Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderingen från helvetet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 02:01

Mactaliban som man är stod jag kl 1830 i fredags i Macotekets butik och inhandlade Leopard. Där slutade den positiva upplevelsen.

Väl hemma påbörjade jag installationen och valde uppgraderingsalternativet. Datorn tuggade på, blev klar och startade om. Den grå skärmen med äpple och lyckohjul uppenbarade sig följt av den blå skärmen. Därefter hände ingenting. Startade om ett par gånger med samma resultat varje gång.

Bestämde mig för att köra installationen ytterligare en gång, denna gång från grunden - alltså formatering. Bootade från skivan och gjorde en skivavbild på en extern disk för att rädda lite arbete och påbörjade installation två. Efter ungefär 30% av installationen dök ett väldigt oroväckande meddelande upp på skärmen: Installationsskivan är felaktig, kontakta programvarutillverkaren. De skivor som medföljde datorn ligger sannolikt hemma hos mina föräldrar, ungefär 50 mil härifrån, om de finns kvar alls. Så här stod jag utan varken fungerande installationsskiva eller operativsystem.

Lördagen tillbringade jag på annan ort, på söndagen har Macoteket stängt och i måndags jobbade jag. Knallade ner till Macoteket nu i eftermiddags för att byta min trasiga skiva. Svaret blir (föga förvånande) att den måste skickas till huvudkontoret för analys innan den kan bytas. En process som gissningsvis inte skulle ha gått särskilt snabbt. Därefter hänvisade de mig till Macrent. Gick upp och frågade där men fick med samma svar. Sedan köpte jag Leopard en gång till och gick hem.

Efter en något dyr affär och fyra dagar senare är Leopard nu installerat. Tur att jag i huvudsak är nöjd med systemet i alla fall...

Se nu till att få återbetalat från Macoteket.. och ge dig inte..

Jag hade också problem och efter en del läsande på nätet är följande att råda halla som inte uppgraderat ! ...

Installera ALDRIG som "Uppgradering", när ni installerar Leopard finns 4 olika alternativ.

Uppgradera: Detta är den snabbaste installationsformen. Denna typ har genom åren ofta vållat vissa problem och för de flesta användare rekommenderar vi den inte. Undantaget är om du har lämnat din Mac mer eller mindre i ursprungligt skick och inte installerat några nya systemtillägg eller på annat sätt gjort Macen mer personlig.

Arkivera och installera, behåll inställningar: Den här installationstypen låter dig börja om med ett helt fräscht system där du själv efter hand kan installera de systemtillägg och annat som du tidigare haft och märker att du fortfarande vill ha. Din användare bevaras precis som den var och du behöver inte göra om några inställningar. Denna installationsform är ett enkelt sätt att uppgradera utan att riskera trubbel med “skräp” du installerat tidigare. Om du inte vet vad du ska välja är detta den rekommenderade installationstypen.

Arkivera och installera, behåll ej inställningar: Samma som ovan, men du blir tvungen att skapa en ny användare och själv föra över de saker du vill ha och behöver från ditt gamla konto. Om du har upplevt att din Mac är lite seg eller har andra problem kan denna installationstyp vara en bra idé. Tänk dock på att det kan ta mycket tid att manuellt föra över allt du behöver från din gamla hemmapp.

Radera och installera: Om du vill börja om på helt ny kula kan du välja denna installationstyp. För de flesta är detta ett mindre bra alternativ.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.128027

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 23:07
Ursprungligen av Tussen69:

J
Radera och installera: Om du vill börja om på helt ny kula kan du välja denna installationstyp. För de flesta är detta ett mindre bra alternativ.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.128027

Varför skulle det vara ett mindre bra alternativ?

Jag kör alltid det för att man samlar alltid på sig så mycket skit i form utav små-program och tillägg.

Så lång tid tar det inte att lägga in musik, bilder och program.

Mvh T

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-31 09:44

Det stod på Macfixit och Apples diskussions forum att ett antal Leopard DVD diskar är trasiga.

Macoteket borde ha bytt din disk gratis.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 10:40
Ursprungligen av Robo-X:

Macoteket borde ha bytt din disk gratis.

Tyckte jag med. Min erfarenhet är att vissa delar av personalen faktiskt är ganska kompetent, andra mindre. Killen på Macrent visste att liknande problem funnits tidigare, dock inte med operativ. Lik förbannat ligger Apples servicepolicy i bakgrunden så vi får se hur det går.

Ursprungligen av MPalmen:

...Knallade ner till Macoteket nu i eftermiddags för att byta min trasiga skiva. Svaret blir (föga förvånande) att den måste skickas till huvudkontoret för analys innan den kan bytas...

Så otroligt korkat beteende av Macoteket.

Det hade varit skillnad om du ville häva köpet och lämna tillbaka den. Då kan man förstå att de vill kolla att skivan verkligen är felaktig. Men du ville ju bara ha en ny fungerande skiva. Det finns ju ingen som helst anledning att misstro och ifrågasätta det.

Skärpning, Macoteket!

humac bytte ut trasig skiva...

skillnad på service och service

+ vadå skicka till huvudkontoret för ANALYS??? vilken j*a praoelev är det som får provinstallera en dator med den skivan?? kostar nog bra mycket mindre att hiva skivan och ge en ny för apple....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-31 17:03

Alla säger att man aldrig ska välja alternativet "uppgradera" för då sker allsköns hemskheter, ungefär som att alla säger att man ska "reparera skivbehörigheter" när man stöter på något underligt. I verkligheten så är detta dock väldigt uppförstorat och överdrivet, det är jag nästan säker på.

Ursprungligen av Jogin:

Alla säger att man aldrig ska välja alternativet "uppgradera" för då sker allsköns hemskheter, ungefär som att alla säger att man ska "reparera skivbehörigheter" när man stöter på något underligt. I verkligheten så är detta dock väldigt uppförstorat och överdrivet, det är jag nästan säker på.

Jag har uppgraderat otaliga macar genom åren och det fungerar i princip alltid klockrent så länge man inte har några okompatibla hacks.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag har uppgraderat otaliga macar genom åren och det fungerar i princip alltid klockrent så länge man inte har några okompatibla hacks.

Kruxet är oftast att inte alla som har ikompatibla hack är medvetna om det. Exempelvis har ju Logitech lagt in APE (Aplication Enhancer), utan att informera om det, hos dem som installerat deras drivrutiner och det har gjort att uppgraderingar inte fungerat. Sen har vi alla dessa som fått hjälp av barn och vänner som lagt in en massa dumheter på deras datorer. De vet i princip aldrig vad som gjorts på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 22:44

Råkat ut för samma &%¤%#/ blåskärm! På Apple suporten så står det att vid blåskärmsfel efter instalation så skall jag instalera om. Problemet är bara att startar jag om datorn eller plockar ut och stoppar tillbaka skivan så dyker samma blåskärm upp hela tiden.

Vad göra? Finns det något komando som gör att den instalerar om från skivan igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 00:40
Ursprungligen av hyena:

... Problemet är bara att startar jag om datorn eller plockar ut och stoppar tillbaka skivan så dyker samma blåskärm upp hela tiden.

Vad göra? Finns det något komando som gör att den instalerar om från skivan igen?

I mitt fall fungerade inte de vanliga kommandon som normal fungerar vid uppstart. I vanliga fall kan man hålla nere c för att tvinga en boot från den optiska enheten. Håll nere option (alt) för att välja startdisk, datorn kräver då ett lösenord vilket jag tror är firmware-lösenordet. Välj sedan installations-dvd:n. Förhoppningsvis har du ingen trasig skiva och då borde det funka.

Enligt Apples supportdokument skulle just blåskärmen vara ett tecken på fel med typsnitten. De dokumenten var dock från Panthertiden och hänvisade till Classicläge.

  • Medlem
  • 2007-10-31 17:43

Macoteket är ute och cyklar som vanligt. Det spelar ingen som helst roll vad Apple påstår att de har för policy. Macoteket har sålt produkten, de står för bytesrätten. Det är lite synd att Apple-produkter i Sverige till stor del säljs av idioter.

Jag uppdaterar alltid mina Macar genom att just "Uppdatera", och har aldrig haft några problem. Den senaste vändan har jag uppdaterat två burkar till Leopard, och allt fungerar som det ska. Så länge du inte installerat en massa skumma hacks så bör uppdateringen fungera utmärkt.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 22:54

Har inte installerat några hacks överhuvudtaget! Det blir ändå blå skärm. Vet du hur jag gör en ny istallation av Leoparden? Efter att Applet syns i starten så dyker denna blåskärm upp hela tiden med eller utan istallationsskivan i.

Ursprungligen av hyena:

Har inte installerat några hacks överhuvudtaget! Det blir ändå blå skärm. Vet du hur jag gör en ny istallation av Leoparden? Efter att Applet syns i starten så dyker denna blåskärm upp hela tiden med eller utan istallationsskivan i.

Här är en sida med lite starthjälp. Håll ner C för att starta ifrån skivan och installera om kanske hjälper?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-31 23:02

Körde med uppdatera på min MacBook och den krånglade som fan så det fick bli ominstltation med arkivera o instalera och nu funkar det fint. Har hackat runt en del så därav problemen troligtvis. Min frugas iBook 1,2 uppdaterade jag bara och jag måste säga att det rullar på bättre än väntat. Den har verkligen blivit snappy i alla avseenden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-01 00:20

Jo det gör det. Flera dagar, för mig i alla fall.

Ett tips och alternativ till radera och installera är att köpa ny disk och sätta i den bärbara samt litet USB2-kabinett till den gamla disken. På så sätt får du en fräsch och ny miljö (typ ny 250 GB hårddisk i din bärbara) men behåller säkerheten eftersom du har kvar din gamla disk, till och med bootbar.

För övrigt håller jag med om att problem ofta är överdrivna. Det går säkert utmärkt att uppgradera och inte tusan behöver man reparera skivrättigheter en gång i kvarten. Då är det något annat bekymmer, troligtvis bakom spakarna. Skräm inte upp folk i onödan...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-01 22:32

Jag har också problem med Leopard-skivan. Fick min utbytt men den nya har samma fel.

På Apples forum finns en tråd fullproppad med liknande problem. Känns verkligen surt att en sån enkel grej kan gå så fel

Ursprungligen av theoo:

Jag har också problem med Leopard-skivan. Fick min utbytt men den nya har samma fel.

På Apples forum finns en tråd fullproppad med liknande problem. Känns verkligen surt att en sån enkel grej kan gå så fel

Tror inte det är så mycket fel på skivorna utan mer på läsarna, vad har du för dator?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-01 22:56
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror inte det är så mycket fel på skivorna utan mer på läsarna, vad har du för dator?

Macbook 2.0, med en UJ-857 (utbytt för några månader sedan pga. liknande problem)
Så visst... den är inte världens bästa spelare. Möjligt att det kan ha något med Dual Layer att göra.

Hur som helst så är man inte ensam i alla fall. Någonting konstigt med skivorna är det. Om inte, så kommer verkstäderna ha mycket att göra ett tag.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1195776

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 10:39

Tack för all hjälp, Blev dock tillslut så att jag fick göra en ren installation. synd på alla små fiffiga program som man hittat under årens gång. Samtidigt så kan det vara skönt att börja med ett rent OS.

1
Bevaka tråden