Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lärling som Hacker

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-29 11:44

Hur blir man en duktig hacker?
Är mycket intresserad av att blir en bra hacker för att skydda mig mot dagens farliga
virus-attacker. Så därför är jag 100 redo på att lära mig allt om hacking.

JAG VET ATT NI FINNS DÄR UTE OCH NI VILL GÄRNA LÄRA UT, skicka mail till mig NI eller DU som vill ha en bra lärling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 12:32

först... måste du vaxa huset... vax on vax off..

kom igen nemo-san

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-29 12:44

Jag kan inte riktigt bestämma mig, skall jag skratta eller gråta?

"skydda mig mot dagens farliga virus-attacker."

På Mac finns inga virus, kör du Windows så har du kommit lite fel.. Hur som helst så rekommenderar jag dig att skaffa nåt antivirusprogram då det nog är en bra mycket enklare väg att gå.

Ursprungligen av Johan S:

På Mac finns inga virus, kör du Windows så har du kommit lite fel..

Kommit fel hur?

Ursprungligen av altemark:

Kommit fel hur?

Kanske för att det här är ett macforum?

Här kommer ett halvt sanslöst inlägg, men var inte den här tråden låst igår? Om så var fallet varför låstes den upp i så fall, allmän begäran om replik från hacker-lärlingen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-31 10:58

Hacking Exposed är en intressant bok, läs den. Där nämns mycket gott och bra verktyg.

Ge fan i mina servrar, annars måste jag leta upp dig

Ursprungligen av monkey_man:

Här kommer ett halvt sanslöst inlägg, men var inte den här tråden låst igår? Om så var fallet varför låstes den upp i så fall, allmän begäran om replik från hacker-lärlingen?

Hmm, Adrian (har jag för mig det var) skrev ett inlägg här för en halvtimme sen, men det är tydligen borta nu av någon anledning. Han skrev att han låste upp den på grund av att det är trots allt en personlig presentation så om den inte urartar så förtjänar den inte att vara låst.

"för att skydda mig mot dagens farliga virus-attacker."
Låter mer som att du vill skapa ovanstående!
näedå, hoppas du hittar någon som vill ha dej! haha

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Hmm, Adrian (har jag för mig det var) skrev ett inlägg här för en halvtimme sen, men det är tydligen borta nu av någon anledning. Han skrev att han låste upp den på grund av att det är trots allt en personlig presentation så om den inte urartar så förtjänar den inte att vara låst.

Ja, precis. Sen gjorde jag en liten stealth-manöver och tog bort alla spår av låsningen helt och hållet

Han kanske kan gå i lära hos dig? "Stealth forumadminhacking for dummies"?

Vassego, enjoy!

Listmania Amazon - How to become a hacker
http://www.amazon.com/How-to-become-a-hacker/lm/2RT37Z9QY3DT9

How to become a hacker in 2473 easy lessons
http://users.telenet.be/mydotcom/library/

Det traditionella svaret är väl att börja köra Linux och pilla med själva operativsystemet. Open Source är ju onekligen mer inbjudande till pill än stängda system.

Inte för att jag någonsin orkat..

Ursprungligen av nemo11:

Hur blir man en duktig hacker?

Träning, träning och en grym förståelse av både hård- och mjukvara.

Ursprungligen av nemo11:

Är mycket intresserad av att blir en bra hacker för att skydda mig mot dagens farliga
virus-attacker. Så därför är jag 100 redo på att lära mig allt om hacking.

Börja med att lära dig något programmeringsspråk, gärna C eller assembler. Jag gissar att du pratar om nätverks-hacking och då måste du även läsa på om hur de olika nätverksprotokollen är uppbyggda.

Hacking är nog inte det bästa verktyget mot virus heller. Sunt förnuft och ett säkert operativsystem räcker långt.

Ursprungligen av nemo11:

JAG VET ATT NI FINNS DÄR UTE OCH NI VILL GÄRNA LÄRA UT, skicka mail till mig NI eller DU som vill ha en bra lärling.

Ta inte illa upp nu, men jag tror det är rätt få grymma hackers som vill lära ut bara sådär. Som i de flesta andra underground-sammanhang vill man nog ha något i utbyte. Jag tror inte det riktigt fungerar som bland urmakare eller smeder.

Det är som i Sovjet, du sökte inte jobb hos KGB, KGB sökte upp dig.

Dessa har helt okej kurser i ämnet
http://www.defensor.se/se/products.php

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-01 17:11
Ursprungligen av batmannen:

Dessa har helt okej kurser i ämnet
http://www.defensor.se/se/products.php

"Hacking Exposed" är typ deras kurslitteratur

(Och även jag tycker de är bra och kan rekommendera dem)

Adrian har en sund idé här.

Det handlar inte om att bli "adopterad" som hackerklubbens favoritkelgris utan att se
till att man blir så duktig själv att folk börjar prata om en. "Jo, jag har hört talas om en go göbbe som kan sånt...".

Ät, skit och sov datorer i ett par år. Lägg ner supa, sex och dagsljus i ett par år. Läs ALLT, precis allt du hittar inom OS, Nätverk, Filsystem, Datorkonstruktion etc.
Umgås med likasinnade, skippa "normala" kompisar.

Hitta ngt du kan koppla av med - Shakespear? Ngt som inte har ett skit med datorer.
Sherlock Holmes hade ju sin violin ... Ngt som du kan syssla med när du behöver tänka på ngt annat än datorer.

När du sedan sakta blir mer och mer känd...så blir du en hacker... men bara OM du har en fallenhet för det, talang.

Har du inte talangen, det brinnande intresset, glöden, passionen blir det pannkaka av alltihop. Du kan ju inte kan be ngn göra dig till en Michelangelo heller.

Goflorp har rätt i sak, men jag håller inte med om följande

Ursprungligen av Goflorp:

Hitta ngt du kan koppla av med - Shakespear? Ngt som inte har ett skit med datorer.
Sherlock Holmes hade ju sin violin ... Ngt som du kan syssla med när du behöver tänka på ngt annat än datorer.

Om du vill bli hacker måste du lägga all din energi på det. Du måste verkligen läsa allt du kommer över, det finns inga genvägar och du får inte någon mentor om du inte redan kan en hel del själv och när du väl kan så pass mycket kommer du ha blivit så paranoid att du inte ens vill ha en lärling själv, än mindre en mentor som kan mer...

Sorry kid, you are on your own.

Dock kan jag tipsa dig att lägga minst 10 tim per dag på din quest (lär dig programmera, lär dig allt om olika operativsystem, lär dig allt om databaser, lär dig allt om nätverk, lär dig allt om hur lösenord sparas, lär dig allt om kryptering, lär dig allt som har med datorer att göra helt enkelt) du kan sedan läsa vidare på t.ex. http://www.astalavista.com . Det kommer tyvärr inte räcka med att läsa 2-3 böcker i ämnet, men för all del läs de böcker som nämns här, de är bra som introduktion). Sedan måste du experimentera själv, skaffa en bra maskinpark där hemma.

Satsa på en karriär som systemutvecklare och då helst som konsult, så att du får jobba så brett som möjligt. Då kan du jobba 8tim och sitta hemma 5 tim om dagen, vips 13 tim studier/dag. Dessutom får du betalt och får gå kurser i de ämnen du behöver (fast de bästa tricksen får man inte genom att gå på kurs), samt att du får en inblick i hur många olika system är uppbyggda.

6-17år... man måste börja när man är ung, jag började med datorer när jag var 8 och är nu 35. Känner mig aldrig aldrig aldrig färdig, du måste hela tiden uppdatera dig.

Den ende jag kanske kan tänka mig att vara mentor åt är min dotter, när hon kommer i rätt ålder dvs...

(Goflorp, ja, jag har iaf skaffat barn, så jag har inte skippat alla andra intressen förutom datorer, men det kom nu på senare år, jag har väl börjat lägga av mig lite... tack gode gud för Desperate house wives, så man får en timme framför datorn ostört.) =D

Best wishes
/Schogun

Ursprungligen av Schogun:

Om du vill bli hacker måste du lägga all din energi på det. Du måste verkligen läsa allt du kommer över, det finns inga genvägar och du får inte någon mentor om du inte redan kan en hel del själv och när du väl kan så pass mycket kommer du ha blivit så paranoid att du inte ens vill ha en lärling själv, än mindre en mentor som kan mer...

Jag menade med att skaffa ett intresse som är "avkoppling", risken är annars överhängande att man blir knäpp i kolan. Hade inte jag haft ett par "säkerhetsventiler" när jag var i tjugoårsåldern så hade jag nog blivit intagen på anstalt... (simning, modeller, foto funkade för mig)

Ofta leder den här avkopplingen (bygga modellplan?) till att man kan fundera, smälta och bearbeta det man plockat in i skallen nyss.

Sitta och meta, läsa Shakespear, dikta limerickar eller för vad fasen som helst, men det skall vara ngt "avkopplande" för dig.
Detta gäller väl generellt för all form av "tuff inlärning" (t ex läkarutbildningen?).
Hjärnan behöver bearbetningstid, ge den en chans att smälta det den lär och du får förmodligen in mer kunskap.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-11-03 00:16

Man vill bara bli hacker om man är 6-17år. Hur kul kan det va och för störa för andra?

Ursprungligen av freXer:

Man vill bara bli hacker om man är 6-17år. Hur kul kan det va och för störa för andra?

Det du verkar syfta på är en cracker, inte en hacker. Nu vet jag iofs inte vad trådskaparen syftade på, men det spelar inte så stor roll.

http://catb.org/jargon/html/H/hacker.html

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-11-03 00:19

Man vill bara bli hacker om man är 6-17år. Hur kul kan det vara förstöra för andra?

Ursprungligen av freXer:

Man vill bara bli hacker om man är 6-17år. Hur kul kan det vara förstöra för andra?

...men efter 17 så kommer nämde hacker förmodligen att tjäna 4x sina jämnåriga då han blivit draftad till nåt IT-företag som promlemlösare/programmerare...

  • Medlem
  • 2007-11-03 08:50

Jag har inte sett 99musik som ett macforum, och gör inte 99.se/musk som det heller. Att 99.se/mac är det är en annan sak.

Ursprungligen av jgb:

Jag har inte sett 99musik som ett macforum, och gör inte 99.se/musk som det heller. Att 99.se/mac är det är en annan sak.

Precis. 99.se är iPod, musik, webb och iPhone utöver att vara Mac. Även om Mac dominerar får vi inte glömma det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 23:10

Om du hittar nåt, så hör av dig. Jag vill också bli h4xx0r.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 23:29
Ursprungligen av nemo11:

Hur blir man en duktig hacker?
Är mycket intresserad av att blir en bra hacker för att skydda mig mot dagens farliga
virus-attacker. Så därför är jag 100 redo på att lära mig allt om hacking.

JAG VET ATT NI FINNS DÄR UTE OCH NI VILL GÄRNA LÄRA UT, skicka mail till mig NI eller DU som vill ha en bra lärling.

2 böcker som är att läsa är:

Reversing: Secrets of Reverse Engineering
Hacking: The Art of Exploitation

Men att läsa dem kräver en bra grund i hur mikroprocessoerer & OS verkligen funkar, vilket jag inte tror du har då denna tråden inte hade existerat i så fall

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 02:10

"Jag vill gärna bli hjärnkirurg. Kan ingen maila mig och förklara hur man gör?"...

Bevaka tråden