Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har varit pågång ett tag, ryktena om en ny MacBook i november med en lättare "speedbumb", och nu är den här. Apple har i tysthet uppdaterat MacBook med Santa Rosa-chipset och samtidigt lagt till möjligheten att köpa MacBook Pro med 2,6 GHz.

Läs mer hos MacRumors:
Apple Updates MacBooks to Santa Rosa, GMA X3100; 2.6GHz MacBook Pro

Nyheterna i MacBook är något snabbare processorer, Santa Rosa chipset (vilket t.ex. ger snabbare frontside bus och möjligheten att köra 4 GB minne) samt de nya grafik: GMA X3100.

Nyheterna för MacBook Pro är bara fler tillval: att den går att få med 2,6 GHz processor och med 250 GB hårddisk som tillval.

Priser på svenska Apple Store inklusive moms:
MacBook 13" vit, 2,0 GHz, 1 GB RAM, 80 GB, combodrive: 9.995 kr
MacBook 13" vit, 2,2 GHz, 1 GB RAM, 120 GB, superdrive: 11.995 kr
MacBook 13" svart, 2,2 GHz, 1 GB RAM, 160 GB, superdrive: 13.995 kr

Senast redigerat 2007-11-02 14:29

Även MacBook kan fås med 250 GB hårddisk. Dessutom snurrar den i 5400 rpm. Tidigare "max-beställning" var en 200 GB hårddisk som då bara snurrade i 4200 rpm.

När kan man göra en beställning av en MacBook från svenska Apple Store och vara säker på att man får Santa Rosa-chipset?
Nu direkt eller bör man vänta i så där 1-2 veckor tills de uppdaterat?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-01 11:43

Riktigt trevlig uppdatering.

MarcusOlsson, när de uppdaterat specarna på den svenska sidan är du säker på att få den nya maskinen. Och får du inte det, så är du ju garanterad att få den nya om du klagar.

  • Medlem
  • 2007-11-01 11:47

Låter bra detta. Lite synd som inte stoppade in 2,6Ghz i MAcBooken

/reed

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-01 12:38

Grafikkortet är väl det största, men hur kraftig är X3100 egentligen. Drägligt i varje fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 12:39

Så nyheterna börjar gälla nu då eller? Eller kommer det ta ytterligare tid?

Ringde Apple Store och frågade precis - de hade ingen kännedom om det hela mer än att de också sett på amerikanska hemsidan att uppdateringen "ägt rum".
Enda rådet de kunde ge var att vänta tills svenska hemsidan uppdaterats.

Ursprungligen av MarcusOlsson:

Ringde Apple Store och frågade precis - de hade ingen kännedom om det hela mer än att de också sett på amerikanska hemsidan att uppdateringen "ägt rum".
Enda rådet de kunde ge var att vänta tills svenska hemsidan uppdaterats.

Måste vara frustrerande att jobba i en organisation där allting är så hemligt in i det sista...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 12:51

Danke Marcus!

MarcusOlsson: Samma här... jag beställde en MBP igår (!).. Vill ha den nya snabbare 200Gb-HDn ju, och kanske 2.6 Ghz. Kanske går det fortfarande att ändra beställningen tänkte jag och ringde Apple Store

De hade ingen aning om några produkt-updates och visste inte när det skulle finnas i svenska Apple Store. Hon jämförde med iPhone som "kom i USA för ett bra tag sedan men ännu inte kommit till Sverige". Inte riktigt samma sak som nya komponentval i MBP menmen.. får väl avvakta då

Har någon här testat Apples 14-dagars returrrätt? I värsta fall, om de redan skickat min beställning, får man väl beställa en till och returnera den första. Eller åker man på några avgifter/returfrakt då?

Deras 14 dagars returrätt funkar hur bra som helst! Dom kommer hem till dig på en avtalad tid och hämtar upp grejorna kostnadsfritt! sedan får du tillbaka dina pengar när dom har kommit tillbaka till holland eller hur det nu var. - Det tar dock tid. typ två veckor

Synd att dom inte bumpade i en SuperDrive i 2.0 också... Surt att betala 1300:- extra för att kunna bränna DVD.

Oj! Fick se nu att den klarar upp till 4GB minne!!! JIPPIE! Det blir en MacBook när den kommer till swedenstore...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-01 14:30

En rewiev som behandlar GMA X3100

Pratade just med en kille på AppleStore

Pratade just med en kille på AppleStore. Han "kände till" uppgraderingen och kunde fixa den nya bumpade macbooken om jag beställde via telefon. Så för er som inte vill vänta, RING APPLE NU!
Själv väntar jag några dagar och funderar på om det verkligen är rätt att köpa MacBook.

PS. Frågade även om uppgraderingen till 4GB minne. På AppleStore US kostar det $850 !!! Han trodde det skulle gå på ca 6000:- extra för 4GB. Överdrivet dyrt tycker jag. Funderar på att köpa 2x2GB från komplett och bumpa i själv. (1300:- ca) DS.

Ursprungligen av Knutsson:

PS. Frågade även om uppgraderingen till 4GB minne. På AppleStore US kostar det $850 !!! Han trodde det skulle gå på ca 6000:- extra för 4GB. Överdrivet dyrt tycker jag. Funderar på att köpa 2x2GB från komplett och bumpa i själv. (1300:- ca) DS.

Ja, vad ni än gör, köp inte Apples minnen. Det är sjukt dyrt. Bättre att köpa 2 x 2 GB separat och slänga (eller sälja) de 2 x 1 GB som följer med datorn. Crucial-minnet på Komplett som varit på tapeteni den här tråden och vilket jag betalade typ 1200kr/st för för någon månad sedan, har nu sjunkit i pris till 849 kr inkl moms, inte så kul för mig men kul för den som vill köpa mer minne

Tycker detta är en mycket märklig uppdatering, varför bara uppdatera den amerikanska storen...
Verkar nästan som om det är ett misstag att uppgifterna har kommit ut.
Vid föregående uppdateringar har väll alla apple stores uppdaterats samtidigt..?

Som jag nyligen skrev kan man beställa den nya MacBooken via telefon, så det är nog inget misstag. Snarare slapphet/lathet hos svenska AppleStore.

Ursprungligen av Knutsson:

Som jag nyligen skrev kan man beställa den nya MacBooken via telefon, så det är nog inget misstag. Snarare slapphet/lathet hos svenska AppleStore.

Är det slapphet/lathet i resten av världens apple stores också då eller... för det är ju bara US storen som har ändrats.
Jag ringde också till svenska apple store för ca 1 tim sedan och dom visste då inget om någon uppdatering, och kunde heller inte "fixa" någon via telefon.
Så jag undrar vem det är du har pratat med...?

Ursprungligen av everlast:

Är det slapphet/lathet i resten av världens apple stores också då eller... för det är ju bara US storen som har ändrats.
Jag ringde också till svenska apple store för ca 1 tim sedan och dom visste då inget om någon uppdatering, och kunde heller inte "fixa" någon via telefon.
Så jag undrar vem det är du har pratat med...?

Sorry, jag visste inte vad jag skulle skriva. Det finns säkert en bra anledning till att det inte ligger ute än. Jag pratade med en som heter Erik.

Du betalar med kort över telefon tror jag. Har inte gjort det själv, men hört andra som har.

Ursprungligen av Knutsson:

Som jag nyligen skrev kan man beställa den nya MacBooken via telefon

Hur betalar man när man beställer över telefon? Faktura? Kortuppgifter manuellt lämnade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 15:01

Någon om vet hur mycket av RAM minnet grafikkretsen kan använda sig av som max?(Macbook)

Ursprungligen av HEK:

Någon om vet hur mycket av RAM minnet grafikkretsen kan använda sig av som max?(Macbook)

Ursprungligen av AppleStore US:

Intel GMA X3100 graphics processor with 144MB of DDR2 SDRAM shared with main memory
Minimum graphics memory usage is 144MB. An additional 16MB is required when using an external display.

Max vet jag inte

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-01 15:12

Max minne för X3100 skall tydligen vara 384MB.

Ursprungligen av Narogh:

Max minne för X3100 skall tydligen vara 384MB.

I Windows ja. För Mac OS X är det 144Mb precis som Apple skriver.

men varför denna uppdatering av bärbara, dom har ju redan uppdaterat dom massa gånger. Men stackars macpro har inte fått någon uppdatering *snyft*

Ursprungligen av poseidon84:

men varför denna uppdatering av bärbara, dom har ju redan uppdaterat dom massa gånger. Men stackars macpro har inte fått någon uppdatering *snyft*

Vadå "massa gånger"?

Det var ett halvår sedan MacBook fick en uppdatering (det var var en väldigt klen sådan, utan Santa Rosa och kass grafik) så det var dags för en ny. Bara för att Mac Pro inte fått sin uppdatering (men den ryktas komma nu närsomhelst) ska Apple väl inte hålla tillbaka andra produkter, det vore väl knäppt?

Update: Går att beställa över telefon fr o m imorgon.

Ok. Var nog det han på AppleStore menade med "jag kan fixa"...

Bevaka tråden