Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Följer inte iphoto 08 med Leopard?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick iPhoto08 när jag köpte min macbook. Men nu när jag uppdaterat till Leopard så har jag det inte längre.... fan jag har ju blivit rånad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 14:21

Då har du nog inte uppdaterat (för då hade iPhoto varit kvar) utan raderat och installerat om.

iLife (som iPhoto ingår i) är inte en del av Leopard.

Däremot finns ju iLife på dina gamla återställnings-skivor som du har kvar till MacBooken. Installera iLife därifrån.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 14:51

Jag reagerar likadant som jonmannen att inte mitt iLife finns kvar i Leopard. Pesc vilka skivor menar du?, Tiger skivorna jag fick till datorn eller?, isåfall vilken skiva ett eller två, och kan man installera iLife därifrån som en installation bara eller?

Ursprungligen av Trino:

Tiger skivorna jag fick till datorn eller?

Ja

Ursprungligen av Trino:

isåfall vilken skiva ett eller två

Två, tror jag.

Ursprungligen av Trino:

och kan man installera iLife därifrån som en installation bara eller?

Ja, det ska gå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 14:56

Installationen startas från skiva ett, men kräver även skiva två. Paketet heter någonting med bundled software.

/thomas

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 15:01

Okej ska kolla då:O tyckte jag kollade igenom det för några dagar sedan men hittade ingen installation till iLife.

Ursprungligen av Trino:

...men hittade ingen installation till iLife.

Den ligger inte som en separat installation. Du måste öppna "bundled software" eller "additional installs" eller vad den nu heter. Där ligger tilläggsprogrammen, bl.a iLife.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 15:04

okej:)
kollar nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 15:05

Tack Jesper, det låg på Tiger skivorna:d

Ursprungligen av Trino:

Tack Jesper, det låg på Tiger skivorna:d

Det är inte Tiger-skivor egentligen, det är skivorna som följde med din Mac. Dom innehåller inte bara Tiger utan även iLife-paketet och en del annat som följer med datorn men inte följer med Tiger.

Det är kanske inte självklart för den nyblivna Macanvändaren, men det är alltså, som redan sagts i tråden, så att iLife aldrig följer med systemet, bara med datorn. Om man uppdaterar från Tiger till Leopard följer alla program med (eller uppdateras), men om man gör en ren installation måste man alltså installera om de program som inte ingår i systemet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 16:28

Nu har jag installerat iLife iaf och det fungerar suveränt.

Mm jag var tvungen att göra en ren installation då den låste sig med uppgradering. Men jag fick gräva fram skivorna som följde med datorn och nu flyter det fint igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 17:39

Ah, precis vad jag sökte efter. Jag blev också förvånad att iPhoto "försvann" efter en ren ominstallation av Leopard. Men nu vet jag ju hur jag får tillbaka det. Gött mos!

Edit: För dem som undrar hur, så...

  1. Sätt in skiva 1 av den OS X-skivan som medföljde till din dator. Och välj "Install Software Bundle Only".

  2. Sen klicka "Fortsätt". Och sedan på knappen "Anpassa". Där bockar du ur de extraprogram du inte vill ha med.

  3. Klickar sedan "Fortsätt". Och blir då ombedd att sätta in skiva 2.

  4. Efter installationen är klar, meddelar den att installationen är klar. Och du kan klicka "Ok".

OBS! Om det medföljde en Tiger-skiva till din dator så är det iLife '06. Om det är en Leopard-skiva som kom med din dator, så har du säkert iLife '08.

Senast redigerat 2007-10-30 17:57
Ursprungligen av Reisan:

OBS! Om det medföljde en Tiger-skiva till din dator så är det iLife '06. Om det är en Leopard-skiva som kom med din dator, så har du säkert iLife '08.

Inte sant, iLife 08 följde med datorer en tid innan Leopard släpptes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 19:33
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte sant, iLife 08 följde med datorer en tid innan Leopard släpptes.

Aha! Fel av mig. Bra att du kommentera mitt inlägg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 18:49

När jag startar typ iPhoto som jag installerat med Tiger skivorna står det iPhoto 08, inget tyder på att det är en testversion. Har jag iLife08 då eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-30 19:10
Ursprungligen av Trino:

När jag startar typ iPhoto som jag installerat med Tiger skivorna står det iPhoto 08, inget tyder på att det är en testversion. Har jag iLife08 då eller?

Jag vet bara att det går att uppgradera/uppdatera t ex iPhoto '06 till '08. Och likadant med de andra programmen som igår i '06-versionen av iLife '06. Dock har jag själv inte testat att uppgradera/uppdatera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-30 19:18

Att dessa trådar inte diggas mer, då så många är nya användare som missat information.
Dags att digga lite för det verkar ju som att det är riktigt hjälpsam information.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 22:39

Jag tror jag har iLife 08 på min MacBook iaf. Fick den i september.

Jepp som nån sa innan så är det inte Tiger skivor du har med din dator utan skivor att återställa din dator i skicket när du fick den. Dvs hade du Tiger så ligger Tiger på skivorna. Jag hade även iLife ´08

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 13:40

Okej då vet jag, man lär sig mycket:)

  • Medlem
  • Mark
  • 2007-10-31 19:32

Va gött att 99mac finns ändå...
Har precis köpt mig en mac igen (äntligen) Och hade inte hunnit börja fundera på detta..
Men nu slapp jag bli förvirrad..

Vansinnig

Har jobbat lite med en större tidning. dom skickade sina typsnitt och sedan dess kan jag inte öppna något i offcice-paketet, word är mest aktuellt. När jag öppnar ber nån mej stänga typsnitt efter typsnitt, ett och ett. Sånt har jag inte tid med och jag vet inte om det hjälper.
Jag har installerat om Office Mac 04, men det har inte hjälpt.
Vet inte om det betyder något, men sen samma samarbete inleddes är det nåt som heter Textreredigeraren som gäller som start.
Hjälp!

Ursprungligen av karsten:

Har jobbat lite med en större tidning. dom skickade sina typsnitt och sedan dess kan jag inte öppna något i offcice-paketet, word är mest aktuellt. När jag öppnar ber nån mej stänga typsnitt efter typsnitt, ett och ett. Sånt har jag inte tid med och jag vet inte om det hjälper.
Jag har installerat om Office Mac 04, men det har inte hjälpt.
Vet inte om det betyder något, men sen samma samarbete inleddes är det nåt som heter Textreredigeraren som gäller som start.
Hjälp!

Det är inte så många som ser din fråga om du ställer den i en tråd som handlar om något helt annat... Ställ frågan på rätt ställe, berätta vad du gjorde med typsnitten du fick, och berätta vad du menar med "gäller som start"...

Bra tråd! men inte lätt att hitta den dock! tack för hjälpen iaf!

Shit. Typ att min dator har krånglat järnet hela dagen. Men typ jag körde in skivan och installerade bundle och den blev klar förvånadsvärt fort. Sen fanns fortfarande inte iPhoto. Var irriterad och körde in den igen, då bad den om disc 2 och nu verkar det ev fungera

iPhoto ingen del av Leopard!?

Min iPhoto har slutat att fungera. I min dator finns version 2.0.9....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-15 15:14

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306950

Lepard funkar inte med iphoto 2.

och nej iLife kommer inte med Leopard

Edit: eller kanske ska säga Leopard kommer inte iLife

OK... Så jag måste köpa iLife för att få en fungerande version av iPhoto!?

Kan jag köpa iLife på nätet eller är det en fysisk kartong som gäller?

Varför har jag iPhoto om det nu inte ingår i operativet...?

Ursprungligen av Eclipse:

OK... Så jag måste köpa iLife för att få en fungerande version av iPhoto!?

Kan jag köpa iLife på nätet eller är det en fysisk kartong som gäller?

Varför har jag iPhoto om det nu inte ingår i operativet...?

När du köpte din dator ingick dåvarande version av iLife i datorköpet. Observera att jag säger DATORköpet inte inte OPERATIVSYTEMköpet.

iPhoto och dom andra programmen ligger alltså på installationsskivorna som följde med din dator.

När man köper ett nytt operativsystem löst, dvs utan att köpa en ny dator samtidigt, följer iLife-sviten INTE med på köpet. Det är ett separat paket som måste köpas i kartong. Det går alltså inte att köpa via nedladdning vad jag vet.

Bevaka tråden