Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedräkning ... Mac World ExpoNew York

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart bara en månad kvar till sommaren stora händelse. Om vi ska vara någerlunda måttfulla och försöka sia om vad som verkligen kommer, inte vad vi vill – vad säger ni då?

Jag tror följande:

* Nytt skal till tornmodellerna
* Nytt moderkort med bla bluetoth och FW2 till tornmodellerna
* G4 1,2 Ghz+
* En ny digital hub-pryl med inriktning mot video
* Möjligtvis en 19" LCD

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-10 15:28

Och kanske:
iMovie3+iPodDigitalVideoNativeMPEG4Cam
iMac widescreen

fast egentligen tror jag dom kommer först i höst...

Sen drömmer jag också om en iBook med ljudingång, suck, ska det vara så svårt...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-10 15:32

...och vill man sväva iväg lite, så kan man väl hoppas på:

iServe=AirportConsumerMP3MP4SetTopBoxMediaServer



[ 10 Juni 2002, 15:33: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Jag vill se en uppdatering av iTunes med lite enkla mixfunktioner (à la iMovie) och inspelning (så att man kan pumpa in vinylen i burken).

En uppgradering till iPod firmware i form av AAC playback kommer garanterat (frågan är om den kommer till MWNY)

Nya PM G4or med önske innehåll alt tråkiga updates... el blandat.

Ny iBook kanske kan tänkas dyka upp.

QT6 Release hoppas jag på..likaså 10.2 även om late summer inte brukar innebära Juli.

Någon latjo ny iHub device kunde ju vara på sin plats också, rätt prissatt o rätt genomförd skulle den mycket väl kunna slå. Frågan är bara vad det skulle kunna tänkas vara.

Glömde ju, uppdaterad iMac...

[ 10 Juni 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-10 23:11

Tja, nu när de är med i servermatchen på riktigt, kanske det är dags för nån form av Raid system?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-10 23:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Hamberg:
Jag vill se en uppdatering av iTunes med lite enkla mixfunktioner (à la iMovie) och inspelning (så att man kan pumpa in vinylen i burken).

Mmm... hade suttit som en sportkeps...

Uppdaterade iMacs är modellen som är äldst nu. Vad kan tänkas komma i den?

Läste nånstans om 933MHz och GeForce4 MX. Låter ju rimligt.

Superdrive i alla modeller? Nej, kanske inte i lägsta.

Mina gissningar:

1GHz, Superdrive
933MHz, Superdrive
800MHz, CDRW/DVD kombo

L3 cache som i PowerBooken. Skärmen blir nog oförändrad.

XServe RAID är ju annonserad till slutet av året (missat det Jonaz ? )

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 00:18

Tobbe,
Är det nån idé man jagar dig i kön tidigt på morgonen den 17:e??

Du måste väl kolla in östkustvarianten också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-17 08:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
XServe RAID är ju annonserad till slutet av året (missat det Jonaz ? )

Jag är en dålig människa, jaaa det hade jag missat...

En uppdatering av iTunes baserat på AAC istället för MP3 kanske?

Nu är det exakt en månad kvar, nästan på minuten!

Hittade just lite mer info om iTunes på MOSR:

Loving the greater quality and compression that MPEG4 is allowing with the advent of the new QuickTime 6.0 Preview release, but bummed that iTunes does not yet support .mp4 audio files? A new release of iTunes with improved streaming audio tuner technology and MPEG4 support is due out with the release of Jaguar this summer, according to Apple sources.

...och där stod även detta att läsa:

A very exciting rumor that is coming out of Cupertino: expect 8X AGP, 800Mbps Firewire, AND USB2 on the next generation of PowerMac. Sounds good to us....

Låter bra i mina öron också...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Tobbe,
Är det nån idé man jagar dig i kön tidigt på morgonen den 17:e??

Du måste väl kolla in östkustvarianten också...

Jag hade inget annat velat än att stå där i kön igen, men tyvärr. Det känns inte ekonomiskt rimligt med bara 7 månader mellan gångerna var det nån som tyckte...

Men den förväntningskänslan jag hade i kön är svår att slå. Fantastisk upplevelse!

Du ska dit igen då, antar jag? Lucky bastard...

Lite mera läskande rykten från RAILhead, för oss som aldrig slutar vara törstiga...

Macworld is just around the corner, and we’ll all be drooling for the new desktops which *should* sport much faster RAM, processors, and system bus speeds. Again, the Dual 1GHz is great — but Apple introduced without fanfare because it will pale in comparison to what we’ll see next month.

Keeping to Macworld, there shouldn’t be any new iBooks or PowerBooks released — and no, there won’t be an iPod III released, either.

OS X 10.2? Not at Macworld, no — but we will get another preview of this major upgrade. Steve will probably spill the beans on the cost of the new upgrade. I don’t know anything for sure, but something’s telling me this one won’t be free or just $20. Something in my gut is telling me to expect something around $49 or $79, but we’ll just have to wait and see — maybe Stevie will surprise us.

There are also several Apple software updates coming soon: iTunes, Final Cut Pro, iDVD, iMovie, iPhoto — pretty much all of the “iApps” and the other big guns will be getting revisions. When? I’m being told that we’ll be seeing those updates alongside OS X 10.2 at the end of summer as they’ll be updated to take better advantage of the new OS foundation (of course) — but again: we’ll have to wait and see…

Jag gillar speciellt det där because it will pale in comparison to what we’ll see next month!

  • Oregistrerad
  • 2002-06-22 00:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tobbe Sunesson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Tobbe,
Är det nån idé man jagar dig i kön tidigt på morgonen den 17:e??

Du måste väl kolla in östkustvarianten också...

Jag hade inget annat velat än att stå där i kön igen, men tyvärr. Det känns inte ekonomiskt rimligt med bara 7 månader mellan gångerna var det nån som tyckte...

Men den förväntningskänslan jag hade i kön är svår att slå. Fantastisk upplevelse!

Du ska dit igen då, antar jag? Lucky bastard...

Kan du lita på!
Har knappt missat någon MWNY eller MWSF sedan Boston-tiden och man blir aldrig mätt, det är bara så...
Men så har jag ju som ÅF och distributör fler orsaker än bara nyfikenhet som användare.

Manhattan kl 05 på mogonen är en annan känsla än SF samma tid. Klart speciellt. Och ännu mer märkligt sen WTC försvann. Usch...hemska tanke!

Jag har hört någonstans (här kanske) att Apple ev. har en videokonferens-programvara på gång.
Vore det inte schysst med en webcam från Apple till det isf.

Men det med webcamen är enbart min egen tanke om vad som skulle kunna komma från Apple, jag har inga som helst belägg för det.

Hur som helst så tror jag på någon överaskning från Mr. Jobs som få har väntat sig.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-22 22:54

Beställde en 10GB iPod för två veckor sen. Har inte kommit än och det står fortfarande att leveranstiden är två dagar på Apples hemsida.5GB:aren har de ju erbjudande på för tillfället, så en uppdatering på iPoden verkar vara på gång!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Tja, nu när de är med i servermatchen på riktigt, kanske det är dags för nån form av Raid system?

De har redan visat ett men det kommer vid årsskiftet. Bild och allt på underverket finns i senaste numret av Datormagazin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-23 15:43

Raidsystemet i alla ära, men den är inte direkt till för gemeneman. Jag hoppas på:

POWERMAC G4
- Internt IDE-raid
- Snabbare processor (low-end måste nå 1Ghz, highend 1.2-1.5 Ghz minst, DP bör finnas på samtligga configurationer - G5:an lär inte komma)
- Cache på alla pro-maskiner
- GeForce4MX på lowend, GF4 Ti på mid- och highend maskinerna
- DDR-minnen och minst 256MB RAM som standard
- ATA/100
- Ny, snabbare buss
- AGP 8X
- PCI-X
- Nytt chassi med stöd för fler enheter (1 5.25" är ett skämt, minimum 2 st)
- FireWire 800
- USB 2
- Bluetooth (inte för jag behöver det, men andra vill nog ha det )
- TV-ut (varför kommer aldrig detta?)

iMac
- Snabbare processor (G4 ? 1000Mhz)
- Möjlighet att välja bort SuperDrive men ändå ha en annars snabb maskin
- Cache vore bra men är inte troligt
- GeForce4MX eller Radeon 7500
- Snabbare buss
- 256MB minne som standard
- Tillval: högre upplöst TFT-skärm (samma storlek)
- TV-ut (varför kommer aldrig detta?)

Några saker jag finner märkliga med Apple maskiner är att jag exemeplvis på pro-serien måste ta ett gigabit ethernet kort. Detta kostar c:a 1250 kr nytt (om du köper till PC). Många tror jag hellre skulle ta ett 10/100 mbit kort och istället ha ett bättre grafikkort, eller mer hårddisk och minne.

Jag tycker iMacen borde utmärka sig som "bättre" än eMacen. Sedan borde en eMac "pro" kommer med vassare processor och grafikkort, men bara CD-RW - speldator.

Nya iApps lär komma snart. iTunes och iMovie är gamla som gatan. iTunes borde få en rejält omptimerad komprimerar och dekomprimerare för mp3 samt stöd för ACC. Jag hoppas att Apple inte direkt bara satsar på ACC - det kommer ta många år innan en nya audiostandard tar över. Jag hoppas Apple ex. optimerar mp3-decodern för Altivec (iTunes använder c:a 10-15% CPU på en Dual G4/450 - ett program som är optimerat för G4:an använder c:a 4%).

Jag hoppas på Jaguar, men tror inte att det realistiskt kommer komma förrän ny hårdvara som visas på MWNY finns för försäljning (sent Augusti

).

Jag hopas även Apple satsar på ett Media Cleaner (iClean? ) program. Cleaner 5 fungerar… nästan. Apple skulle lungt kunna krossa detta buggiga program och införa en stabil och snabb komprimeringsprogramvara för Mac.

[ 23 Juni 2002, 15:47: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Citat:

quote:Några saker jag finner märkliga med Apple maskiner är att jag exemeplvis på pro-serien måste ta ett gigabit ethernet kort. Detta kostar c:a 1250 kr nytt (om du köper till PC). Många tror jag hellre skulle ta ett 10/100 mbit kort och istället ha ett bättre grafikkort, eller mer hårddisk och minne.

När man köper en dator för så många tusenlappar som vi gör när vi köper en pro-modell, så tycker jag att ett par hundralappar extra för ett gigabitkort är småpotatis. Sedan jag började tanka filer i gigabitfart så har mitt liv fått en helt ny innebörd...

Längtar tills gigabitswitchar kommer ner på samma prisnivå som 100 mbit-switchar idag... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 14:34
Citat:

quote:När man köper en dator för så många tusenlappar som vi gör när vi köper en pro-modell, så tycker jag att ett par hundralappar extra för ett gigabitkort är småpotatis. Sedan jag började tanka filer i gigabitfart så har mitt liv fått en helt ny innebörd...

Jag håller med om att ett par hundralappar är småpotatis på en dator för 20-50 000 kr. Men om dessa hundralappar istället kunda bli 20 GB mer HD, 128-256MB mer ram som standard, bättre grafikkort (eller att det i varje fall fanns ett VAL att gör detta) så tror jag många skulle välja det. Om man säger att allting bara är "ett par hundra mer" så ställer jag frågan varför Apple exempelvis inte ger mer för pengarna på G4:orna idag. Det känns som en onödig utgift med gigabitnät då jag hellre skulle ha snabbare dator.

Visst vore det trevligt om gigabittekniken var lika billig som 10/100 mbit, men så där det inte idag. Prylarna är svindyra och vad jag förståt så är 1000 Mbit näten ganska dåligt optimerade i jämförelse med 100 mbit (mindre relevant kanske).

Jo, jag förstår vad du menar. Men vi kanske ska vänta med den här diskussionen tills efer Mac World Expo...

*längtar*

Hoppas på att 800/933MHz försvinner och att lägsta blir 1GHz, allt anna vore skamligt. Vore smaskens om Powerbookarna som lägst hade 1GHz men det tror jag inte på. Vore skönt om Apple kunde lägga allt under 1GHz bakom sig på alla modellerna... har liksom varit en seg tröskel att i 2 år ha hört att dom borde passerat denna hastighet medans Intel och AMD blir avsevärt snabbare. Jobs kan i längden inte köra ett trovärdigt race med höjningar på ca: 100MHz varje halvår... jag jublar inte fullt lika ofta efter hans framträdanden som jag gjorde för 2-3 år sedan, att nästan bara sälja på design håller inte i längden.

Olle

Med risk för att vara tjatig men vad hände med alla rykten om en PDA från Apple. Jo jag vet att Jobs offentligt förkastat detta men att rykten sa att bakgrunden skulle varit att han blev sur på John Scully som sparkade honom. Det tycks fallit i glömska att Palm för snart 1 år sedan fick en massa miljoner från en hemlig bidragsgivare... är det inte dags för dom och förmodligen Apple att lägga korten på bordet och presentera en helt ny generation i linje med vad Newton kunnde varit? Tricket är väl att den ska få plats i bröstfickan. iPoden var ju inget nytt i grunden... en MP3-spelare, så skulle dom göra en PDA på "rätt sätt"... (så sa man ju om iPoden), hur skulle den då tänkas se ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 12:28

Varför inte en PB Ti utan både tangentbord och musplatta där skärmen istället är monterad på deras plats. Som en gigantisk PDA med 15,2" skärm. Något som skulle passa Michael Jordan och hans jättehänder. Eller varför inte en Ti som ovanstående fast med originalskärmen kvar som en en utfällbar skärm. Dubbla skärmar på PDAn... Den blir nästan lika stor som en tabloidtidning, fast då måste nog Adobe koda om Acrobat Reader...

Drömmar av Ti

Bo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 14:10

G4 1,2 Ghz räcker väl knappast om kunderna kan köpa en Intel/AMD som pinnar på i dubbla hastigheten? Hur kommer det sig förresten att Motorola/IBM inte kan få PowerPC-processorn att snurra i samma nominella hastighet som x86?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-06-25 21:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Med risk för att vara tjatig men vad hände med alla rykten om en PDA från Apple...

//..//

...en helt ny generation i linje med vad Newton kunnde varit? Tricket är väl att den ska få plats i bröstfickan. iPoden var ju inget nytt i grunden... en MP3-spelare, så skulle dom göra en PDA på "rätt sätt"... (så sa man ju om iPoden), hur skulle den då tänkas se ut?

Varför inte en iPod med handdator? Antingen med något mini-OsX eller Palm. En handdator med 10-20 GB hårddisk och Mp3-spelare i ett?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag hoppas Apple slutar slösa energi på att ta fram allt detta lull-lull som iPod...

Då har du aldrig använt en iPod...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
G4 1,2 Ghz räcker väl knappast om kunderna kan köpa en Intel/AMD som pinnar på i dubbla hastigheten? Hur kommer det sig förresten att Motorola/IBM inte kan få PowerPC-processorn att snurra i samma nominella hastighet som x86?

Det där måste väl vara bland de mest uttjatade diskussionerna som finns. Om det nu är så att "kunderna" bara går efter processorn, hur kan Apple alls leva som företag då? Jo för att det verkligen inte är allt folk bryr sig om. Fråga nån som nyss köpt en iBook, dom kan intyga att även om det sitter nåt så hemskt som en G3:a inuti så är det nog den bästa dator dom nånsin haft.

1,2 GHz är ett bra steg uppåt och även om jag tror det blir mer än så i sommar så kommer det tillsammans med massa andra förbättringar under skalet att ge en power mac som verkligen är ett kliv uppåt från den redan idag grymma toppmodellen!

Bevaka tråden