Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

John Siracusa recenserar Leopard

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som varit med sedan Mac OS X begynnelse vet att det finns en person som skriver bättre, längre, mer ingående, mer detaljerat och och mer tekniskt än någon annan om Mac OS X och det är John Siracusa på Ars Technica. Nu har han publicerat sin recension av Leopard och utan att ens ha hunnit läsa den dristar jag mig till att rekommendera den för den intresserade:

Mac OS X 10.5 Leopard: the Ars Technica review

För en liten sammanfattning med några uttdrag, kolla in MacRumors artikel om recensionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 09:12

Ahhhhh! Underbart, svårt att börja veckan på ett bättre sätt.

Jag har läst den, och den är som vanlig superbra

Grym recension. Kommer på mig själv med att sitta och nicka och tänka "precis vad jag tänkte" om saker jag inte tänkt förut. Hehe.

Jag har bara hunnit med det visuella och den biten var bra.

Den som klagar på avsaknad av kritik mot Apple bland användarna bör kolla in Siracusa. Han är Macälskare in i hjärtat, men han kan också leverera svidande kritik och han är inte nådig mot de visuella förändringar Apple genomfört i Leopard som lett till försämringar av fungerande lösningar, exempel:

Why, Apple? Why!? Was there something horribly wrong with the existing menu bar—something that could only be fixed by injuring its legibility? Like the folder icons and the Dock, it's not so much a fatal flaw in and of itself. It's what it implies about the situation at Apple that is so troubling. What in the holy hell has to happen in a meeting for this idea to get the green light? Is this the dark side of Steve Jobs's iron-fisted rule—that there's always a risk that an obviously ridiculous and horrible idea will be expressed in his presence and he'll (inexplicably) latch onto it and make it happen? Ugh, I don't even want to think about it.

Herrans, det tar mig tillbaka till det bästa av gamla BYTE Magazine. Johns artikel är mycket läsvärd om man är intresserad av Mac OS X.

Jag gillar verkligen hur han beskriver hur Mac OS X gradvis byggs ut med nya saker som inte alla finns tillgängliga än, men ändå finns i Leopard, t.ex. Core UI delen med byggblocken.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 23:08

Jodå, det är intressant och det mesta är riktigt vettigt, men han kunde ju ha valt bättre exempel när han klagar på menyraden, (halvvägs ner här: http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/4). Skulle någon av dem vara svår att uttyda/läsa? Fånigt.

Ursprungligen av shandar:

Jodå, det är intressant och det mesta är riktigt vettigt, men han kunde ju ha valt bättre exempel när han klagar på menyraden, (halvvägs ner här: http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/4). Skulle någon av dem vara svår att uttyda/läsa? Fånigt.

hmm, jag tror inte han tar upp dom exemplen för att visa att det är svårt att uttyda, utan för att visa hur den "smear"-effekten han beskriver i stycket under ser ut.

jag håller helt med honom om att den här "konstiga" transparensen är helt onödig och inte bidrar med nånting, inte ens "snygghet"(men det är ju såklart bara min personliga åsikt).
Har själv installerat opaqueMenuBar på min dator, och efter det har jag insett vilken viktig funktion den solida och framför allt ljusare färgen har. Det blir hela tiden _mycket_ lättare att hitta tillbaka till menyraden under arbete.

För den som tänker "Jag har ju läst Apples lista på 300+ finesser, finns det verkligen mer att veta?" så kan jag meddela att Siracusas artikel är på ett helt annat plan, här får man veta mycket mer om de intressanta förändringar som skett under skalet och vad det innebär.

Oj! Detta låter som en bra skribent, måste läsas!
Tackar för länktipset,Adrian B.

Har vänt lite gällande manyraden nu. Detta beror helt på vilken bakrund man har, givetvis, men nu kör jag med den gräsbakgrunde de hade under WWDC 07, och ärligt talat så känns det som att menyraden försvinner mer. Jag tänker inte på den lika mycket som innan, den sticker inte ut lika mycket. Och för mig är det bra. Jag vet att den finns, men det är inget jag vill eller behöver ha koll på jämnt och ständigt. När jag behöver använda den ser jag den, när jag inte behöver den försvinner den in i bakgrunden enklare.

Sen inte sagt att med vissa bakgrunder funkar det inte alls (man kan knappt läsa texten), vilket givetvis är ett stort problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-30 18:13

Jag håller fullständigt med John Siracusa när det kommer till menyn som jag tycker är gräslig och hoppas att Apple ger oss en möjlighet att få ta bort transparensen i nästa update. Jag skrev det i en annan thread innan Leopard kom ut angående menyn och tyvärr har mina farhågor besannatss.

Fast menyn fungerar väldigt inkonsekvent. På G4 Powerbooken är den transparent men inte på G4 iMacen. Enda skillnaden är att G4 iMacen har ett nvidia grafikkort och G4 powerbooken ett ATI Radeon 9600 .

//Rob

Senast redigerat 2007-10-30 18:31
Ursprungligen av Robo-X:

Jag håller fullständigt med John Siracusa när det kommer till menyn som jag tycker är gräslig och hoppas att Apple ger oss en möjlighet att få ta bort transparensen i nästa update. Jag skrev det i en annan thread innan Leopard kom ut angående menyn och tyvärr har mina farhågor besannatss.

Fast menyn fungerar väldigt inkonsekvent. På G4 Powerbooken är den transparent men inte på G4 iMacen. Enda skillnaden är att G4 iMacen har ett nvidia grafikkort och G4 powerbooken ett ATI Radeon 9600 .

//Rob

iMacen kanske inte stödjer Core Image?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-30 20:46
Ursprungligen av rikard.agren:

iMacen kanske inte stödjer Core Image?

Enligt Apple System Profiler så gör den det.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 21:17

Läste den fantastiska recensionen tidigare idag och lyssnar i skrivande stund på MacBreak Weekly 64, featuring none other than Mr. Siracusa!

Vänligen, Ylan

Jodå Adrian, här pratar vi djup...ändå försöker han hålla sig till "Highlights", sammanfattningar etc.

Här har man ju dassläsning för en hel vecka framåt...

Tack för tipset. Hatten av!

Alltid lika fyllig och läsvärd recension av herr Siracusa.

den var teknisk Men jag fick ut en dela av det. Att leopard är 64 bitar men kan köra 32 bitar, detta är ingen "detalj" det är ingenjörs konst... Att man har, om man tar sig tid att rota i dagens leopard, en möjlighet att "förutspå" delar av 10.6. Tydligen är funktionalitet som testas (i leopard!) avstängd eller använd i begränsad utsträckning och bara av apple.
Leopard har inte stöd för HD dvd och blueray DRM. Ja en godbit om något så konstigt som en typ av GCC fast bättre kallas LLVM, Low level virtual machine... Något som gör kodning för osx kärnan så gott som plattforms obereonde, teoretiskt typ... Nämdes att leopard verkar vara en städning av tidigare hopkok av next tekniker mfl. Leopard sägs även vara grunden för det första "riktiga osx" 10.6. Då skall den bara bestå av apple nyskrivna kod, förutom det som är öppen källkod alltså. Dtrace skall troligtvis göra under för utvecklarna och synnerhet när 10.6 kommer, jag får väl tro vad han säger jag kan inte ett skvatt om det..Signad kod? någon typ av säkerhets funktion som inte var så långt kommen i leopard än, men dock bättre än vistas implementation om jag tolkade det rätt. Hur bra är då vistas variant?

Det fanns massor av intressant här! Tekniskt ja, men bra beskrivet för icke tekniker också tycker jag. Jag hade gärna sett länkar till fördjupnings material kanske med korta video klipp på exempel av när dessa tekniker användes för att uppnå en funktion som man använder i leopard som slutanvändare, men det är väl kanske aningen ambitiöst och troligen inspirerat av att jag är lite e-learning skadad

Rekommenderad Läsning!

Det här är onekligen läsning av bästa sort! Det var verkligen intressant att läsa om hur TM funkar under huven.

Jag tycker dock att han går upp i varv lite väl mycket kring den nya menyraden. Att Dock har försämrats i vissa avseenden är ju däremot självklart.

1
Bevaka tråden