Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages 08, följer skuggor med pdf-filen till PC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har gjort ett dokument i Pages -06 där jag har lagt på skugga på ett antal objekt. Exporterar mitt dokument som pdf och allt ser bra ut i förhandsvisning. På jobbets PC i Acrobate Reader har dock skuggorna försvunnit.

Hur fungerar det vid export i Pages -08?

MVH
Anders

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301433

Inget fullt svar men det är vad Apple säger.

Vilken version av Adobe Reader (tidigare Acrobat Reader) har du på din jobb-PC?

Hej!
På jobbet har vi Adobe Reader 7.0 och om jag har förstått rätt är det den senaste versionen.

MVH
Anders

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-01 18:01

Jag tror att man ska undvika att impementera effekter som är OS-beroende i en pdf. I detta fall så kan t.ex. en miljard Windowsanvändare inte se skuggorna.
Hela idén med pdf-formatet är just att layouten ska vara intakt genom alla arbetsflöden - den tar t.o.m. med sig typsnitten t.ex. I detta fall faller den tanken platt som en pannkaka.
Pages borde givetvis varna vid export om den lägger till lullull som bara kan avnjutas i OSX med specifik läsare (=applikation) - och den borde då tala om exakt vad det är som inte ryms i pdf-standarden - så att man kan ta bort det. Detta är egentligen pinsamt av Apple.

Den senaste versionen av Adobe Reader är 8.1.1 (eller något liknande) men jag tror Richard A har rätt, och mjg har rätt i att det är helkorkat gjort av Apple att lägga in något eget hittepå i PDF-filer

Jag kan ha sett i syne, men skuggorna har hängt med när jag har exporterat från Pages 06 och sen visat på en PC.

1
Bevaka tråden