Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate Freeagent drive

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite problem med min Seagate Freeagent drive 500gig externa disk. Ska lämna in min imac för service, kommer säkerligen få en ny, skärmfel. Och när jag ska kopiera över filerna så går det inte. När jag kollar på infon om disken så står det att jag endast kan läsa filer på disken men inte ta bort, och lägga till. Gick hur enkelt som helst när jag köpte den och kopierade sakerna från PCn.

Nån som har tips?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-25 20:35

Vilket filsystem är det så disken?
OS X kan inte skriva till viss av dem, bla NTFS.

Om du vill att det ska gå smärtfritt så formaterar du om din externa till HFS+.

NTFS
PC: Utmärkt format
Mac: bara läsa

FAT32
PC: OK men filer över 4 GB kan inte hanteras
Mac OK men filer över 4GB kan inte hanteras

HFS+
PC. Kan bara läsas med extraprogram
Mac: utmärkt format

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 18:05

seagate free agent pro drive

Hej,
jag har köpt en ny extern hårddisk Seagate free agent pro.
Den kommer upp på skrivbordet men jag kan inte lägga i några filer, den svarar : can´t be modified......jag förstår inte är van vid Lacie som aldrig krånglar så...är denna hårddisk verkligen bra och hur installerar jag den...deras hemsida hjälper mig inte alls...buhu:'(
vet någon hur man gör???:confused:
Tack för all hjälp!!!!
Anna/Chloe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 18:17

hmm förstår men...

ok, jag förstår att jag måste omformatera hårdisken till HSF+...men vet inte hur man gör det...är inte så bra på sånt här:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 19:46

Koppla in hårddisken och sätt på den.
Starta programmet "Skivverktyg" (sök i spotlight).
I vänstra listen, markera din hårddisk.
Välj fliken "Radera".
I fältet Format, välj "Mac OS Extended (journalförd)".
Klicka bort valet "Installera drivrutiner för Mac OS 9" (om du inte har en lastgammal Mac).
Skriv i ett namn för hårddisken om du vill.
Tryck på knappen radera. Säg OK.
Avsluta programmet. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:50

Hej, tack det är fixat nu!!
Har hört att denna hårddisk är bra och rätt säker och stabil, enligt reparatörerna....men hur är det egentligen vilken hårddisk kan man verkligen lita på när det kommer till videoredigering...även Lacie har ju brister och kan krångla....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 16:19

Hade samma problem som nu är fixat.
Detta forum är toppen!

Som ngn förklarade så beror detta på att eftersom 90% av världen kör Windows (URK) så är driven FÖRFORMATERAD i ngt av dess format (NTFS eller FAT32).

Detta har sagts hundra gånger tidigare och drBoar summerar det bra nedan.

Den som vill veta mera kan söka i systemet.

T ex KAN man skriva NTFS från en Mac, men det kräver tredjepartsprogramvara.
Man kan få en PC att läsa HFS+ på samma sätt.

Det kan bli lite tetigt om man skall flytta en extern disk mellan en Mac och en PC.
Skall du inte göra det, gör då som Pesc säger och formattera gunket i HFS+

En annan sak som kan spela in när man kopierar mellan volymer (hårddiskar) är RÄTTIGHETER. OS X är Unix i botten och det är ett fleranvändarsystem. Då använder man ett system med rättigheter för att hålla reda på filer. I princip allting i Unix är en fil, vilket innebär att det blir viktigt vem som har tillgång till en fil. Vem får läsa, vem får skriva etc.

Man har användare, grupper och "vem-som-helst"(guest) och kan sedan styra exakt vad vilken del får göra. T ex om jag är ägare till en fil får jag göra allt, alla andra i GRUPPEN får läsa den och "vem-som-helst" får inte ens se den. Mycket smidigt och det är En av anledningarna till att det är så svårt att ställa till ordentlig oreda i en Mac om man är inloggad som vanlig användare. Man kan ju logga in som "root" och då är man närmast GUD över systemet och kan t ex radera vad som helst... = farligt...

På en extern disk som man kajkar fram och tilbaka och kopplar in lite varstans kan det vara en bra idé att kryssa i lilla rutan "bortse från ägarskap på den här enheten" (markera enheten, välj Visa Info, kolla längst ner i fönstret). Annars kan du få rutor som säger att du måste ange lösenord för att flytta, radera etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 22:11

Här har ni en youtube film som visar hur man kan få NTFS att funka på Mac utan några problem! Hjälpte mig en massa!
YouTube - Add files to (NTFS) hard drives using Mac OSX. FREE PROG!

1
Bevaka tråden