989"

PS Som sagt - diskintensiva aktiviteter är det som orsakar problem. Big time. Mest att Finder inte responderar som det skall utan väntar på att iTunes skall bli klart eller tvärtom - att iTunes inte kommer fram om man dolt det förrän en kopiering i Finder är klar. Likaså - förr kunde jag slänga en fil i papperskorgen TROTS att den kopieras till annat ställe på nätverket. Det går inte med Leopard.

Men du förstår väl att när du gör en cleaninstall så nollställer du OSXspotlights indexering m.m. och diverse cacheing som sedan görs om vilket alltså slöar ned datorn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 20:20
Ursprungligen av Simon Templar:

Men du förstår väl att när du gör en cleaninstall så nollställer du OSXspotlights indexering m.m. och diverse cacheing som sedan görs om vilket alltså slöar ned datorn.

Klart han fattar det. Han säger ju att Tiger blev bra först efter tredje uppgraderingen. Surt, och jag förväntar mig åtminstonde ett absolut minimum av sådana här problem då Apple är leverantör av både hårdvaran och mjukvaran. Men så är detta också väldigt ovanligt, så vitt jag förstår.

Ursprungligen av William N:

Jag efterlyser inte en lösning av er. Vill bara delge er lite av min besvikelse... Hade själv extremt höga förhoppningar. Och borde ha lärt mig...

Och det är nog där problemet ligger - i för höga förväntningar. Det handlar nog inte om att Leopard är så fruktansvärt dåligt - nästan alla som skriver här är väldigt nöjda. Om den verkligen hade varit så fruktansvärt dåligt, så skulle ju alla ha samma åsikt om den.

Tror man att det nya systemet ska vara extremt mycket bättre och snabbare, och de förväntningarna inte infrias - ja, då blir man väl lite besviken.

Men att utifrån den besvikelsen hävda att "Leopard suger" - det är lite väl starka ord, tycker jag.

Bevaka tråden