Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple UMTS (3G) telefon...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror du sannolikheten är att Apple släpper en 3G telefon?

Mina tankar har de senaste dagarna tagit fart kring detta då jag själv börjat kolla på framtida telefoner för min egen del.

För det första så är jag hyfast övertygad om att flip-fones är framtiden. Nästan samtliga telefoner i Japan är av denna typ. Stor färgskärm i överdelen ibland även med kamera (video) och vettigt stora siffertangenter och navigationsknappar i nederdelen.

Med 3G kommer ju dom riktigt stora möjligheterna till det mobila kontoret (på fickan). Då är jag personligen rätt tveksam till om man kan få plats med allt i en vanlig rak telefon.

Hur som helst... vad har detta med Apple att göra?

Jo..
Min tanke är att Apple faktiskt släpper en telefon för just UMTS (3G) pga att det här börjar bli mer en dator än en telefon.

Tillsammans med Apples design och "enkelhet" i sina konstruktioner så kunde en sådan telefon te sig enligt följande;

*Titanskal ala Powerbook
*Flip-modell
*Genomlyst Apple logga i skalet (locket)
*Tunn
*Färgskärm med 65000 färger (TFT-LCD)
*Scrollhjulet från iPod som navigationsdon
*Normal knappsats därtill (över / under scrollhjulet)
*WLAN (finns chip med UMTS/802.11b/BlueTooth i ett numera)

*Mac OS X Mobile som mjukvara / navigation
*Alt kamera inbyggd el som tillbehör.

Jaha vad tror ni om denna idé ? Helt ute o cyklar el kan det kanske vara något sådant som framtiden har att komma med (rimlig framtid dvs inom nått år el två).
Själv var jag rätt skeptiskt till tanken om Apple mobiltelefoner då jag läste om denna för nått år sen (har jag för mig att det var). Men ju mer man tänker på det ju mer spännande blir ideen, iaf för mig...

[ 17 Juni 2002, 09:36: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 09:19

Jag köper!

Ska man vara mer realistisk tror jag att det dröjer ett tag innan det kommer en Appletelefon. Än så länge är marknaden fragmenterad på för många olika standarder, och det kommer nog dröja ett tag innan 3G verkligen slår. Jag tror inte att Apple ger sig in på en så osäker marknad, utan väntar tills standarden satt sig (de är ju ganska beroende av att det finns nätverk, etc.). Även om utvecklingen gått långt i Japan så är Apple fortfarande primärt intresserade av den amerikanska marknaden.

Men, jag skulle gärna köpa både telefon och PDA från Apple (eller båda i samma). Innan dess måste de dock antagligen få en iCalendar i OS X, utöver Mail och Adressbok.

Det intressanta med UMTS är just att den är "världsomspännande" inte som GSM som mest var en Europeisk "standard"..

(uppdaterade fö bilderna i mitt första inlägg ovan till än bättre telefoner)

Men visst håller jag med om att mobiltelefoni just nu känns rätt floppat och dessa "groupies" som hypar o wowar detta ter sig rätt löjliga i och med kraschen som varit.
MMS tex som är i hetluften nu är enligt min mening ytterligare en flopp på g.

Men jag har blivit mer o mer tänd på grejjen (senaste veckorna faktiskt)..
UMTS = Internet..fast i fickan..
Läs mer om vad 3G egentligen innebär här

Sen beror ju allt på vilka tjänster som erbjuds (här har jag dock egna ideer som man kanske ska dra igång) samt hur operatörerna väljer att ta betalt för access/tjänster.
Dom kan ju ta död på det hela på egen hand, MEN då även på sig själva.

Ryktena säger ju att de första UMTS nallarna ska bli riktigt billiga pga stora subventioner från både operatörer och tillverkare för att just få ut telefoner och komma igång.

[ 17 Juni 2002, 09:41: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Frågan är om detta med UMTS verkligen kan locka den stora massan som behövs för att det verkligen ska skjuta fart.
Jag ser inte någon användning för detta rent privat. Visst vore det trevligt med en GPRS funktion men det räcker inte för att alla ska ta den till sig.
Sedan ser nog de flesta detta som något för dyrt.
Just nu finns inga tjänster som folk tar till sig. Det är på den sidan UMTS måste bli starkare innan det kan bli någon succé.
Att företagskunder kan vara intresserade är helt klart där ser jag mycket mer applikationer som dessa kunder kan utnyttja.

SMS är billigt, effektivt och lättanvänt det är därför det är en sådan stor succé.
Jag tvekar på om mms kommer bli lika stort. Möjligtvis ett komplement till SMS.
Men vem vet - alla kanske vill skicka bilder till varandra och musik. Hmmm jo nog finns det en marknad men bara det inte blir för dyrt.

Inte tror jag heller att Apple skulle släppa en telefon. Det ligger inte i deras intresse.
Som digital hib sak.... hmmmm ja jo den kan passa in men jag tror fortfarande inte att Apple skulle släppa än.

Helt ute och cyklar - tycker jag - ödmjuk som jag är Jag anser att det saknas vissa fundamentala egenskaper hos en "telefon" för att ta till vara på fullt "bredband" i telefonen. Det måste minst vara en PDA för att det skall vara intressant. Och även om telefonerna blir mer lik Palm typ Handsprings Treo så uteblir - enligt mig - upplevelelsen. och telefonen blir genast ganska stor...negativt.

alltså minimikravet på en UMTS-upplevelse, där man kan utnyttja fördelarna, ligger på Handspring Treo. Skärmstorleken är kritisk!

Nog skulle det vara oändligt häftigt om Apple "gjorde en iPod" och skapade en mobil som slår allt annat. Men jag tror inte det kommer att hända inom en bra tid framåt. Mobilmarknaden är inte så stabil, Nokia sänkte nyligen sina prognoser och UMTS ser ut att få det tuftt att gå runt ekonomiskt, det går trögt att få upp intresset för det. Se bara på GPRS som trots gratiserbjudanden inte tagit fart alls.

Men visst, om Apple släpper en cool telefon med "Mac OS X Mobile" så står jag först i kön antagligen... Dock tror jag som sagt inte det kommer att hända (inte på ett bra tag iaf).

  • Medlem
  • 2002-06-19 11:22

Bare så synd at vil koste ca. 2:- for å sende/ta i mot 1 MB data med UMTS (Comviq). Så spørsmålet er hvor populært det blir. Dessuten er det veldig få telefoner produsert til UMTS ennå, det er der problemet ligger. All senderutrustning er så og si ferdig, men det finnes ingen telefoner ennå. Og man kan vel ikke sammenligne UMTS med WAP, det er to helt forskjellige saker. Og GPRS er vel bare en mellomting mellom WAP og UMTS.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-19 14:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stig:
Bare så synd at vil koste ca. 2:- for å sende/ta i mot 1 MB data med UMTS (Comviq).

Låter ok imho.
Man laddar ju inte ner så stora mängder data med en mobiltelefon ändå. Såtillvida att man inte kör den som modem till datorn.
I Japan tar de betalt per skickat/mottaget datapaket, men jag har glömt per-paket-kostnaden. Men dyrt var det!

I Japan tar de väl betalt per tjänst? T.ex. om du vill ha din epost i telefonen så kostar det XX kr. Så har jag i alla fall förstått det, att det är lättar för konsumenten att se vad det kostar att använda de olika tjänsterna. Att spela ett spel kostar 15 kr och så vidare.

I Sverige så tar operatörerna betalt per paket. (GPRS) Det är det som de europeiska operatörerna fått kritik för, att det är svårt att veta vad det kostar att skicka och ta emot t.ex. epost. Eller har jag missat något?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 11:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
I Japan tar de väl betalt per tjänst? T.ex. om du vill ha din epost i telefonen så kostar det XX kr. Så har jag i alla fall förstått det, att det är lättar för konsumenten att se vad det kostar att använda de olika tjänsterna. Att spela ett spel kostar 15 kr och så vidare.

Den operatör jag hade (NTT Docomo iMode) tog iaf betalt per datapaket. Man kunde dessutom se på månadsräkningen precis hur många paket som hade passerat telefonen.
Men det är möjligt att eZweb och JPhone har andra betalningssystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 12:31

Jag är övertygad om att Apple skulle klara av att producera en rätt häftg mobil i mombination med PDA / kamera och kanske t.o.m. iPod...problemet är bara hur marknaden ser ut. Om Apple skall ut och slåss mot Nokia,Ericsson-Sony,Siemens,Motorola och andra så krävs det en rätt hyggligt stor satsning för att lyckas. Ensamma tror jag inte de har resurser nog, men kanske ett samarbete lurar runt hörnet med någon stor mobilleverantör och då är ju det andra puckar som spelar...

Visst drömmer jag också om att få "allt-i-ett" en gång för alla. Jag vill inte ha fickorna fulla av iPods,mobiler och PDAs...livet blir tvärtemot krångligare då än vad som är avsikten..och då tröttnar man tillslut (appropå annan tråd i detta forum - själv använder jag min PDA allt mindre...!). Om det blir en ny "PDA-mobil" så vill jag nog inte ha en s.k. "flip-phones" - hellre en utdragbar lösning som t.ex. Nokias 7650 där man ändå kan sköta det mesta via en joystick och stor display !

Apple har överraskat förr och jag tror att de fortsättningsvis kommer att lansera små underverk... Vi får snart se vad nästa surprise blir!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 14:03

Jag vill ha en pryttel med vars hjälp man kan läsa eposten och ringa - till låg taxa. Jag tror emellertid inte att Apple släpper en sådan manick än på ett tag. Men visst: det är nog nästa steg för Apple.

1
Bevaka tråden