Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märklig ruta i leopard kräver omstart

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker det är märkligt. Har hänt mig nu en ca 5 gånger. Helt plötsligt dyker det upp en grå ruta mitt på skärmen där det kräver mig att starta om datorn på 4 olika språk. Det går inte att röra ngt så det är bara att hålla ner strömbrytaren som den ber om.

Är det någon annan som erfarat detta fel? Vad beror det på? Finns det några inställningar som är fel? Eller har installationen inte blivit korrekt?

Har aldrig stött på detta problem när jag kört tiger

Kernel Panic

OS X variant av blåskärm kan man säga. Systemet har kraschat. Har du gjort en uppgradering av Tiger till Leopard och inte en ren installation så blir jag inte så förvånad. Rekommenderar en ren installation av Leopard.

Jag har faktiskt gjort en ren installation av leopard. Det fungerade inte med att upgradera tiger så jag tog bort allt. Vad ska jag nu hitta på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 13:05

Kör du trådlöst via Airport? Jag har haft några Kernel panics i samband med att jag kört en bittorrent-klient (Azureus) med hög trafik.

Det verkar alltså vara problem med Airport i Leopard.

På vilket vis menar du att du "tog bort allt" ? Formaterade du disken eller placerade du bara allt i papperskorgen och raderade det? Om det var det senare så borde du nog formatera disken innan du testar någon fler ominstallation av Leopard - det kan finnas en massa osynligt skräp kvar från Tiger som stör Leopard. Du tog väl backup på allt först också för annars är det Goooone.....

Det är riktigt att det inte gick att göra en uppgradering i ordets vanliga mening eftersom 10.5 är ett helt nytt system och inte bara en uppgradering av type x.x.8 eller x.x.10. Det hade dock gått att göra en "Arkivera och installera"-installation. Detta alternativet hade du funnit i någon av menyerna innan du körde igång installationsprocessen. Med det alternativet valt hade det du hade på hårddisken arkiverats undan antingen på samma disk eller på en annan disk, varpå 10.5 installerats. Sedan när allt var klart skulle du fått, tror jag, en fråga om du flyttar från ett tidigare system, vartefter du hade fått peka ut var du hade det arkiverade systemet...

Senast redigerat 2007-11-01 13:27
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-01 22:41
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

På vilket vis menar du att du "tog bort allt" ? Formaterade du disken eller placerade du bara allt i papperskorgen och raderade det? Om det var det senare så borde du nog formatera disken innan du testar någon fler ominstallation av Leopard - det kan finnas en massa osynligt skräp kvar från Tiger som stör Leopard. Du tog väl backup på allt först också för annars är det Goooone.....

Det är riktigt att det inte gick att göra en uppgradering i ordets vanliga mening eftersom 10.5 är ett helt nytt system och inte bara en uppgradering av type x.x.8 eller x.x.10.

Det går faktiskt att Uppgradera Tigerinstallation till Leopard-installation, jag gjorde detta. Inga problem på en "Vindtunnel".

Ursprungligen av Henil:

Det går faktiskt att Uppgradera Tigerinstallation till Leopard-installation, jag gjorde detta. Inga problem på en "Vindtunnel".

Kul för dig. Själv kommer jag att vänta tills Apple släppt en eller två uppgraderingar som mästrar de värsta problemen.

Kärnpanik får man ganska sällan på grund av programvara så att installera om OS X är inget man ska göra i första taget. Ofta handlar det om någon form av hårdvara som ligger bakom. T ex AirPort som du fått tips om. Kör igång Mac OS Xs verktygsprogram Systemmeddelanden och se där om du hittar något i loggarna om varför du fick kärnpanik.

Det stämmer rätt bra att problemen uppkommer i samband med när jag har igång bittorrent programmet azureus. Kan detta lösas med att köra ett annat bittorrent program eller är det i airporten problemet ligger?

Något som är himla irriterande är problem med min airport extreme. Tycker absolut inte internet fungerar optimalt. Verkar slött...Internet stänger av sig helt plötsligt. Det går inte att hitta min airport express eller extreme...Vad ska jag göra utan mitt internet....

Ursprungligen av peppegubben:

Det stämmer rätt bra att problemen uppkommer i samband med när jag har igång bittorrent programmet azureus. Kan detta lösas med att köra ett annat bittorrent program eller är det i airporten problemet ligger?

Testa? Den enda gång jag någonsin fått Kernel Panic var när jag försökte köra Audacity för länge sedan. Avinstallerade programmet och har aldrig fått en Kernel Panic sedan dess.

Känns lite sorligt att man inte längre ska kunna köra det program man tycker bäst om

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 21:39
Ursprungligen av peppegubben:

Känns lite sorligt att man inte längre ska kunna köra det program man tycker bäst om

Du kommer garanterat att kunna köra det, när Apple löst problemet med Airport. Jag har provat att köra Transmission i stället, och med den blir det ingen Kernel panic i alla fall. Däremot hänger sig min router (Netgear) efter ett tag, om jag inte drar ner maxhastigheten på nedladdning. Kör jag med max 200KB/s så funkar det...

Kör du Littlesnitch? Se till att köpa senaste versionen. Jag hade samma problem som du och det var LittleSnitch som strulade. / Midmus

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-02 13:47

Jag lyckades också få kernel panics på min macbook med vanliga tiger i somras då jag körde azuerus över trådlöst nätvekr... Kör transmission nu och har inte fått en enda sedan dess.

Det är intressant att ni tror att det kan ha med Azureus och Airport att göra. Med min iMac/Tiger fick jag ofta kärnpanik när jag körde Azureus samtidigt som jag delade ut internet över Airport. Jag lämnade in den och servicestället trodde det berodde på att Azureus skapade så många nätverksanslutningar att Airport inte pallade mer.

Jag fick precis en kärnpanik med Macbook/Leopard. Jag delade i och för sig inte ut internet, men jag hade en bittorrentklient (Transmission) och Airport igång.

Jag har haft samma problem kernel panic.... Gjorde en ram tömmning startade om datorn och höll: äpplet+alt+r+p inne och det löste det för mig. Men att airport går upp och ner som en jojjo får jag inge bukt på. Jag får även kernel panic när jag kopplar in mitt mac wireless tangentbord.....

Idag fick jag min första kernel panic på säkert två år. Min mini som kör Leopard råhängde sig när jag försökte starta iSquint. Efter en omstart funkade det dock fint.

1
Bevaka tråden