Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken i MacBook Pro + rykten?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ska gå över från PC till Mac nu .. bättre sent än aldrig. En MacBook Pro blir det

Frågor:

1. När man konfigurerar i Apple Store kan man välja på
160 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)
200 GB Serial ATA-hårddisk (4200 varv/min) [+ SEK 910,00]
160 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min) [+ SEK 1.360,00]

Vill ha den största på 200Gb, men då straffas man med 4200rpm.. hur mkt slöare är den? Eller ska man satsa på max speed och köra 7200rpm 160Gb? Finns det något prestandatest på dessa diskar någonstans på nätet tro?

2. Det borde väl komma en ny version av MacBook Pro runt 15 januari .. kanske vänta tills dess? Vad säger rykten att det kommer bli för updates (förutom kanske lägre pris?

Tack

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-10-29 00:06

köp när du behöver datorn

intressant tråd om hårddiskarna

..men den berör ju mest vilken HD man kan byta till utöver de som Apple erbjuder

Jag är mer intresserad av skillnaden mellan de som finns att välja på från början, om skillnanden i RPM gör nämnvärd upplevd skillnad i arbetet osv

Måste bara påpeka att det är 250GB och inte 200GB som den största är.

Nu vet jag inget om nån av 160-diskarna, men jag har 250 disken och känner inte att den är särskilt seg. Skulle vara första gången man kör backup till den externa, som visserligen bara har USB 2.0, som det kan ta ett antal timmar...

Sen blir det 232 GB formaterat och med OS X på, vet inte hur mycket man tappar med de andra, men det borde vara hyffsat proportionellt skulle jag tro.

Bara en liten tanke, men borde inte diskarna bli åtminstone lite snabbare när man partitionerar dem eftersom det blir mindre sökyta på dem?

isf är det ju bra om du även kommer köra windows på den (ta 32GB FAT, så har du 200GB äver till macen).

Synd bara att man måste ha en optisk enhet, jag hade mycket hellre haft en till hårddisk där. Har just nu bara 5GB ledigt, och då har jag ändå fullt upp den externa med ett par hundra GB som inte är backup, utan endast finns på den.

250GB disken erbjuds ifrån Apple bara till de som köper en 17" MBP. För 15" MBP är 200GB den största!

Ahhh! Ok, visste inte det
Men köp en 17" med HD-skärm istället! Den äger!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-31 09:41
Ursprungligen av PiktorPucci:

Ahhh! Ok, visste inte det
Men köp en 17" med HD-skärm istället! Den äger!!!

Ett mera prisvärt alt. är: MBP 15" + 20" Apple Cinema till samma pris som en MBP17".

Apple Store är inget bra alternativ till utbyggnad. Det är bättre att köpa en extern FW HD för 1400 kr. Då har man sammanlagt 280 GB till lagring.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-31 10:15

OM du vill kolla på skillnader mellan de olika diskarna så kan du göra det här, Tomshardwares hårddisk jämförelser.

En 17" hade varit trevligt, men jag jobbar främst med extern skärm och 17" är för klumpig resor

Hårddisktest var bra! Men hur vet jag vilket fabrikat det är på de som används i MBP?

[Redigerat] Hittade en tråd om ämnet, iaf 5400 vs 7200 rpm, grymme
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/218816-test-160-gb-7200-rpm-vs-5400-rpm-i-macbook-pro.html

1
Bevaka tråden