Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Lunchen är slut, men ja måste hinna fråga...

Läste att macbooken uppgraderats idag, med en maxkapacitet av 4gb ram bl.a.

Skulle dessa fungera?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=537453&SL_SectionId=23533

Tack på förhand, och förlåt om jag skulle råka rubbelposta, men jag är osäker om det kanske är annorlunda med 2,2ghz processorn och santa rosa och allt dedär.

pussokram!

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-11-01 21:16

nope, det ska vara 667mhz, ej 533mhz..

Den nya Macbooken har precis samma minne som den gamla; alltså PC2-5300 (667 MHz) DDR2 200-pins SO-DIMM. Men du kan numera ha hela 4 GB i din nya Macbook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den nya Macbooken har precis samma minne som den gamla; alltså PC2-5300 (667 MHz) DDR2 200-pins SO-DIMM. Men du kan numera ha hela 4 GB i din nya Macbook.

allright. sorry om jag är lite snurrig, men går såna minnen (2 * 2gb) få tag i på t.ex. misco eller komplett, kanske billigare än genom apple? eller är det bara att.. hmm, bita i det sura äpplet?

Ursprungligen av martinfranskara:

allright. sorry om jag är lite snurrig, men går såna minnen (2 * 2gb) få tag i på t.ex. misco eller komplett, kanske billigare än genom apple? eller är det bara att.. hmm, bita i det sura äpplet?

Jag utger mig inte för att vara kungen av minnnen, men de här verkar ju stämma med vad marcushedenstrom skrev. Om detta stämmer så kan jag med 99 % säkerhet garantera att det är billigare än vad Apple vill ha för att pula in en 2 Gb sticka i MacBooken.

Ursprungligen av monkey_man:

Jag utger mig inte för att vara kungen av minnnen, men de här verkar ju stämma med vad marcushedenstrom skrev. Om detta stämmer så kan jag med 99 % säkerhet garantera att det är billigare än vad Apple vill ha för att pula in en 2 Gb sticka i MacBooken.

Låter totalt sanslöst att det diffar över femtusen spänn! Är corsair ett kvalitetsmärke?

Ryker garantin på nåt sätt om ja pillar i MB:n? (Hypotetiskt sett alltså, har inte lagt in någon beställning än!)

Apple tar höga priser för minne. Köp från Dustinhome eller liknande.

Applestore tar 7620! kronor för att sätta in två stycken 2 gb minnen. Ringde dem och frågade om de skrivit fel men killen ursäktade sig och sa att det är jättedyrt. Sedan rekommenderade han mig att gå till en återförsäljare och köpa dem själv "så kommer du undan med mindre än 2000 kronor". Lite komiskt tycker jag.

Självklart. Apple har inget intresse av att sitta och pilla i minnen i burkarna.

Om du pillar i den: Ja. Om du byter minne eller hårddisk: Nej.

Apple har gjort det så rysligt lätt att byta RAM och HD i Macbook. Allt som man behöver göra är att ta ur batteriet, och skruva ut ett par skruvar.

Nu är jag här och har funderingar igen!

På Macworld skriver dem idag:

Citat:

Största nyheten är att Macbook nu bygger på Intels Santa Rosa-plattform. Det nya moderkortet innebär att systembussen ökats från 667 till 800 megahertz och att den maximala mängden minne fördubblats från 2 till 4 gigabyte.

667 mhz var väl den hastigheten på minnet som ja va tvungen att begränsa mig till innan? Vad är skillnaden? Kan man lika gärna köra med de Corsair-minnena som monkey_man tipsade om eller finns det någonting som är bättre utformat?

Ber om ursäkt för att jag fortsätter pusha tråden såhär, men jag är i slutet av en större köpprocess nu känner jag och vill inte ångra mig redan innan jag fått hem datorskrället!

Ni är mina hjältar!

Ursprungligen av ztaafen:

Om du pillar i den: Ja. Om du byter minne eller hårddisk: Nej.

Apple har gjort det så rysligt lätt att byta RAM och HD i Macbook. Allt som man behöver göra är att ta ur batteriet, och skruva ut ett par skruvar.

Får man verkligen byta hårddisken själv? Jag tror bestämt att det bara är RAM man får uppgradera själv utan att bryta garantin.

Ett enkelt sätt att köpa minne är att använda t.ex. Kompletts minneskonfigurator med Crucial-minnen.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Får man verkligen byta hårddisken själv? Jag tror bestämt att det bara är RAM man får uppgradera själv utan att bryta garantin.

OT: men, jovisst får man byta hårdskiva själv på MacBook! Däremot inte på MacBook Pro, där den inte är så lättåtkomlig.

Källa: http://www.apple.com/support/macbook/diy/order.html

Antar att det är två minnesplatser i Macbook. Måste båda vara fyllda?
Måste det vara samma storlek på dom eller kan man blanda? Tex 1st 2GB och 1st 512 MB? Tänkte nämnligen starta med 2GB men att då köpa 1st 2GB istället för 2x1 GB. Så kan man ju bara slänga in en 2GB senare vid behov. Funkar det? Vad rekommenderar ni?

Om det är PC2-5300 (667 MHz) DDR2 200-pins SO-DIMM så ska det alltså fungera oavsett märke osv...?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-06 11:20
Ursprungligen av tublenco:

Antar att det är två minnesplatser i Macbook. Måste båda vara fyllda?
Måste det vara samma storlek på dom eller kan man blanda? Tex 1st 2GB och 1st 512 MB? Tänkte nämnligen starta med 2GB men att då köpa 1st 2GB istället för 2x1 GB. Så kan man ju bara slänga in en 2GB senare vid behov. Funkar det? Vad rekommenderar ni?

Om det är PC2-5300 (667 MHz) DDR2 200-pins SO-DIMM så ska det alltså fungera oavsett märke osv...?

Nej det behöver inte vara samma mängd på båda platser, men det är rekommenderat, för annars kan inte datorn utnyttja dual channel vilket ger högre bandbredd = snabbare.
Dock sägs det att mer minne är att prioritera före dual channel..

Kan inte svara på om man kan köra med en minnesplats tom, men jag skulle tippa på att det är inte är några problem.. Men varför göra det? Lämna kvar 1 st 512MB minne i ena platsen och uppgradera anddra.. så får du ju 512mb mer i minne än om du skulle köra en tom..
Är ju ingen idé att sälja minnesmodulerna som följer med, för man får ju ändå inget för dom.. kostar ju typ inget nuförtiden..

Tack för svar Widde. Uppskattas!
Tänkte mer att en kanske skulle vara tom om man inte kunde köra olika storlekar. Men såg precis att RAM är ganska biligt så det blir nog 4GB direkt.
Edit: Det blev 2x Crucial DDR2 SO-DIMM 2048 MB CL5 non ECC 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300 från Komplett.

Senast redigerat 2007-11-06 12:26
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-06 15:50

Skillnaden

Var är det igentligen för skillnad på minnen som man beställer på Applestore för 2700kr och minnen som man köper på dustin eller liknande för 500 kr (2 st 1GB)

Ursprungligen av Lazon:

Var är det igentligen för skillnad på minnen som man beställer på Applestore för 2700kr och minnen som man köper på dustin eller liknande för 500 kr (2 st 1GB)

Att dom på Apple Store är dyrare

Sen är det ju skillnad på minnen och minnen, men även om du köper ett testat minne av en känd tillverkare så blir det mycket billigare än Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 23:55
Ursprungligen av tublenco:

Antar att det är två minnesplatser i Macbook. Måste båda vara fyllda?
Måste det vara samma storlek på dom eller kan man blanda? Tex 1st 2GB och 1st 512 MB? Tänkte nämnligen starta med 2GB men att då köpa 1st 2GB istället för 2x1 GB. Så kan man ju bara slänga in en 2GB senare vid behov. Funkar det? Vad rekommenderar ni?

Har någon erfarenhet av detta? Är det någon skillnad i prestanda mellan att använda en 2 GB (med eller utan en 512 MB) och två 1 GB?

Systembussen har ökat till 800 MHz, men minnet är fortfarande samma; alltså 667 MHz.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Systembussen har ökat till 800 MHz, men minnet är fortfarande samma; alltså 667 MHz.

Precis, samma gällde MacBook Pro från i somras, mer om det här.

Passade på att döpa om tråden så detta blir de officiella minnestråden för denna MacBook-modell.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-05 17:05

Dom här ska väl fungera utmärkt till nya macbooken med Santa Rosa?
"SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON"
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105968

funkar detta PC2-5300 667MHz DDR2 Unbuffered non ECC Gold Leads SO-DIMM
2X2GB
unbuffered...vad menas med det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 16:27

Jag funderar på att köpa till så jag får 4GB men jag undrar om det inte räcker med 2GB. Blir det en så stor prestandaökning? Jag tänker inte sitta med tunga CAD-program och jag håller inte på med videoredigering. Samtidigt vill jag ju att min nya MacBook skall vara jäkligt snabb men kommer jag att märka någon skillnad på 2 rep. 4GB???

Ursprungligen av Bjork:

Jag funderar på att köpa till så jag får 4GB men jag undrar om det inte räcker med 2GB. Blir det en så stor prestandaökning? Jag tänker inte sitta med tunga CAD-program och jag håller inte på med videoredigering. Samtidigt vill jag ju att min nya MacBook skall vara jäkligt snabb men kommer jag att märka någon skillnad på 2 rep. 4GB???

Tycker absolut att du ska köra på 4GB - om du har råd! Jag har för närvarande 3GB, och känner ibland att det inte riktigt räcker till, även fast jag inte gör några speciellt avancerade eller tunga saker.

Ursprungligen av Bjork:

Samtidigt vill jag ju att min nya MacBook skall vara jäkligt snabb men kommer jag att märka någon skillnad på 2 rep. 4GB???

http://www.99.se/1385998-post70.html

Är CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ (á 950 kr) märkbart bättre än SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON (á 685 kr)?

Länkar:

Corsair: http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx
Kingston: http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Ska precis beställa min första MacBook by the way.

  • Medlem
  • 2007-11-12 19:00
Ursprungligen av martinfranskara:

Är CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ (á 950 kr) märkbart bättre än SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON (á 685 kr)?

Länkar:

Corsair: http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx
Kingston: http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Ska precis beställa min första MacBook by the way.

Undrar faktiskt lite samma sak. Har inget koll på minnen och frågan är väl egentligen bara vilket märke som har bättre rykte?

Har precis fått min första MacBook by the way

Kanske lite off-topic, men visst ska de funka att trycka in 4gb i den första versionen av Core2duo? även om man bara kan dra nytta av upp till 3,3 gb eller nått liknande, är de nån som har provat med de?

Bevaka tråden