Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netboot / Netinstall - best practices?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag under snart ett år kört en netboot/netinstall-lösning som heter DeployStudio.
Den har fungerat bra men klarar inte av nya Macar.
Samt att den allt som oftast krånglar på ett eller annat sätt.
Jag har så smått börjar lessna och har nu börjar se mig om efter en annan lösning.

Casper Suite får mig att drömma våta drömmar men den har ett rätt häftig prislapp.

Så nu återstår Apples egen lösning.
Är det någon kör den för att installera flera maskiner samtidigt?
Blåsa om maskiner vid behov?
Standardiserade image:ar som trycks ut på en maskin?

Hur ska jag bygga boot-img? Vad ska vara på den? Kan jag få den Universal?
Ska jag köra två en ppc en intel?

Jo, jag har precis skrivit ut "Part 1: System Imaging Administration" och ska sätta mig och läsa den men jag tänkte passa på att fråga för att se om någon annan jobbar på samma sätt som jag?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-31 21:22

Oj, det var många frågor!

Jag kör NetBoot sen 2000 (japp, MOSXS 1.2!) och det fungerar över all förväntan. Jag har systemet på en extern 2,5"-disk som jag kopplar till en iMac och gör alla ändringar, kopplar den till servern och gör en image.
Nu har vi bara PPC-maccar som kör NetBoot och därför har jag inte fördjupat mig i PPC/x86-skillnaderna när det gäller skapandet av images.

På fredag kommer en Xserve att trilla ner och den skall köras som NetBoot och NetInstall och dessutom skall jag försöka mig på att kunna trycka ut BootCamp-partitioner enligt de principer som Bombich har lösningar på.
Jag ber att få återkomma när jag grävt ner mig i Leopard-serverns NetBoot/NetInstall.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-31 21:23

Jo, förresten, jag tror iaf att du måste ha olika images för ppc/x86 eftersom det verkar vara ett val för varje image.

Att jag ska ha olika netinstall imgar för ppc/x86 är jag fullt medveten om men jag skulle vilja ha en boot img som alla kan boota på det har jag idag i DeployStudio (DS).

Min fråga kommer från hur DS fungerar, när man bootar får man en meny på vad man ska göra. Så fungerar det inte med Apples lösning.

För när jag väl har bootat har jag ett system, hur blåser jag ner img på den lokala disken?
På boot imgen kan jag ha t.ex. TechToolsPro där och reparera lokala diskar?

Jag väntar ivrigt på att min chef ska komma hem från sin semester så jag kan få ok på att beställa 10.5 server. För det lilla jag sett av netboot/netinstall är mycket intressant.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-01 10:32

NetBoot lämpar ju sig för "reparations-verktyg". Man kan ju välja startdisk om man håller nere alt när datorn drar igång. Då får man ju upp alla tillgängliga NetBoot-diskar också.

Kör man NetInstall så är ju tanken att man drar igång den imagen som sen slänger in den datan på den lokala disken.

Gr det att få en Netboot som är universal så både ppc/intel kan boota från den?

Aha! Så när jag håller ner alt kommer både nettboot och netinstall alternativen upp?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-01 21:16

Jag tror svaret på fråga ett är nej, precis som vi kom fram till innan Eller, så ser det ju ut i OSXS 10.4, jag har inte hunnit sätta mig in i 10.5 än, skivan kom idag!

Fråga 2 svarar jag ja på, jag kör alltid så. Har en fungerande image som "primary" och sen lägger jag till min senaste uppdaterade, startar en dator och håller nere alt och kan då välja den senaste imagen för att testköra.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag under snart ett år kört en netboot/netinstall-lösning som heter DeployStudio.
Den har fungerat bra men klarar inte av nya Macar.
Samt att den allt som oftast krånglar på ett eller annat sätt.
Jag har så smått börjar lessna och har nu börjar se mig om efter en annan lösning.

Hej Mattias,
Jag kör också Deploy Studio.
Vad har du för problem och vad menar du med "nya Macar".

/Micke

Åh det finns en till som kör Deploy Studio, intressant!
Problemet jag har med nya Macar, senaste MBP och nya iMac är att de inte bootar från DS. De hittar Netboot men sedan kommer de inte längre.
Får förbjudet att parkera tecknet.

Det andra problemet jag har är med alla maskiner, ppc som intel.
En restore tar under 10 sekunder och det enda som DS gör är att förstöra strukturen på disken.

Har du någon lösning på detta vore det underbart!
För annars måste jag lämna DS.

Mattias, nu fick du mig intresserad av Casper också...
Vet du vad det kostar. Verkar som de har "per seat" pris.

Ursprungligen av Micke W:

Mattias, nu fick du mig intresserad av Casper också...
Vet du vad det kostar. Verkar som de har "per seat" pris.

Det är det. Vi har drygt 150 macar och vi skulle hamna runt 200 000 kr inkl en två dagars "jump start"-kurs.

Men deras Composer har jag köpt för att göra paketinstallerare den sover 2 timmar innan de springer varv runt diffpackagemaker.
Den kan jag verkligen rekommendera. 300 kr om du har ARD licens. Annars 600 kr.

Jag har också problem ibland att maskiner inte bootar.
På något sätt verkar det som de inte får någon IP. Det här händer dock inte alla maskiner utan bara en del. Gjorde 210 MB för ett år sedan och det var kanske 5 som inte ville boota. En del bootade efter andra försöket. Jag körde 20 datorer åt gången, tog ca 25 minuter för en image som var ca. 20 GB.
Har dock inte undersökt noggrannare då det inte varit något enormt problem. Får se om det blir det nu då vi skall fixa ca. 250 MB;s. Tror dock att jag kan få hjälp av killen som gjort programmet. Har fått det förut.
Jag hade problem med en image som fungerade alldeles utmärkt på datorn den var gjord. Då man körde över den på en ny dator så startade inte denna dator. Lösningen var enkel. Köra fsck och reparera "Skivbehörigheterna".
Ibland då jag haft problem med att installera så har jag först formaterat disken och sedan kört CS med framgång.

DS har fungerat klockrent i 7-8 månader men så nu plötsligt vägrar den fungera alls.
Det började med att min labbmaskin fick "mindre än 10sek"-problemet jag trodde det var fel på imagen så jag gjorde om den. Men nej.
Postat på deras forum fick DS 1.6.7 installerade det på servern sedan dess kan inte ens PPC maskiner göras om. Tog bort DS och drog in DS 1.6.6. Hjälpte inte.

Så nu är jag tillbaka till CCC igen. För systeminstallation.

Resten sköter jag via ARD. Skjuter paket till höger och vänster.

Som igår när jag pajade annonssystemet för 22 klienter.
Kom på att de behövde en ny oracleklient, det tog cirka 5 minuter att skjuta ut det paketet till alla maskiner. Sedan startade 22 maskiner om samtidigt i ett vackert "BOOOOOOOM!".

Casper

Det var oootroligt dyrt.
Verkar nog som de får behålla det då...

Kör nu DeployStudio server. Fungerar bra. Testa...

Har nu en Netrestore-setup som fungerar vågar inte gå tillbaka till Deploy Studio efter det som hände.

Så fort vi går över till 10.5 kommer jag även dumpa Netrestore och helt gå över till Apples egen lösning.

Jag rekommenderar nog att du tar dig en titt på Deploy Studio igen. Just nu känner jag mig mycket nöjd. Bootar iBooks och Macbooks (alla) från samma image.
Det finns massor av finesser och den är väldigt snabb.
Det tar 8 minuter att återställa en Macbook som har system och programvaror som upptar 21 GB.
Fick även ÄNTLIGEN en paketinstallerare av CS3 Design Premium att fungera. Det tar 300 sekunder att fixa hela CS3 på en dator via DeployStudo. Lite skillnad från Adobes 2 timmar med uppdateringarna

Det kommer inte hända, tyvärr.
Så snart jag ska rulla ut 10.5 kommer jag gå över till Apples lösning helt.
(Jag kommer inte behöva fler än en img då. Jag har en grundimg med bara ett specialritat system av mig.)
Netinstall därifrån vid första inloggning vet jag var personen jobbar och då vet jag vilka program den ska ha. Via ett script sparkar jag igång installationen av dessa program.
Klart!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-12-27 17:07

Blåser lite liv i denna tråd igen.

Jag är på farten att köra någon lösning på 20 datorer som ska ut till en skola. Jag har gjort en referensdator klar och target-bootat den och skapat en .img via disk util. Kör 10.5 server som bas, men har inte gjort någon netrestore tidigare så jag är lite osäker på hur man gör.

Vad jag förstått så måste jag nu också skapa en netboot image som datorerna kan boota ifrån. Kan man göra det från samma image, eller måste det vara 2 separata? Eller måste man använda deploy studio för att skapa en image som den kan boota ifrån och sedan trycka ut image filerna? Finns det någon bra guide?

Kan man använda sig bara av os x server 10.5 för att åstakomma det jag vill, dvs netboota dom från servern och blåsa över en image till klienterna eller måste man använda sig av något 3:e part.

Det första du ska göra är att kontrollera din img med skivverktyget. Avsök avbild för återskapande är det du ska göra.
När den är klar så har du en img som är redo att användas.
Kopiera den sedan till servern.

Det du måste göra för att kunna boota datorer från servern är att ha en Netboot image, nbi. Den gör du enklast med den img du har samt System Image Utility.
Använd System Image Utility för att skapa din nbi img.
Jag valde att ska en netinstall image av min system img och då skapades allt per automatik.
Du kan bara serva en img från en OS X server.

Vill du ha möjlighet att serva flera få du titta på Netrestore.

1
Bevaka tråden