Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.2 kommer...

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis fått veta av en hemlig källa att Mac OS X 10.2 kommer släppas på MWNY.
Alltså inom 20 dagar!
Som dom säger i USA:
I can´t wait!

Källan visste inte om det skulle bli gratis eller inte. Så den överraskningen får vi vänta på.

Hoppas nu att han inte spelar mig ett elakt spratt så jag sitter här och ljuger.

[ 18 Juni 2002, 22:44: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag har precis fått veta av en hemlig källa att Mac OS X 10.2 kommer släppas på MWNY.
Alltså inom 20 dagar!
Som dom säger i USA:
I can´t wait!

Källan visste inte om det skulle bli gratis eller inte. Så den överraskningen får vi vänta.

Som tur är kan han inte svenska - för visste han att jag skrev detta skulle han bli hmmmmm arg är helt fel ord... Mer så här:

Hoppas han inte narras med mig... :rolleyes:

Oj vilka kontakter du måste ha!!!! Grattis grattis!!! Verkligen fascinerande.
Gäsp.............

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-18 22:20

SPOILER... , du har förstört min keynotekväll som jag har sett fram emot under flera månader....

Hoppas..

Skulle vara trevligt om det blir så...

Trevligt vore det. Tanken slog mig faktiskt tidigare idag när jag såg att Stevie ponken skulle köra keynoten i NY.

Apple har hela tiden kört på spåret "...till sensommaren"...frågan är bara vems sensommar??
Var det inte Mark Twain som sa "Den kallaste sommaren jag har upplevt var sommaren i San Francisco"....

Kan bara hålla tummarna och hoppas på att sommaren är över i Cupertino...

Detta borde väl egentligen höra hemma under "Rykten & Expo" istället tills det är verifierat av Apple?

  • Medlem
  • 2002-06-19 11:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Detta borde väl egentligen höra hemma under "Rykten & Expo" istället tills det är verifierat av Apple?

Og hvor er det det ligger da? Rykten och Expo kanskje....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag har precis fått veta av en hemlig källa att Mac OS X 10.2 kommer släppas på MWNY.
Alltså inom 20 dagar!
Som dom säger i USA:
I can´t wait!

Källan visste inte om det skulle bli gratis eller inte. Så den överraskningen får vi vänta på.

Hoppas nu att han inte spelar mig ett elakt spratt så jag sitter här och ljuger.

Det låter inte helt otroligt, den som följt med ryktessnacket på nätet (eller läst mina inlägg här på 99mac! har sett att det funnits en del rykten om att Apple vill komma ut med "Jaguar" betydligt tidigare än september, kanske rent av till MWNY.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Oj vilka kontakter du måste ha!!!! Grattis grattis!!! Verkligen fascinerande.
Gäsp.............

Vadå gäsp? Jaguar är verkligen en stor händelse, en uppdatering väldigt många ser fram emot. Om man är det minsta macintresserad så tror jag man tycker detta är rätt intressant och annars förstår jag inte vad du alls gör här..?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
SPOILER... , du har förstört min keynotekväll som jag har sett fram emot under flera månader....

Äh, detta rykte har funnit tidigare, både på nätet och här. Skälet till att vi har ett Rykte & Expo-forum är ju att vi ska diskutera rykten här, och dom som inte vill se spoilers ska undvika forumet (detta blev aktuellt efter avslöjandet av nya iMacen strax innan MWSF i januari).

Inlägget låg från början som en nyhet. iBjörn kan ha sett det när han klickade på knappen Nyhetstjänst.

Mvh,
Christian
Moderator Nyheter

Aha, ja i så fall var det ju förklarligt att iBjorn klagade (och dåligt att det inte postades i rätt forum).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Oj vilka kontakter du måste ha!!!! Grattis grattis!!! Verkligen fascinerande.
Gäsp.............

Vadå gäsp? Jaguar är verkligen en stor händelse, en uppdatering väldigt många ser fram emot. Om man är det minsta macintresserad så tror jag man tycker detta är rätt intressant och annars förstår jag inte vad du alls gör här..?

Håller med Adrian B! Jaguar ÄR en jäkligt stor händelse. Fast det jag undrar är, kommer Jaguar vara en gratis uppdatering eller måste man köpa det på skiva?

Det är ingen som vet ännu, men rykten och gissningar har lutat åt att det kommer att kosta att skaffa 10.2. Frågan är om det bara är en självkostnad för skivorna (typ 200-300 kr) eller om det är en mera kostsam uppgradering som är tänkt att inbringa lite pengar till Apple (dom har ju faktiskt inte tagit betalt på riktigt för en uppgradering på ett och ett halvt år nu - men å andra sidan är det ju först nu som OS X börjar bli riktigt riktigt bra).

Jag hoppas ju så klart att det blir en gratis uppgradering, men om det ska kosta nåt för att det släpps på skivor tycker jag också att 200-300 kr är en rimlig kostnad. Hoppas verkligen inte att det ska bli en dyr historia på uppåt 800 spänn!

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-19 14:03

Hoppas det kommer att finnas svenska Jaguar-skivor att beställa i augusti då jag räknar med att köpa in X till jobbet.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-19 15:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
SPOILER... , du har förstört min keynotekväll som jag har sett fram emot under flera månader....

Äh, detta rykte har funnit tidigare, både på nätet och här. Skälet till att vi har ett Rykte & Expo-forum är ju att vi ska diskutera rykten här, och dom som inte vill se spoilers ska undvika forumet (detta blev aktuellt efter avslöjandet av nya iMacen strax innan MWSF i januari).

Jag var bara lite skämtsam, ta det inte så allvarligt! Det låg dessutom i nyhetsforum från början. Kanske skulle behöva större smilies...

Jo, jag fick veta att det hade legat där innan, det gick ju inte att veta, plus att det var tre arga och en skämtsam smile, så jag räknade det som 75 procent argt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Oj vilka kontakter du måste ha!!!! Grattis grattis!!! Verkligen fascinerande.
Gäsp.............

Vadå gäsp? Jaguar är verkligen en stor händelse, en uppdatering väldigt många ser fram emot. Om man är det minsta macintresserad så tror jag man tycker detta är rätt intressant och annars förstår jag inte vad du alls gör här..?

Grejen är att det hans "kontakt" kommer med inte känns som ett "avslöjande" direkt. Det har ju spekulerats på flera ställen om just Macworld i Juli som leveransdatum så om han skulle få rätt känns det inte mer än som en gissning i mängden.
Det som minskar trovärdigheten än mer är att han inte vet om den kosta pengar. Det gjorde ju 10.1 och detta känns ju som en större uppgradering så varför skulle den vara gratis?
Och vad är det som säger att den kommer heta 10.2?? Inte ens Apple själva kallar den det. Varför inte 10.5?? Borde inte hans kontakt fått veta det??
Det jag gäspar åt är hans "kontakt". Inte Mac OS X Jaguar. Det längtar jag till. När det än kommer.

[ 19 Juni 2002, 16:51: Meddelandet ändrat av: kvirran ]

Citat:

quote: Och vad är det som säger att den kommer heta 10.2?? Inte ens Apple själva kallar den det

Jag säger inte att jag vet vad nästa version av OSX kommer att heta men Apple kallar den 10.2 i sina developer seed skivor.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Grejen är att det hans "kontakt" kommer med inte känns som ett "avslöjande" direkt. Det har ju spekulerats på flera ställen om just Macworld i Juli som leveransdatum så om han skulle få rätt känns det inte mer än som en gissning i mängden.

Aha. Men lika fullt så tycker jag det är lite intressant, om hans kontakt är nån som faktiskt har insiderinfo i ämnet. Kommentarer till dessa rykten hittills hos bland annat MOSR har ju varit rätt avvaktande. T.ex. skrev dom såhär igår:

A lot of readers have been asking whether Jaguar (OS X 10.2) will ship at Macworld New York in late July, or afterward.....from what we´ve been able to glean from Apple sources and third-party developers who have close relationships with the Jaguar team, it looks like the latter. Late August is believed to be the target ship date -- just in time for educators to install it before the beginning of the school year, but no sooner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Det som minskar trovärdigheten än mer är att han inte vet om den kosta pengar. Det gjorde ju 10.1 och detta känns ju som en större uppgradering så varför skulle den vara gratis?

Jo, fast det kan ju vara en såndär grej som bara Jobs vet fram till två dagar innan, typ.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kvirran:
Det jag gäspar åt är hans "kontakt". Inte Mac OS X Jaguar. Det längtar jag till. När det än kommer.

Ok. Vill du längta ännu mera så har Think Secret ännu en artikel med frågor och svar kring det, och det verkar vara så mycket som är så bra, så bra...

Jag har ingen aning om Mattias hemliga källa är trovärdig eller inte. Jag har ingen anledning att tro att källan är "dålig".

Men, det finns ett problem med ett ickeofficiellt besked om när en mycket stort mjukvaruprojekt skall vara klart. Vissa saker kan Steve sitta och bestämma på kammaren helt efter eget huvud -- skall vi kalla projektet Puma, Jaguar, eller Groda. Skall det få nuffran 10.5 eller 10.2. Skall det kosta pengar? Sånt går jättebra att bestämma, i förväg, eller i sista stund. En sak som är extremt mycket svårare att i förväg bestämma -- det är när kvaliteten i ett stort utvecklingsprojekt är tillräckligt god för att räcka till release. Traditionellt så bestämmer en kvalitetsansvarig när ett program håller tillräckligt god kvalitet för att släppas. Självklart kan dom höga cheferna be projektledaren planera arbetet utifrån ett speciellt måldatum. Är datumet viktigt, och projektet hotar att glida så får man skära i funktionalitet.

Min privata gissning är att 10.2 inte kommer att vara klart till MWNY. Alltså, man kommer inte kunna bära med sig det hem. Kanske kommer det "lanseras" då, dvs man kan *beställa det*, eller nåt sånt PR-jox.

Jag hoppas jag har helt fel, så klart!

  • Medlem
  • 2002-06-19 20:44

angående det eventuella priset för en uppdatering...

i min OS X kartong finns det små "proof-of-purchase" kuponger som enligt påskriften kan användas "To get Mac OS updates...".

har denna typ av kuponger kunnat användas vid tidigare uppdateringar av systemet eller är det bara för att inge förhoppning de skickas med?

--erik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: estar:
angående det eventuella priset för en uppdatering...

i min OS X kartong finns det små "proof-of-purchase" kuponger som enligt påskriften kan användas "To get Mac OS updates...".

har denna typ av kuponger kunnat användas vid tidigare uppdateringar av systemet eller är det bara för att inge förhoppning de skickas med?

--erik

Jag använde då en sån för att uppgradera från 10.0-> 10.1. Jag fick då köpa uppgraderingen för 195kr.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: estar:
angående det eventuella priset för en uppdatering...

i min OS X kartong finns det små "proof-of-purchase" kuponger som enligt påskriften kan användas "To get Mac OS updates...".

har denna typ av kuponger kunnat användas vid tidigare uppdateringar av systemet eller är det bara för att inge förhoppning de skickas med?

--erik

När det gäller mjukvaror rent allmänt så brukar det ju finnas två typer av priser, ett reducerat pris för uppgradering och ett fullpris för nyköp. För att bevisa att du äger programmet och är berättigad en uppgradering kan man använda sig av sådana kuponger.

Han på Railhead Design säger att den inte kommer på MWNY. Han brukar ha någorlunda koll på Apples prylar. Min åsikt är lite delad... jag ser hellre att Apple släpper en bra, buggfri Jaguar i augusti/september, än en påskyndad (om nu inte utvecklingen sett stora framsteg på sistone) lagom till MacWorld. Vad säger ni?

[ 20 Juni 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Fast sent augusti som dom sa, så skolor o dyl hinner installera den innan terminen börjar låter ju bra. Men tyvärr inte användbart i Sverige o en del andra länder då våra terminer börjar i just Augusti.

Lite synd, för jag installerar inte OS X förrens 10.2 kommit.. o det blir ganska rörigt o börja ändra runt i datorerna ca en månad efter skolan börjat..

Jag kanske ska förtydliga min källa en aning.
Personen som sagt detta till mig jobbar med 10.2.

Om han spelar mig ett spratt vet jag inte, han är för mig en ny bekantskap. Så till viss del så är jag inte helt 100 på att det han säger stämmer.

Men jag blev rätt exalterad när han väl sa det.

Som ace4711 säger så är det till synes och sist Steve J som bestämmer vad som ska komma och inte.

Men en sak som jag är 1000000% säker är att det kommer en statusrapport och ett releasedatum för 10.2 på MWNY.

Jag kan bara hoppas att han inte lögde (norrländskt ord för ljuga) för mig så det visar sig att jag farit med osanning här.

Jo, jag ser hellre ett mera genomarbetat Jaguar än ett frampressat.

Men jag skulle ju inte bli överdrivet förvånad om Jobs presenterar det officiellt på MWNY (med pris, rätt beteckning osv) och avslutar med att säga nåt i stil med "och det kommer att finnas tillgängligt i slutet av augusti".

Han är nog himla sugen på att dema prestandan och alla nya bra funktioner inför en hängiven publik som har läpparna formade till o:n...

Skulle det kunna vara så att dom nya PowerMacarna (som dom flesta tror kommer att släppas på MWNY) faktiskt kräver vissa systemuppdateringar. Dom nyheterna kanske kallas 10.2, och behöver inte vara samma sak som Jaguar. Det är enklare för Apple att kvalitetssäkra en systemupdatering för en specifik maskin än hela produktserien, om dom är tidspressade.
Det har hänt tidigare att Apple har släppt en ny maskin som levereras med en lite speciell systemversion, som inte funkar på andra maskiner. Så fort dom hinner släpper dom självklart ett universiellt OS som funkar på hela produktserien.

Bevaka tråden