Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor rörande Windows

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-09 06:06

Hej,

Ska köpa mig en ny mac då den gamla Powerbook G4an inte riktigt känns lika ung och fräsch längre. Hursomhelst, just nu lutar det åt att det blir en av de nya iMacarna, men jag har några frågor när det kommer till windows-kompabiliteten på dem. Har sökt och läst en del i forumet här, men har inte fått riktigt klart för mig hur det fungerar.

Jag behöver Windows då jag vill kunna köra e-legitimationen från min bank (Nordea) och även kunna skriva ut från min skrivare som inte är mac-kompatibel.

Behöver jag köpa något extra när jag beställer min iMac? Har läst om Bootcamp och Parallells lite, men förstår inte principen. Behöver jag bootcamp när jag installerar, och sedan parallells för att skifta mellan OS X och Vista? Kostar Bootcamp och Parallells något, och var köper man dessa programvaror? Hittar de inte i applestore.

Känner mig som en virgin, men då ska väl det här gå snabbt att svara på

Tack på förhand

BootCamp är Apples gratisverktyg för att dela upp hårddisken och bränna en skiva med drivrutiner, Parallells är en så kallad virtualiseringsprogramvara där man kör Windows eller något annat operativsystem i ett fönster i Mac OS. Med BootCamp så kör man Windows "som vanligt", man får upp en meny när man startar datorn där man väljer om man vill starta Windows eller Mac OS X. Med Parallells så startar man ett program under Mac OS X, och får då upp en ruta som man kör operativsystemet i. Lite som en emulator, men rent tekniskt så är det inte det.

Iaf, du behöver inte köpa något extra för att köra Windows mha BootCamp. Parallells kostar däremot pengar, men är i vissa fall en smidigare och bättre lösning. T ex så kör du då bägge operativsystemen samtidigt, och kan växla mellan dem som du vill.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-09 12:37

Okej, tack för en mycket bra beskrivning. Men det som slår mig direkt är att det måste flyta bättre om man kör bootcamp, alltså bara ett operativsystem åt gången, eller har jag fel där?

Ursprungligen av KarlF:

Okej, tack för en mycket bra beskrivning. Men det som slår mig direkt är att det måste flyta bättre om man kör bootcamp, alltså bara ett operativsystem åt gången, eller har jag fel där?

Öhh, vassego.

Det stämmer så bra så. Det märks inte på samma sätt i vardagligt användande som i t ex spel. Då är det först och främst 3D-stödet som är mycket bättre när man kör via BootCamp istället för Parallells/Fusion. "Vanligt användande" flyter på fint oavsett vilken lösning man använder.

Har mycket svårt att tro att skrivaren inte fungerar med OSX (verkar kanske lite som en besserwisser nu, men bara för att det inte följer med drivrutiner till skrivaren betyder det inte att de inte finns eller kanske rentav redan är förinstallerade).

Hittar datorn inte skrivaren direkt borde det finnas någon schysst drivrutin att ladda ner någonstans. Känns onödigt att boota i windows varje gång man ska printa något.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-09 21:39
Ursprungligen av Biskop_Svart:

Har mycket svårt att tro att skrivaren inte fungerar med OSX (verkar kanske lite som en besserwisser nu, men bara för att det inte följer med drivrutiner till skrivaren betyder det inte att de inte finns eller kanske rentav redan är förinstallerade).

Hittar datorn inte skrivaren direkt borde det finnas någon schysst drivrutin att ladda ner någonstans. Känns onödigt att boota i windows varje gång man ska printa något.

Ja, hehe.. jag har en HP Laserjet 1020, och tro mig jag har kämpat. Har läst och följt alla olika råd och tips jag hittat, både i det här forumet och andra, men någon lösning på problemet har jag inte nått. Dessutom är det även e-leg och lite andra grejjer jag skulle föredra att köra i windows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 11:39
Ursprungligen av KarlF:

jag har en HP Laserjet 1020, och tro mig jag har kämpat

Det har jag också. Fungerar utmärkt till mina Macar! Laddade hem drivrutiner till LaserJet 1022 (notera modellnumret) från HPs sidor.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=219&lc=en&cc=us&dlc=en&product=439322&lang=en

Öppna filer i Parallells?

Hej!

Jag undrar hur man bär sig åt för att t ex öppna en fil från ett USB-minne eller från själva datorn, i Windows (i Parallells). De finns ju "i mac:en" men jag kan inte komma åt dem i Windowsmiljön...

Stefan

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-01 10:18

antivirus för windows?

hej
jag undrar om man behöver något virusskydd eller brandvägg när man kör windows på iMac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 10:39

virusskydd ja det måste man och det finns ett grattis som funkar bra.
http://free.grisoft.com/

brandvägg finns en inbygg i windows men vet inte riktigt hur bra den är.

Ursprungligen av fedi-93:

hej
jag undrar om man behöver något virusskydd eller brandvägg när man kör windows på iMac?

1
Bevaka tråden