Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Azureus

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker använda Azureus för att ladda ner torrentfiler men kan inte riktigt få det att funka som jag vill. Det laddar upp utan problem men nedladdningen går fruktansvärt långsamt och jag får en gul gubbe framför filerna.

Det är en röd plupp längst ner där det står firewalled men jag har stängt av brandväggen i systeminställningar/fildelning och även kryssat i peronlig fildelning och Ftp-åtkomst under tjänster i samma inställningar. Jag använder trådlöst internet via Airport Express.

Vad behöver man ställa in för att få det att funka?

Jag stängde aldrig av brandväggen eller slog på pers. fildelning o Ftp-åtkomst när jag körde Azureus, det funkade bara...(kanske inte är så mkt hjälp för dig ) Gubben som du ser indikerar väl hur bra "hälsa" torrenten har om jag inte missminner mig. Du kan ju prova med ett annat program tex Transmission

Ursprungligen av monkey_man:

Jag stängde aldrig av brandväggen eller slog på pers. fildelning o Ftp-åtkomst när jag körde Azureus, det funkade bara...

Jo, så är det för mej också... Fastän Firewalledlampan är röd så funkar det lika bra ändå.
Jag har inte hittat något på Azureus Wiki om detta.

Ursprungligen av monkey_man:

Gubben som du ser indikerar väl hur bra "hälsa" torrenten har om jag inte missminner mig.

Nja, inte själva torrenten, men uppkopplingen till servrar.
Ingående och utgående klienter (vad det nu betyder).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-23 12:02

Du måste öppna upp portar i brandväggen.. Gå in till där du ställer in brandväggen och gör en egen profil...

Tryck på "ny"

Portnamn: Annat

TCPnr: 6990-6999
UDP:nr 6990-6999
Beskrivining: 6990-6999

Ok.

Sen startar du Azureus och väljer en port där emellan, välj spara och starta om Azureus.. sen skall det funka (om start av datorn kan man väl göra om man känner för)

Din "ratio" (andel uppladdningar) bör också vara över 1 för att inte bli utesluten/bromsad. Klicka på den lilla knappen längst ner.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-23 16:38

Lånar tråden lite här, mitt transmission har en tendens att facka upp vissa delfiler (en rarfil i ett arkiv tex) vilket aldrig hände med azureus, är det så att transmission är sämre vid högre hastigheter där?

och sen...

Nu har jag lagt upp en ny profil i brandväggen men det står fortfarande att jag är firewalled på Azureus... Jag läste att man kunde ställa in portarna i routern också. Jag har en Airport Express. Hur gör man då och skulle det kunna hjälpa?

"Flytta till egen tracker"

Är det någon som vet hur man använder "Flytta till egen tracker".
Den koms åt genom högerklick på en nedladdad torrent.
Funktionen är ju självförklarande.
Jag vill använda Azureus inbyggda XML websida för den egna trackern så att polarna kan ladda ner från mej i st för från nätet.

Jag får ett meddelande om någon server som ej är tillgänglig.
Antagligen måste trackern studsa information till den servern eftersom trackerinformationen i torrenten ju pekar fel.

Har inte hittat nån info på Azureus Wiki.
Är det någon som kan det här?

Plug n Play

Hej antonmedmacen.

I stället för att göra egna profiler med portkopplingar så borde det räcka om du gör så här:

I Azureus, gå till Inställningar. Välj PlugIns - UPnP - NAT-PMP.
Detta är Apples mosvarighet till UPnP (Universal Plug n Play).
Klicka Enable (naturligtvis).

Öppna sedan Airport Verktyg och välj ikonen "Internet", knappen "NAT" och välj "Aktivera NAT portkopplingsprotokoll".
Mata även in din lokala IP "10.0.1.x" i "Förvald värd". Den datorn du kör Azureus på alltså.

Det ska räcka. Det behövs inga manuella portkopplingar. Prova att bocka av dom. Det blir lite "tårta på tårta" annars.

Sedan kan det ofta hända att man bara har gula gubbar och en gul "Firewalled"-lampa.
Då räcker det att slå av brandväggen i ca fem minuter (det visste du ju hur man gjorde) och sedan slå på den igen när lampan har blivit grön.

Varför det hjälper fattar jag inte...

Det betyder dock inte att alla gubbar är gröna. Det ska du inte räkna med. Dom flesta brukar vara gula fastän lampan är grön och säger "OK".

OT (lite iaf)

Hur ställer jag in att Transmission skall vara mitt förval som torrent-klient?
Efter att jag avinstallerat Azureus och lagt in transmission, så blir varje torrent-fil som en vanlig dokument-symbol och vet inte vilket program den skall öppnas med. Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-05-28 02:48
Ursprungligen av daniels:

OT (lite iaf)

Hur ställer jag in att Transmission skall vara mitt förval som torrent-klient?
Efter att jag avinstallerat Azureus och lagt in transmission, så blir varje torrent-fil som en vanlig dokument-symbol och vet inte vilket program den skall öppnas med. Någon som vet?

Om det inte finns något annat alternativ borde det väl fungera med att ta äpple+i på torrent-filen, välja öppna med & "ändra alla".

Där sa du något som jag inte alls tänkte på.
Men det precis den lösninen jag var ute efter. Något liknande alternativ fanns inte i programmets inställningar.

Tack!

Okej, en dumma frågor kanske.

1. Hur ställer man in i azureus att torrentfilen inte hamnar på samma ställe där den nedladdade filen hamnar? jag ar en mapp under samma sökväg som jag vill att torrent-filen ska hamna.

2. Det sparas även en .torrent-fil på skrivbordet. Kan man ta bort denna feature?

Azureus gör en egen kopia av torrentfilen.

Var torrentfilen skall sparas: Inställningar - Filer - Torrents
Den försvinner sedan när du har börjat seeda och högerklickar på den i Azureus fönstret och väljer "Ta bort torrent och radera torrentfil".
Var mediafilen ska sparas väljer man väl efter att man dubbelklickat på torrenten?
Den där på skrivbordet är ju den du själv har laddat ner. Den får du kasta själv.
Det är din webläsare som har bestämt att den ska ligga där.

Ursprungligen av the örjan:

Azureus gör en egen kopia av torrentfilen.

Var torrentfilen skall sparas: Inställningar - Filer - Torrents
Den försvinner sedan när du har börjat seeda och högerklickar på den i Azureus fönstret och väljer "Ta bort torrent och radera torrentfil".
Var mediafilen ska sparas väljer man väl efter att man dubbelklickat på torrenten?
Den där på skrivbordet är ju den du själv har laddat ner. Den får du kasta själv.
Det är din webläsare som har bestämt att den ska ligga där.

Med andra ord kan jag inte göra mer än det jag redan gjort. de du beskriver gör jag redan.

tack ändå!

hjälp med azureus

hej har problem med azureus går hur bra som helst o ladda ner men funkar inte o ladda upp lyser röd lampa på firewalled, kan nån hjälpa mig, mvh klas:D

Ursprungligen av klusa42:

hej har problem med azureus går hur bra som helst o ladda ner men funkar inte o ladda upp lyser röd lampa på firewalled, kan nån hjälpa mig, mvh klas:D

har du öppnat portarna under mac os x?

samma portar du angett på azureus ska vara öppna på macen.

se bilden:
http://www.apple.com/macosx/features/security/

http://homepage.mac.com/car1son/mac_sys_firewall_new.jpg

välj new...

tror att det är där har inte macen framför mig nu

hjälp

hej igen har ingen mac bara belkin router o bredband. det går bra o ladda ner men det går inte o ladda upp. lampan lyser röd hela tiden nån som kan hjälpa mig tack på förhand.klusa

Ursprungligen av klusa42:

hej igen har ingen mac bara belkin router o bredband. det går bra o ladda ner men det går inte o ladda upp. lampan lyser röd hela tiden nån som kan hjälpa mig tack på förhand.klusa

Kika här under Belkin. Hitta din modell och följ instruktionerna:
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

Det kokta fläsket är stekt.

Nu är det kokta fläsket stekt!
Jag har gjort torrents av hela mitt filmbibliotek - 130 st - med hjälp av det smidiga kommandot "Dela ut", eller "Share".
Azureus gör torrents av ett helt bibliotek! Det tog hela natten, men smidigt var det.
Dom kan sedan laddas ner från den inbyggda trackerns websida till mina vänners stora förtjusning.

Nu kommer det underliga...
Efter att jag startade om datorn är trackern tom.
Alla torrents finns kvar i en folder som heter "shares" men dom syns varken i huvudfönstret eller på websidan.

Jag skulle bli otroligt överraskad om någon visste hur man löser detta.

Som belöning får man förstås adressen till trackern.

  • Medlem
  • 2007-11-01 07:58

Gör en sån där liten mini-bump....

Jag är själv förvirrad i frågan, och har varit ganska länge eftersom jag både har IP-telefonirouter (från Phonzo) samt Airport Express. Jag har fattat det som så att jag *både* måste in och mecka i IP-Tele-Routern (vilket jag gjort) samt att jag måste pilla i AirPort-inställningarna (också gjort). Men har jag gjort vad jag ska är frågan?

Jag vill:

1. Kunna ha möjlighet till full funktionalitet på aMSN med video (båda hållen), filöverföring etc. Så jag har forwardat (från ip-tele-routern) de portarna man ska forwarda...6889-6991 (eller vilka det nu är). Likadant har jag gjort i Airport Admin programmet vad gäller Airporten. Samma portar är forwardade.

Detta är även gjort med en annan port som jag vill använda till torrenter: 50001. Precis på samma sätt; både i IP-tel-routern och i Airport-konfiggen.

Min OS brandvägg är *avstängd* (för den behövs väl inte när jag har routerns & co)

Har *aktiverat* NAT-portkopplingsprotokolla (utan att veta varför) i operativet.

Är detta rätt...ska man dubbelkolla någon särskilt, några tips eller så allmänt?

Mvh
/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Gör en sån där liten mini-bump....

/Fredrik

Hej Fredrik.

Kör du leopard eller tiger?

Se bara till att du öppnat rätt portar i din router och pekat till rätt interna adress.
Sen har du givetvis valt samma port i azureus. Du har väl inte standardporten i azureus? Om du har den byt.

  • Medlem
  • 2007-11-01 08:38

Hej! Kör inte Azureus, utan Transmission som funkar finfint för mig. Jag sitter numera på Leoparden. "Rätt interna adress", skulle det kunna vara 10.0.1.2 =P Känner att min koll tar slut ungefär där...

Mvh
/Fredrik

Hej, tog bara för givet om programmet. Men de spelar ingen roll.
Om din router har tilldelat dig / eller du ställt in att du ska ha den interna adressen 10.0.1.2 så om du loggar in på din router och öppnar port XXXXX på ip 10.0.1.2 så ska allt funka bra. XXXXX som du ställer in här ska vara samma under Transmission inställningar på port.

Under systeminställningar på macen, kika under security, fliken firewall, se till at du inte blockat där. Antingen öppet eller set specific path bla bla. Jag kör den tredje alt. Sen när man startar specifik program som försöker kommunicera ut/in så kommer mac os x att fråga din om du vill tillåta programmet att köra.

En sak till. Om du har Little Snitch så måste du tillåta transmission på den också. Så du inte har blockat programmet via Little Snitch.

1
Bevaka tråden