Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång uppstart och segt uppvaknande

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 22:09

Har en förstagenerationens Mac mini. Tjejen använder den till mail och surfande, inga konstigheter. Har 1 GB minne och kör Tiger. Skärm och annat tillkopplat oförändrat och alltid varit det samma.

Den har nu börjat bete sig konstigt vid uppstart samt vid väckning från sovande. Den beter sig likadant i båda situationerna.

Rör man mus eller tangentbord när den sover så tänds lampan direkt och man kan höra att den kör igång, monitorlampan indikerar att den fått signal men den övergår snabbt i "no signal". Sen indikerar monitorlampan igen signal upptäckt men den försvinner lika fort. Det fortsätter under flera minuter innan skrivbordet visas.

Vid uppstart är det likadant. Ingen apple-logga eller blåbakgrund visas utan monitorlampan blinkar till och tillslut så visas skrivbordet (autoinloggning är på). Tar ca 5 minuter både vid uppstart eller uppvaknande.

Har kört skivverktyget utan att den hittat något fel.

Någon idé vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Har via Google hittat tips om att köra reset-nvram, set defaults, reset-all eller liknande i bios så fort något skumt odefinerat fel inträffat. Men då jag inte till fullo förstår konsekvenserna av detta känns det lite osäkert.

Tips eller pekfingrar mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 23:31

Skjuter från höften: Står den och letar efter någon nätverks-enhet ni haft inkopplad tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 20:53

Tack för hjälpen, det löste sig tillslut...

Efter att jag bestämde mig för att göra en grundlig felsökning så visade sig att felet var skärmen. Skärmen var en väldigt gammal 17" TFT och den verkade helt enkelt ha problem att hitta signalen. Den kände att något hände men hittade inte, och sen gick den så i cykel tills dess att den någon gång kunde "låsa" sig till den (alltifrån 5-45 minuter).

Testade med min egen skärm till min dator och då funkade det utan problem, så då var det säkert. Fick bli en snabbvända in till Webhallen för en ny skärm och nu är allt gott (och sambon nöjd).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 21:25

Gôtt mos!

1
Bevaka tråden