Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande: Hur får man FrontRow att fortsätta spela musik?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-31 17:57

Right, Nya FrontRow må vara snyggt (älskar effekten när man bytar mellan låtar), men en sak retar jag mig väldigt mycket på: FrontRow spelar inte längre upp musik genom iTunes. Dvs, lyssnar man på en låt i iTunes och vill ha upp FrontRow för att ha koll på musiken när man ligger i sängen så stoppas musiken i iTunes. När FrontRow väl kommer igång måste man leta upp albumet igen och välja att spela upp från början. När man sen kommer tillbaka och vill använda datorn stoppas musiken i FrontRow och nu måste man upprepa ovanstående procedur i iTunes för att fortsätta där man var. IRRITERANDE!

Kanske inte något som kommer orsaka krig och lidande, men varför har Apple gjort så här? Tydligen har det allsmäktiga äpplet också kommit fram till att man inte vill lyssna på musik medan man bläddrar igenom sina filmer eller foton, det går enbart att spela upp musik när man är i Music i FrontRow. Kan inte se någon anledning till varför de har gjort så här, det fungerade ju i gamla FrontRow? Vet någon om det finns nåt sätt att komma runt det här?

Det där kan jag inte påstå stör mig speciellt mycket, men nu när vi ändå pratar om Front Row, varför, VARFÖR har de tagit bort funktionen att kunna återuppta filmuppspelandet från där man lämnade det sist? Om man nu tittar på en film och går ur med Menu-knappen så kan man inte återuppta filmen där man lämnade den. Mycket tråkigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-31 21:12
Ursprungligen av Capeman:

Det där kan jag inte påstå stör mig speciellt mycket, men nu när vi ändå pratar om Front Row, varför, VARFÖR har de tagit bort funktionen att kunna återuppta filmuppspelandet från där man lämnade det sist? Om man nu tittar på en film och går ur med Menu-knappen så kan man inte återuppta filmen där man lämnade den. Mycket tråkigt.

Det är säkert en bug. Kommer nog att fixas med nästa .1 update.

//Rob

Ursprungligen av Capeman:

Det där kan jag inte påstå stör mig speciellt mycket, men nu när vi ändå pratar om Front Row, varför, VARFÖR har de tagit bort funktionen att kunna återuppta filmuppspelandet från där man lämnade det sist? Om man nu tittar på en film och går ur med Menu-knappen så kan man inte återuppta filmen där man lämnade den. Mycket tråkigt.

Noterade en intressant sak. Har börjat importera mina filmer till iTunes för att få lite bättre organisation i Front Row. Filmer som är inlagda i iTunes får utmärkt att återuppta där man slutade. Filmer som ligger i Movies-mappen kan man inte göra det med...

Jag hoppas innerligt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 23:43

Det värsta med denna förändring i Leopard är att Airtunes inte längre funkar med Front Row. Surt om man som jag har 3 stycken AE i olika rum!

Har Apple glömt bort Air Tunes?
- Varför kan inte Apple TV vara en Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte Apple TV spela på andra externa Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte iPhone som ju har wlan spela på Airtunes-högtalare? (jag vet, batteritid... Men visst vore det ballt!)
- Varför kan inte min Mac Mini som jag har kopplad till TVn vara en Airtunes-mottagare för andra Macar?
- Airport Extreme som har "allt", varför saknar den just Airtunes?
- Och slutligen, varför har Front Row SLUTAT fungera mot externa Airtunes-högtalare?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-01 01:22
Ursprungligen av pesc:

Det värsta med denna förändring i Leopard är att Airtunes inte längre funkar med Front Row. Surt om man som jag har 3 stycken AE i olika rum!

Har Apple glömt bort Air Tunes?
- Varför kan inte Apple TV vara en Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte Apple TV spela på andra externa Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte iPhone som ju har wlan spela på Airtunes-högtalare? (jag vet, batteritid... Men visst vore det ballt!)
- Varför kan inte min Mac Mini som jag har kopplad till TVn vara en Airtunes-mottagare för andra Macar?
- Airport Extreme som har "allt", varför saknar den just Airtunes?
- Och slutligen, varför har Front Row SLUTAT fungera mot externa Airtunes-högtalare?

Kan man inte göra en applikation som fungerar som server för airtunes till vanliga OS X så man kan köra det på en mac mini osv? Har letat efter samma sak fast mac -> windows då jag har mina stora högtalare kopplade till windowsburken så jag slipper lyssna från den och ha friheten från macbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 10:16
Ursprungligen av pesc:

Det värsta med denna förändring i Leopard är att Airtunes inte längre funkar med Front Row. Surt om man som jag har 3 stycken AE i olika rum!

Har Apple glömt bort Air Tunes?
- Varför kan inte Apple TV vara en Airtunes-högtalare?

Ja det verkar som om det inte alls sker någon utveckling av Airtuneskonceptet. När man inte kan få ut ljudet från Front Row via Airtunes faller ju hela idén. Det blir ju lama fester när musiken skall komma från de inbyggda högtalarna i min MacBook.

Att Apple TV inte fungerar som Airtunes-högtalare är ju också helt vansinnigt. Det är ju idiotiskt att behöva ha både Apple TV och Airport Express inkopplad till stereon. Oftast är det ju lättare att styra musiken från iTunes.

/Johan

Ursprungligen av pesc:

Det värsta med denna förändring i Leopard är att Airtunes inte längre funkar med Front Row. Surt om man som jag har 3 stycken AE i olika rum!

Har Apple glömt bort Air Tunes?
- Varför kan inte Apple TV vara en Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte Apple TV spela på andra externa Airtunes-högtalare?
- Varför kan inte iPhone som ju har wlan spela på Airtunes-högtalare? (jag vet, batteritid... Men visst vore det ballt!)
- Varför kan inte min Mac Mini som jag har kopplad till TVn vara en Airtunes-mottagare för andra Macar?
- Airport Extreme som har "allt", varför saknar den just Airtunes?
- Och slutligen, varför har Front Row SLUTAT fungera mot externa Airtunes-högtalare?

Kolla på kommande versionen av AirFoil (dvs version 3.0, inte nuvarande version 2.1) http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/. Flera av de saker du önskar ska finnas med där. Tyvärr verkar deras forum där de beskriver kommande versionen inte vara tillgängliga just nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-01 00:43

Instämmer med trådskaparen att det där med att musiken inte spelas upp i iTunes, fattar inte varför de inte lät det vara som i Tiger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 20:02

Det jag stör mig ruskigt mycket på är att man inte kan spela musik i Front Row och sen välja att kolla på ett bildspel utan att lyssna på samma spår till bildspelet varje gång man tittar på det. Kan man inte nergradera till den äldre versionen?

Hur får man frontrow att forsätta spela musik samtidigt som man kollar bilder eller bara jobbar på skrivbordet?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 23:05
Ursprungligen av gurragurra:

Hur får man frontrow att forsätta spela musik samtidigt som man kollar bilder eller bara jobbar på skrivbordet?

Tack! Det var precis det jag undrade innan tråden ledde till en massa andra FrontRow diskussioner

Men nehej, det var ju synd. Där lyckades Apple göra FrontRow helt meningslöst för min del..

Om jag förstått saken rätt så får man inte det.

Jag håller med. Det är ett stort steg bakåt. Skicka in det ni också till Mac OS X feedback på apple.com, så kanske de ändrar på saken.

Men är det inte pinsamt att man behöver tredjepartsprogramvara för att använda den av Apple inköpta Airport Express:en?

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-12-04 20:51

Men vad är detta! Köpte ju en Airport Express just för detta ändamål jaja där fick man för att man inte kollade upp detta först! Men trodde de var självklart att de skulle funka!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 11:19

Byt tillbaka till front row tiger

Kanske inte den bästa lösningen men ett byte till gamla frontrow är kanske ett alternativ tills Apple har fått nya frontrow att fungera bättre.

Guide finns på
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1251292

Senast redigerat 2007-12-18 11:35
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-03-13 10:06

I denna tråd fanns verkligen svaret på min fråga, dock ett bistert svar. Varför i h-vete kan man inte lira FrontRow-musik genom AirTunes. Vansinnigt!
Nästa fråga gäller den lilla Apple Remoten. När jag har min stereo kopplad direkt till MB'n via sladd, fungerar fjärrkontrollen perfekt, det går att höja/sänka volymen byta låt och till och med gå in i FrontRow (såvida inte skärmsläckaren är igång...). Men så fort stereon är ansluten via min AirPort Express istället försvinner möjligheten att justera volymen. Det går att höja men inte sänka volymen.. Jag antar att det beror på att, med fjärrkontrollen påverkar man endast nivån i 3,5 mm jacket och inte det som spelas upp trådlöst.

Men! Jag kan ju höja musiken, varför kan jag då inte sänka den också? Det som sker när jag höjer musiken är att, reglaget som visas när knapparna F4/F5 används går upp till max, och först då höjs reglaget i iTunes. Småirriterande, men ändå något jag kan leva med, men varför sker inte samma sak när jag försöker sänka musiken? Då går "F4/F5-reglaget" ner på noll men sen händer inget mer.

Finns det någon lösning på detta? Kör Leopard o MB C2D Mid2007

Har du kollat i inställningarna för "tillåt airtunes kontrolera volym" (eller vad det nu kan heta)?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-03-17 16:35
Ursprungligen av MagnusB:

Har du kollat i inställningarna för "tillåt airtunes kontrolera volym" (eller vad det nu kan heta)?

Jepp det har jag, men det gör tyvärr ingen skillnad. Någon som har en fungerande lösning på problemet?

1
Bevaka tråden