Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att välja nätverksdisk till Itunes

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!
Tänkte skaffa en nätverksdisk (ca 500mb) för att lägga all mp3 musik på samt lite filmer.
Använder Itunes för uppspelning av musiken, kabel från Dlinks trådlösasändare till Mac minin och trådlöst till Imacen och Ibooken.
Har tittat på Western Digitals MyBook men eftersom den inte verkar få så bra recentioner undrar jag om någon har något bra tips?

En fråga till,
Bra program för att konvertera cd till mp3?
Kan man importera omslag till konverterade cd skivor?

MVH:
Fredde B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:33

kan svara på din andra fråga:
iTunes är grymt till att konvertera och rippa. finns tusen inställningar till det oxå om du blir glad av sånt.
och skaffar du dig ett iTunes Music-konto kan du konstnadsfritt tanka hem omslag och bädda in dem i filerna helt gratis direkt i iTunes.

För att på enklast sätt importera flera cd-skivor kan du i importinställningarna (se bild) i iTunes välja att programmet ska importera insatt skiva och sedan "skicka ut" skivtallriken direkt efter. På så vis behöver du bara sitta och mata skivor medan programmet sköter resten. iTunes använder sig av Gracenote för att ta fram all nödvändig info om den skiva du importerat så i bästa fall behöver du heller inte skriva in någon info manuellt.

Om du inte redan har en iTS-konto, genom vilket du automatiskt kan få tillgång till omslag, så finns det ett litet Opensource program som heter Corripio med vilket du också kan ladda hem omslag, texter etc.

Tack för svaren!
Skall prova det ni beskriver i em.
När man importerar som Cogito ergo Mac beskriver, kan man då styra så att mp3 filerna sparas
på den kommande nätverksdidken eller måste man först ta dem till Itunes och sedan kopiera?

//Fredde B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 14:30

Då du får din nätverks-disk, gör så här:
- Stäng av iTunes
- Flytta HELA iTunes-biblioteket till nätdisken
- Ta bort iTunes-biblioteket från datorn (eller flytta till skrivbordet så länge om du är feg).
- Håll ner alt-knappen då du startar iTunes. iTunes frågar var biblioteket är.
- Ange biblioteket på nätdisken.

Nu kommer alla importer att gå direkt till biblioteket på nätdisken. Du behöver inte flytta filer manuellt.

Fast om jag vore du skulle jag inte ha en nätverksdisk utan sätta en FW-disk direkt på Mac Mini eller iMac och ha biblioteket där. Coverflow från nätverksdisk kan nog hacka.

Sätter du en USB eller FW-disk direkt på en Mac tycker jag WD MyBook är ett bra alternativ.

Tänk på att du inte kan köra iTunes på flera maskiner och låta dem köra på samma bibliotek. Däremot kan ett iTunes-program dela ut sitt bibliotek till ett annat iTunes-program på samma nätverk.

Gick bra,
Har en liten usb disk jag provar på.
Bildimporten, konvertera om cd till mp3 fungerar jätte bra,
men när man lägger biblioteket på den externa disken ser man dem inte i Itunes.
Finns det något man kan göra åt detta?

Fredde B

Ursprungligen av Fredde B:

Gick bra,
Har en liten usb disk jag provar på.
Bildimporten, konvertera om cd till mp3 fungerar jätte bra,
men när man lägger biblioteket på den externa disken ser man dem inte i Itunes.
Finns det något man kan göra åt detta?

Fredde B

Kolla Pesc's kommentar ovan - det bör funka som det ska. Om inte, gör följande:

Gå in under avancerade inställningar i iTunes inställningspanel,

Se bifogad bild (jag kör systemet på engelska men du ska även i den svenska versionen klicka på Change knappen) - Välj den plats där musikarkivet nu finns...

Skall prova det du beskriver Cogito ergo Mac ikväll.

Pesc, menar du att det inte kommer att fungera med Coverflow fastän jag kör nätverkskabel från nätverksdiken till Macminin?
Macminin är den jag kommer att använda som "mediamaskin" och Inlife butiken i Stockholm rekommenderade denna typ av lösning.

Ingen annan som har tips på bra nätverksdisk?

Tack för alla svar jag fått redan.

Vänligen,
Fredde B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 16:23

Jo, jag tror nog Cover Flow fungerar med nätverksdisk. Men Cover Flow är ju väldigt känslig för att SNABBT få upp alla bilder. Annars hackar den (det flyter inte lika snyggt).

En direkt kopplad disk är snabbare än en nätdisk/file server.

Jag vet faktiskt inte om nätverksdisken har tillräcklig prestanda eller inte, men det lär du väl märka!

Sedan tycker jag själv att om disken främst skall användas till media som handhas av en Mac Mini så skulle jag definitivt strunta i nätverksdisk och koppla disken direkt mot Mac Mini. Helst med Firewire. Jag påstår också att en Mac Mini är mycket bättre att agera file server mot andra Macar än någon annan konsument-nätverks-disk du kan köpa.

Varför vill du ha en speciell nätverksdisk?

Pesc´s, du har rätt förmodar jag,
varför skall jag ha en nätverksdisk? Är nått jag fått för mig bara, trodde det var den bästa lösningen.
Får satsa på en firewire disk till minin istället.
Är det någon som har erfarenhet utav dom speciella mac-mini hd, La Cie eller Stysen?
Blir dom inte extremt varma?
Låter dom mycket?
Startar man disken separat eller startar den när minin slås igång?

1
Bevaka tråden