Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att ansluta till netatalk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-26 16:17

Hej.

Nu har jag suttit i ca 3h och försökt få netatalk att fungera. Jag har en filserver
som kör debian som jag försökt dra in netatalk på. Nu vill jag alltså ha tillgång
till den från min macbook som kör leopard.

Jag kan ansluta till netatalk-servern och den frågar efter användarnamn och
lösenord. När jag skriver in mina användaruppgifter (de som jag kör på servern)
så får jag "Error Code -5002". Efter lite googlande tror jag att det betyder
'Bad auth' vilket inte verkar helt otroligt.

I min afpd.conf har jag:

- -transall -ipaddr 192.168.0.9 -port 12000 -uamlist uams_dhx.so -savepassword -cnidserver

I AppleVolumes.default:

~/ "Home Directory"

Ett tag fick jag upp en annan inloggningsruta som även hade ett alternativ att
logga in som gäst, men det fungerade aldrig. Skillnaden där var dock att jag
inte fick "Error Code -5002" utan att jag fick att användarnamnet eller lösenordet
var fel. Men den typen av ruta försvann efter massa testande med inställningar.

Skulle verkligen behöva hjälp!

Mvh
Glass

Leopard kräver krypterad autentisering för AFP, vilket inte är aktiverat i standardpaketen för Ubuntu och Debian. Jag följde de här instruktionerna vilket gjorde susen:

http://www.damontimm.com/blog/how-to-install-netatalk-afp-on-ubuntu-with-encrypted-authentication/

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-29 21:40

Testade den guiden. Men får fortfarande samma fel

Efter att ha knappat in användarnamn och lösenord får jag denna:

Får du fortfarande fel "-5002"? I så fall funkar inte krypteringen som den ska på servern.

Hade nån gång problem med att lösenorden på Linuxservern inte kunde vara mer än 8 tecken långa.. Kortade man ner dom så gick det bra att ansluta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-30 22:47

Har testat att korta ner lösenordet, men får fortfarande samma fel.

Jag har fortfarande "-5002"-felet. Har ingen aning hur jag ska lösa det

För mig fungerar det med Ubuntu efter att ha fixat SSL-krypteringen. Men av någon konstig anledning kan jag bara ansluta till servern via kringla-K, inte via den fina ikonen i Finder. När jag däremot har anslutit till servern med kringla-K kan jag browsa övriga utdelade mappar genom Finder-iconen...

Jag rättade till problemet genom att konfigurera om Avahi-demonen... Internet är källan till all visdom

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-10 18:46

Här är en guide för debian:
http://www.blackmac.de/archives/58-Make-Netatalk-talk-to-Leopard-Mac-OS-X-10.5.html

Annars vet jag att man via terminalen kan fixa så att leopard inte kräver krypterad anslutning... Men det bästa är givetvis att följa guiden ovan...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-11 15:43

Fick inte guiden som p2d postade att funka. Fick kompileringsfel. Läste i inläggen att de flesta också fått det. Jag såg att någon hade skrivit att man kan tillåta cleartextlösenord med "defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true".

Nu funkar det, även om det är lite smådåligt att skicka lösenorden som cleartext. Får använda det i väntan på bättre tider...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-11 21:14
Ursprungligen av Glass:

Fick inte guiden som p2d postade att funka. Fick kompileringsfel. Läste i inläggen att de flesta också fått det. Jag såg att någon hade skrivit att man kan tillåta cleartextlösenord med "defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true".

Nu funkar det, även om det är lite smådåligt att skicka lösenorden som cleartext. Får använda det i väntan på bättre tider...

Jepp.. cleartext är absolut inget bra om någon sniffar dig =D

Jag hittade denna guiden också:
http://www.disgruntled-dutch.com/2007/general/howtodownload-netatalk-encryption-support-debian-4/

Där har killen lagt ut en färdigkompilerad .deb fil.. Kolla gärna om den fungerar och återkom med svar!

Jag behöver själv fixa detta på flera debian servrar när jag får tid... Så vänligen hör av dig...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-12 10:10

Har du enbart OS X klienter så kanske du skulle testa med NFS istället som ofta har överlägsen prestanda men i grundutförande en lägre säkerhet.

/etc/exports lägger du till vad du ska dela ut och till vilken ip
"/home/erik 1.2.3.4(rw,no_root_squash,async,insecure,no_subtree_check)"
exportfs -av uppdaterar infon till kerneln
på OS X äpple + K nfs://ip.till.server/vad/du/exportterade

NFS har nackdelen att om du ska använda sakerna på både debian och OS X bör du ha samma UID, GID på båda maskinerna

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-16 00:33

Hej, jag testade p2g:s andra guide. Den verkar ganska bra förutom att jag har problem att få vissa program i rätt version. Jag får detta felet då jag försöker dra in hans fil:

dpkg: dependency problems prevent configuration of netatalk:
 netatalk depends on libc6 (>= 2.6-1); however:
  Version of libc6 on system is 2.3.6.ds1-13etch2.
 netatalk depends on libpam0g (>= 0.99.7.1); however:
  Version of libpam0g on system is 0.79-4.
 netatalk depends on libssl0.9.8 (>= 0.9.8e-1); however:
  Version of libssl0.9.8 on system is 0.9.8c-4etch1.

Systemet är "up-to-date". Skulle vara snällt om någon kan säga hur jag drar in de filerna som måste vara nyare än etch:s stabila version.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Mvh
Glass

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-16 04:10
Ursprungligen av Glass:

Hej, jag testade p2g:s andra guide. Den verkar ganska bra förutom att jag har problem att få vissa program i rätt version. Jag får detta felet då jag försöker dra in hans fil:

dpkg: dependency problems prevent configuration of netatalk:
 netatalk depends on libc6 (>= 2.6-1); however:
  Version of libc6 on system is 2.3.6.ds1-13etch2.
 netatalk depends on libpam0g (>= 0.99.7.1); however:
  Version of libpam0g on system is 0.79-4.
 netatalk depends on libssl0.9.8 (>= 0.9.8e-1); however:
  Version of libssl0.9.8 on system is 0.9.8c-4etch1.

Systemet är "up-to-date". Skulle vara snällt om någon kan säga hur jag drar in de filerna som måste vara nyare än etch:s stabila version.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Mvh
Glass

Har du testat att köra 'sudo apt-get update' ??

Du kan också testa 'apt-get -f install' ... -f står för force, och då tvingar den att installera..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-16 09:53

Hej (och tack för svar).

Jag har kört apt-get update samt upgrade. Men inga nya paket där.

Jag körde också apt-get -f install. Men det enda den gjorde var att
uppdatera netatalk. Det jag skulle behöva är att uppdatera libc6,
libpam0g och libssl till en senare version. Måste jag själv ladda hem
källkoden och kompilera?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-23 16:15

Sådär, nu har jag haft tid att dra in alla program manuellt. Så nu funkar det prima. Tack för hjälpen!

Av detta har jag lärt mig att aldrig mer köra stable av Debian, utan att köra testing. Helt värdelöst att ha två år gamla program installerade.

Stable är bra. Då har man inte så många nya hemska paket som vill uppgraderas och orsaka oreda hela tiden . Man får inte va så nymodig

1
Bevaka tråden