Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows-Excel på min Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 20:46

Hejsan! Kör min lilla macbook i vilken jag snart skall installera leopard. Jag har dock precis börjat på delkursen om makroekonomi och kommer nu behöva använda excel en del. Jag undrar vilket som är det smidigaste sättet att köra windows excel 2007 på min dator (har inte provat, men har hört rykten om att excel i office 2004 är lite kasst?). Jag undrar då vilket som är det smidigaste sättet att göra detta på. VMWare, parallells, bootcamp? Är mest sugen på de två förstnämnda, men jag undrar hur det fungerar med att spara filer från excel som körs i VMware eller parallells till min mac-partition? (Då de skall mailas och laddas upp på internet en hel del).

Jag har även hört att man kan köra VMware från en färdig bootcamp partition, och därmed inte behöver dubellinstallera (skall jag ändå ha någon installation av windows på min dator är det ju lika bra om man kan bootcampa in på den)

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter

MvH Oskar

Hej Oskar,

Jag kör VMWare Fusion som jag installerade att ta över en färdig Bootcamppartition, dvs det går utan problem i Tiger. Det borde fungera även på Leopard, enligt http://www.vmware.com/products/fusion/faqs.html
Kör du redan bootcamp? Annars behöver du inte börja med bootcamp, båda VMWare Fusion och Parallels kan skapa sina partitioner.
Det går utmärkt att dela mappar mellan Mac OS X och Win under VMWare Fusion. Man ställer in det genom Fusions inställningar (man pekar på en mapp på Mac som kan mappas inom Win som nätverksmapp). Jag använder detta varje dag och funkar utmärkt! Det är lika enkelt att kopiera och klistra mellan OS X och Win. Man får inte glömma att installera VMWare Tools (trycka på knappen, alltså ) som gör samarbetet mellan de två os smidigare.

Lycka till!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 22:38

Låter ypperligt! Jag har inte bootcamp installerat, men jag funderar på att om jag kan använda en bootcamppartition till både VMWare och till just bootcamp så har jag maximerat min nytta av hårddiskutrymmet som det upptar om jag någonsin skulle behöva gå in i bootcamp (vem vet, kanske något program som går för slött i VMWare?) Fungerar detta?

Och en sak till, finns det några program för att skala av installationen av windows så man blir av med allt onödigt skit? (finns ju hur många program som helst som man inte behöver när man har OSX parallellt)

Mecket beror väl främst på att jag kör laptop som har en rätt liten hårddisk som skall användas på det mest optimala viset

edit: Kommer mina 1gb ram räcka för att köra officeprogram under VMWare?

Senast redigerat 2007-10-30 22:56

Det bästa sättet är att testa...

Jag vet inte om Bootcamp kan använda en partition VMWare har "tagit över" - jag har inte öppnat bootcamp sedan jag började med VMWare. Jag minns dock att jag var tvungen att omaktivera min Windows när jag bytte till Fusion. Aktivering vid varje byte mellan Bootcamp och Fusion kan vara pain in the rear...

Kolla hur VMWare och Bootcamp hanterar partitionen. Jag får för mig att Fusion expanderar det efter behov.

Ursprungligen av wosk:

Jag undrar vilket som är det smidigaste sättet att köra windows excel 2007 på min dator (har inte provat, men har hört rykten om att excel i office 2004 är lite kasst?)

Excel 2004 kasst? På vilket sätt?

Om problemet är någon funktion som finns i Excel Win 2007, men som saknas i Excel Mac 2004, så löser det sig nog när Office Mac 2008 kommer i januari.

Om du köper Office Mac 2004 nu, så ingår det en uppgradering till Office Mac 2008.
http://www.microsoft.com/sverige/products/mac/macoffice_techguarantee.mspx

Kanske att han hört attt Office 2004 på Intelmacar går en aning långsammare än (snabba) PPC-maskiner då de körs genom Rosetta? Men skillnaden är inte stor, i synnerhet inte (antar jag) för skoluppgifter i Excel. Låter inte som att det skulle vara extremt resurskrävande. Tycker det skulle vara skönt att slippa Windows ta upp plats på hårddisken om det inte behövs.

Det finns ytterligare ett alternativ. Crossover.

Jag testade det här i somras och det funkade bra vad jag kunde se. Installerade Windowsversionen av Office.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-12 19:55

Kan meddela att VMware med windows XP pro och office 2007 fungerar helt ypperligt på min macbook med leopard. Det fungerar precis som jag vill att det skall göra och drar mindre resurser än förväntat.

Fem tummar upp!

1
Bevaka tråden