Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratkopiering: nej, upplåsning: ja?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rätt komiskt..
Det diskuteras friskt här om hur man ska låsa upp Iphone och bryta dess skydd ect.ect. men en grabb som frågar efter torrents får smisk på fingrarna.

Är det inte lite dubbel moral?
Lås upp din Iphone (olagligt) och spara flera kronor men i helvete heller att du får ladda ner spel från nätet eller diskutera piratkopiering?

Lite tankar bara! Men denna topic är väl snart låst denna också!

Det är möjligt att det är det, men oavsett det är det fullt lagligt att låsa upp sin låsta telefon.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 14:59

Marcus K: Så vitt jag vet så har ingen blivit fälld i domstol för att ha laddat hem ett piratkopierat spel via torrent, eller spelat ett piratkopierat spel. Att detta är olagligt är såldeles tveksamt — precis som upplåsningen av iPhone handlar det mer om att gå emot tillverkarens önskningar, snarare än lagbrott.

Ursprungligen av Jogin:

Marcus K: Så vitt jag vet så har ingen blivit fälld i domstol för att ha laddat hem ett piratkopierat spel via torrent, eller spelat ett piratkopierat spel. Att detta är olagligt är såldeles tveksamt — precis som upplåsningen av iPhone handlar det mer om att gå emot tillverkarens önskningar, snarare än lagbrott.

Det finns absolut ingen tveksamhet om att spel är upphovsrättsligt skyddade. All otillåten kopiering av upphovsrättsligt skyddat material är olagligt. Metoden med vilken man kopierar spelar absolut ingen roll.

Att saker inte har varit upp i domstol säger ingenting. Ingen har mördat kungen. Det gör det inte lagligt att göra det. (för att nu ta ett dåligt exempel

Citat:

Att saker inte har varit upp i domstol säger ingenting. Ingen har mördat kungen. Det gör det inte lagligt att göra det. (för att nu ta ett dåligt exempel

Dåligt exempel. kungar har blivit mördade faktiskt

Ursprungligen av poseidon84:

Dåligt exempel. kungar har blivit mördade faktiskt

... och då genom att det i mördarens land var "lagligt" = önskvärt.:cool:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att saker inte har varit upp i domstol säger ingenting. Ingen har mördat kungen. Det gör det inte lagligt att göra det. (för att nu ta ett dåligt exempel

Jag tror att Gustav III inte håller med dig om att ingen har mördat kungen

Ursprungligen av platon:

Massa dubbelmoral. Enligt vissa undersökningar tankar 90% av alla internetanvändare ner upphovsrättsskyddat material. Men på 99 är det ingen, lustigt. Snacka om skitsnack från alla som säger "jag tankar aldrig ner".
Förbjuder något som är olagligt? Sen när är det olagligt att diskutera olagligheter? Fjantar!

Det finns ganska många tillfällen när det är olagligt att diskutera olagligheter. Det är exempelvis olagligt att planera mord.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 20:22
Ursprungligen av DrRotmos:

Det finns ganska många tillfällen när det är olagligt att diskutera olagligheter. Det är exempelvis olagligt att planera mord.

Dock inte att diskutera mord.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-02 20:58
Ursprungligen av Jogin:

Dock inte att diskutera mord.

Precis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 21:05

ni som diskuterar det här med lagligheten, menar ni att det är en självklarhet att alla forum på internet ska vara öppna för alla diskussioner som är lagliga?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 21:06
Ursprungligen av tronman:

ni som diskuterar det här med lagligheten, menar ni att det är en självklarhet att alla forum på internet ska vara öppna för alla diskussioner som är lagliga?

Förutsatt att de är on-topic, varför inte? Åsiktscensur tror jag inte på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 21:41

åsiktscensur my ass. om du skriver till aftonbladet och de inte publicerar dig, är det censur? som jag sa tidigare, 99 är inte allmän egendom.

meningen av forumreglerna är inte "du får inte tycka si och så". meningen är "de här sakerna får respektive får inte diskuteras i detta forum, vill du prata om dem får du göra det nån annanstans". på samma sätt som ägarna och administratörerna/moderatorerna bestämmer vad som kan postas i respektive forumdel så kan de bestämma vad som inte hör hemma i någon forumdel alls.

det handlar ju inte om åsikter. det handlar om vissa ämnen. anledningen kan vara att hålla sig väl med annonsörer eller att styra inriktningen på forumet. som jag skrev tidigare tycker jag naturligtvis att man som aktiv medlem ska kunna ta upp den här typen av frågor för diskussion, men jag tycker att det är märkligt att vissa verkar anse ha en obestridlig rätt över en hemsida som någon annan äger.

Ursprungligen av Jogin:

Förutsatt att de är on-topic, varför inte? Åsiktscensur tror jag inte på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 22:21
Ursprungligen av tronman:

meningen av forumreglerna är inte "du får inte tycka si och så". meningen är "de här sakerna får respektive får inte diskuteras i detta forum, vill du prata om dem får du göra det nån annanstans".

Om alla hade varit emot piratkopiering så hade det knappast varit något problem med diskussioner på ämnet på 99.se heller, problemet är att vissa har fel åsikt i frågan.

Det framgår tydligt i forumets regler att olaglig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk inte hör hemma på 99. Upplåsning av telefoner är fullt lagligt, såväl i USA som i Sverige. Ingen dubbelmoral med andra ord.

/M

Man tillåter något som är lagligt, och förbjuder något som är olagligt. Verkr som om många har svårt att fatta det allra enklaste.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-02 20:03
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man tillåter något som är lagligt, och förbjuder något som är olagligt. Verkr som om många har svårt att fatta det allra enklaste.

Massa dubbelmoral. Enligt vissa undersökningar tankar 90% av alla internetanvändare ner upphovsrättsskyddat material. Men på 99 är det ingen, lustigt. Snacka om skitsnack från alla som säger "jag tankar aldrig ner".
Förbjuder något som är olagligt? Sen när är det olagligt att diskutera olagligheter? Fjantar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 20:15

jag tycker mig sett att det finns en massa personer som erkänt att de tankar sånt, särskilt i vissa trådar om pluggar och sånt på 99musik. däremot så undviker de flesta i allmänhet att diskutera sånt som 99.se enligt sina regler uppenbarligen inte vill ha här. framför allt då hur man konkret kommer över/använder sig av piratad mjukvara.

det är klart att det ska finnas utrymme för att tillsammans diskutera vad som ska gälla på siten, men man får inte glömma bort att det är en privat site som bestämmer sina egna regler. 99 är inte nån slags allmän egendom.

för att förtydliga min poäng, reglerna gäller inte vad du gör på din på din fritid, reglerna gäller vad du väljer att ta upp för diskussion i forumet.

Ursprungligen av platon:

Massa dubbelmoral. Enligt vissa undersökningar tankar 90% av alla internetanvändare ner upphovsrättsskyddat material. Men på 99 är det ingen, lustigt. Snacka om skitsnack från alla som säger "jag tankar aldrig ner".
Förbjuder något som är olagligt? Sen när är det olagligt att diskutera olagligheter? Fjantar!

Ursprungligen av platon:

Massa dubbelmoral. Enligt vissa undersökningar tankar 90% av alla internetanvändare ner upphovsrättsskyddat material. Men på 99 är det ingen, lustigt. Snacka om skitsnack från alla som säger "jag tankar aldrig ner".
Förbjuder något som är olagligt? Sen när är det olagligt att diskutera olagligheter? Fjantar!

on a side note gällande nerladdningar så har man väl gjort undersökningar att dom som verkligen tankar mest är dom som också KÖPER mest filmer och cdskivor...
Är ju värre med dom som bara tankar lite ibland! skäms på er! *sitter stolt med en dvd samling, som han köpt, på över 200 skivor...*

Hur är det, jag har inte riktigt koll på det här, men visst är det så att om man aktiverar Youtube på sin iPhone så inkluderar det att man ersätter en korrupt fil på sin telefon med en (upphovsrättsskyddad) fil från en annan telefon som inte är hackad? Fildelning någon? Likadant är det väl om man till exempel importerar tangentbord från en ipod touch, om det inte är så att man äger touchen också, men hur många gör det?

Fast det är klart, det är undantaget på eftersom forumet driver en sajt som tillhandahåller lösningarna. Är det särskilt uppseendeväckande? Nej, men dubbelmoral? Ja, helt klart.

(Jag borde kanske inte vara så kaxig eftersom jag inte har helt koll på processen i youtubefilen, men jag chansar. )

  • Medlem
  • 2007-11-02 16:39

Hackning av iPhone bygger ju på distribution och modifiering av copyrightskyddade filer, precis som gabriel säger. Alla har ju iofs originalfilerna, men det är helt klart en gråzoon.

Om hackningen var olaglig så skulle Apple legal sedan länge gått efter de sajter som beskriver hur man gör. Eftersom du får hacka dina egna grejer och låsa upp dina telefoner så tar Apple till andra metoder som t.ex. att bara sälja 2/skalle, neka kontantköp och svartlista ett kreditkort efter 2 inköp. Det är dom medel dom har (samt att låsa telefonerna med uppdaterad mjukvara).

Jag tycker det är en klar moralisk skillnad mellan att köpa en mobiltelefon och låsa upp den för fritt val av operatör (det finns till och med länder där det är olagligt att bara sälja låsta telefoner!) och att t.ex. ladda ner ett spel istället för att köpa det i butik.

Själva hackandet av telefonerna bygger inte automatiskt på fildelning, metoden för att aktivera en telefon genom jailbreakme.com kan jag inte tänka mig är olaglig, men vissa delar som YouTube-fixen är helt klart i gråzonen.

Ibland kan man ju också fråga sig vad som är etiskt rimligt. Det är t.ex. i mina ögon rimligt att man vill knäcka kopieringsskyddet på en DVD så man kan ta backup på det man köpt eller för att t.ex. kunna se filmen på en iPod, dvs en rimlig "fair use" av det man köpt. Det skulle jag påstå är en rättighet. Däremot är det förstås ingen rättighet att ladda ner filmer iställer för att köpa dom.

  • Medlem
  • 2007-11-02 16:54

Skumt, trodde att "erfarna" dataanvändare hade bättre koll Om man vill få lite kött på benen vad gäller definitioner av nedladdning osv tycker jag att Rasmus Fleishers blog, Copyriot är fullkomligt lysande. Han har bättre koll på definitioner än de flesta, och säger bl. a. att så fort man browsar en sajt laddar man ner. Så sant.
För mej är det en fråga om teknik, möjligheter och etik, snarare än att tala "juridik", vilket aldrig gjort någongladare, och har dessutom ingenting med rättvisa att göra.

Angående att man "piratkopierar" filen fstab; den filen är en textfil som innehåller följande:

/dev/disk0s1 / hfs rw 0 1
/dev/disk0s2 /private/var hfs rw 0 2

Jag tror inte du åker i finkan för det.

Att komma över mjukvara från iPhone respektive iPod touch (den av dem man inte har) är givetvis olagligt. Men det ingår inte automatiskt i begreppet att hacka sin iTouch/Phone.

Om någon frågar "hur kan jag ladda ner MobileMail.app för att installera på min iPod?" antar jag att även den tråden stängs.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Att komma över mjukvara från iPhone respektive iPod touch (den av dem man inte har) är givetvis olagligt. Men det ingår inte automatiskt i begreppet att hacka sin iTouch/Phone.

Om någon frågar "hur kan jag ladda ner MobileMail.app för att installera på min iPod?" antar jag att även den tråden stängs.

Fast å andra sidan är diskussioner om vissa program otillåtna på forumet fastän det inte ingår automatiskt att bryta mot lagen att använda dem.
Tycker iofs inte att just det här är ett direkt tecken på forumets dubbelmoral, men jag har sett det i andra fall. Det verkar till exempel helt ok att fuska med skatten, göra allt för att undvika att betala moms och tullavgifter, köra för fort, utnyttja rabatter man inte har rätt till och underlåta att betala sin TV-licens, men om man så mycket som petar på en musikfil man inte betalat för får man minsann veta att man lever. I synnerhet om man begått detta hemska brott utan att känna ånger och skämmas ögonen ur sig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Att komma över mjukvara från iPhone respektive iPod touch (den av dem man inte har) är givetvis olagligt. Men det ingår inte automatiskt i begreppet att hacka sin iTouch/Phone.

Om någon frågar "hur kan jag ladda ner MobileMail.app för att installera på min iPod?" antar jag att även den tråden stängs.

Jo precis. Det är ju denna dubbelmoral som jag är ute efter. Det är okej att säga: "Men vadå, man kan ju hacka sin iPod Touch lagligt, alltså kan vi diskutera det." men det är inte okej att säga: "Men vadå, man kan ju ladda ner torrent-filer på freeware-spel, alltså kan vi diskutera det." Nu verkar ursprungstråden om torrent-sidor för mac-spel vara borttagen, och jag har dessvärre inget screenshot på tråden, men är det någon som kan minnas att trådskaparen sade att han ville ladda ner mac-spel olagligt? Han frågade bara efter en sida med torrents till mac-spel. Det var ingen som sa att han inte bara ville ladda ner torrents till freeware-spel, för de kan också spridas via torrents.

Och snälla, håll den här tråden on topic. Att spamma en massa om huruvida det är lagligt eller inte att diskutera torrents är helt oväsentligt eftersom svensk lagstiftning inte är applicerbar på denna sida. Sheriffens ord är lag. Däremot kan man ju kritisera en dubbelmoral, vilket är det jag gör.

  • Medlem
  • 2007-11-02 17:04

Jag kan ha fel, men den svenska översättningen av iPhone borde väl gå ut på att distribuera filer?

Ursprungligen av JonasEk1:

Men denna topic är väl snart låst denna också!

Det skulle i så fall vara för att du startade en ny tråd när vi haft hela den här debatten nyss i den här tråden.

Ursprungligen av Adrian B:

Det skulle i så fall vara för att du startade en ny tråd när vi haft hela den här debatten nyss i den här tråden.

Eller för att nån gillar att låsa trådar?

Ursprungligen av tiger leap:

Eller för att nån gillar att låsa trådar?

Jag skulle inte låsa en tråd för skojs skull, men om det hjälper användarna på forumet (genom att hålla diskussionen samlad slippa dubbletter av samma diskussion) gör jag det förstås. Eller om det spårar ur i personangrepp och tappar tråden helt.

Bevaka tråden