Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart/Vit prisskillnad

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-29 23:33

Har försökt söka på forumet men har aldrig riktigt förstått mig på den där sökgrejjen riktigt. (Dålig ursäkt för att jag är lat och inte orkar gå igenom alla trådar)

Iallfall den svarta macbooken kostar ju ett par tusenlappar mer. Men i sammanfattningen kan jag inte notera någon teknisk skillnad. Dessutom har jag svårt att tro att burken kostar två laxar mer för att den är svart.. Så "whats the deal?"

Tacksam för svar

/Can

Ursprungligen av can:

Har försökt söka på forumet men har aldrig riktigt förstått mig på den där sökgrejjen riktigt. (Dålig ursäkt för att jag är lat och inte orkar gå igenom alla trådar)

Iallfall den svarta macbooken kostar ju ett par tusenlappar mer. Men i sammanfattningen kan jag inte notera någon teknisk skillnad. Dessutom har jag svårt att tro att burken kostar två laxar mer för att den är svart.. Så "whats the deal?"

Tacksam för svar

/Can

1. "Sökgrejen" fungerar på samma sätt som andra "sökgrejer" tex google.

2. Den tekniska skillnaden mellan svart och vit MB är att det är större Hd i den svarta. Du betalar med andra 2000:- för att få den svart, är det värt det? Om detta tvistar de lärda...

  • Medlem
  • 2007-10-30 10:21

Vad menas med större Hd ?

HD är en förkortning för hårddisk. Annars går det ju faktiskt att läsa på Apple.se, där kan du jämföra de olika modellerna. Det skiljer alltså 40 Gb i hårddiskutrymme, till fördel för den svarta.
Jämför själv: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&tg_tabcontroller=tab2&mco=C038B683&node=home/shop_mac/family/macbook

  • Medlem
  • 2007-10-30 12:50

Men om man väljer till så att båda har 200 gb hårdisk så blir den svarta fortfarande dyrare.

Ja, den svarta är dyrare... Ren prestigegrej, att det syns på färgen att man slängt massor av pengar i onödan på den dyraste modellen

Nej, då tycker jag det känns vettigare att spara ihop några tusingar till och köpa Macbook Pro istället...

Eller den vita Macbooken med extra hårddisk då.

  • Medlem
  • 2007-10-31 11:30

Förstår fortfarande inte hur macbooken kan kosta tusenlappar mer för att den är svart :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 11:34
Ursprungligen av can:

Förstår fortfarande inte hur macbooken kan kosta tusenlappar mer för att den är svart :S

Helt enkelt för att det finns folk som är villiga att betala priset. Precis som alla andra produkter där minimala (utseendemässiga) skillnader ger stora prisskillnader.

Om ingen köpte en svart MacBook skulle du nog snabbt se Apple sänka priset (eller ta bort modellen).

  • Medlem
  • 2007-10-31 13:36
Ursprungligen av steli:

Helt enkelt för att det finns folk som är villiga att betala priset. Precis som alla andra produkter där minimala (utseendemässiga) skillnader ger stora prisskillnader.

Om ingen köpte en svart MacBook skulle du nog snabbt se Apple sänka priset (eller ta bort modellen).

Jo, det är sant... Men då klassas den svarta macbooken som finare då? Borde inte det vara en smaksak.. Vilket det givetvis är, men då borde man inte ha sådana prisskillnader. TYCKER JAG iallafall.

Tack för alla svar. Tråden kan gärna låsas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:43

tusenlappar o tusenlappar... 1200:- dyrare är den efter att man valt en vit med samma konfiguration.

  • Medlem
  • 2007-10-31 13:57
Ursprungligen av Trineo:

tusenlappar o tusenlappar... 1200:- dyrare är den efter att man valt en vit med samma konfiguration.

För mig är iallafall 1200 kronor mycket pengar för enbart samma vara med annan färg.

Enkelt svar: Välj inte den svarta ifall du inte vill betala mer Själv skulle jag vara allt för snål för att få en svart en, den blir nog dessutom hemskt varm ifall man använder den ute i soligt väder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 14:26

Det är ett annorlunda material på den svarta. Den vita är blank medan den svarta är matt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 14:35

Själv valde jag en vit just för att om man ändå köper en mac så vill man väl ändå inte ha ful svart som majoriteten av alla pc-laptops... Skall synas att man valt en mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 16:00
Ursprungligen av Trineo:

Själv valde jag en vit just för att om man ändå köper en mac så vill man väl ändå inte ha ful svart som majoriteten av alla pc-laptops... Skall synas att man valt en mac.

Det syns ändå att det är en Mac. Äpplet lyser grymt fint mot den svarta omgivningen.
En Mac för den som vill ha det lilla extra. Som jag med flera....

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-11-01 00:04

Håller med dig Trineo men innan tråden spårar ur... TRÅD LÅST?!?!?! snälla?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-01 00:19

Varför låsa tråden? Situationen kanske förändras när MacBooken får en eventuell redesign?

Själv tycker jag att det är för jävligt att den svarta MBn kostar mera bara för färgens skull. Ändå blir det svårt att välja.. hmm.

jag tog den svarta, myyycket snýggare

  • Medlem
  • 2007-11-01 01:12

Som sagt är det en smaksak och jag tycker inte att apple borde sätta högre pris på sådant. Det är inte samma sak som en vit ipod nano 2 gb och en svart ipod nano 8 gb det är ingen skillnad förutom färgen.

Detta förekommer ju överallt på alla marknader. Ett blått Amex är väl gratis, ett grönt kostar några hundralappar i årsavgift, guld drygt en tusenlapp, platina lite över fyra tusen och svarta Centurion tjugo papp per år.

Oavsett färg på plastbiten fungerar de alla lika bra att betala ölen på krogen, den enda skillnaden är hur mycket du vill fläska till dina yuppiepolare.

Själv köpte jag en ny Volvo XC70 med speciallack som är 3.000 dyrare än den vanliga lacken. Fåfänga? Visst. Men det är mina pengar och mitt val. Volvo vore inte goda affärsmän om de inte utnyttjade sådana känslor.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-01 02:00

Mina anledningar till varför jag valde svart

* I love black
* Den ser inte ut att komma från toys'r'us
* Matt svart är rock'n'roll baby
* "Paint it black"
* Lika snygg sliten som ny om inte snyggare
* Ang priset, det är bara pengar

Det får räcka med anledningar denna gång.

det plus att vardagsrummsbordet+tvmöbeln+soffan+fondväggen går i svart, fast nu har jag ju bestämt mig för att köpa en mac mini, attans också.
Jag har ju redan målat om en extern hårdisk kanske går att göra samma med minin

  • Medlem
  • 2007-11-01 10:39

Lite OT men hur ser den vita ut sliten och hur ser den svarta ut sliten. HAr också hört att den vita Macbooken får gula nyanser osv.

Beställde precis svart MacBook och kan inte annat än hålla med jannol.

Den vita kommer att se dassig ut med åren medans den svarta får "patina".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 16:13

Jag tycker den svarta är mycket snyggare, tråkigt med prisskillnaden dock.

Några frågor, är laddaren vit trots att man köper en svart modell? Och varför finns det inte en matchande svart mighty mouse? Hmm..

Ursprungligen av Joniels:

Några frågor, är laddaren vit trots att man köper en svart modell?

Precis. Och den förbenade adaptern till projektorn kunde gott varit svart den också.

Men allt är kanske på väg att bli svart och/eller aluminium. Numera finns det väl inte en enda vit iPod i sortimentet?

  • Medlem
  • 2007-11-04 14:50

Nej det finns det inet. Jag tror att det nästan bara är macbooken och apple tvn som är vita fortfarande nu när imacen också uppdaterades för någon månad sedan Vem vet, vi kanske får macbooken uppdaterad till aluminium som proarna.

1
Bevaka tråden